FANDOM

Älypää on suomalainen tietovisapainotteinen peliyhteisö. Sivusto aukaistiin vuonna 1998. Älypään pääyhteistyökumppanina toimii Helsingin Sanomat. Vuonna 2002 perustetun ohjelmistoyrityksen tietokilpailutyyppiset pelit perustuvat oivaltamiseen, tietoon ja onnistumiseen. Yritys toteuttaa asiakkailleen myös koulutuksellisia pelejä.

2. syyskuuta 2008 Älypää juhli miljardin pelatun pelin rajan rikkoutumista.

Älypää Oy kuuluu Sanoman sähköisen viestinnän tytäryhtiöön Sanoma Entertainmentiin. Älypäästä on olemassa myös maksulliset Photo play- ja mobiiliversiot. Tactic julkaisi myös Älypäästä lautapeliversion lokakuussa 2007. Sivustolla on myös nettipelejä.

Pelit Muokkaa

Tietovisat Muokkaa

Älypäässä on neljä ns. perustietovisaa: juniori, klassikko, vaikea ja seniori. Vaikea on haastavampi versio klassikosta. Juniorin ja seniorin kysymykset on suunnattu nimiensä mukaisesti nuoremmille ja vanhemmille ihmisille. Visoja voi pelata myös moninpelillä.

Älypäässä on myös tiettyyn aiheeseen keskittyneitä tietovisoja, joita ovat muun muassa urheilu, musiikki ja historia. Lisäksi sivustolla on pelejä ruotsiksi ja viroksi. Koko sivusto on käännetty myös englanniksi.

Sivustolla pystyvät rekisteröityneet käyttäjät luomaan omia tietovisoja.

Muut pelit Muokkaa

  • Kuvavisa, jossa yritetään arvata, kuka julkisuuden henkilö on kuvassa.
  • Sanaruudukko, jossa pitää etsiä annetut sanat kirjainruudukosta tietyssä ajassa.
  • Sana-arvaus, jossa tavuista tai yksittäisistä kirjaimista pitää muodostaa sanoja.
  • Matikkavisa, jossa täytyy ratkaista lasku laittamalla tyhjiin kohtiin oikeat numerot.
  • Virhevisa, jossa etsitään eroavaisuuksia kahdesta samanlaisesta kuvasta.
  • Sudoku, tunnettu numerologiikkapeli.
  • Kakuro, sudokun tapainen numerologiikkapeli.
  • Mahjong, vanha peli, jossa pino tiiliä pitää purkaa tiettyjen sääntöjen puitteissa.

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki