FANDOM

Aapeli on Apaja Online Entertainment Oy:n vuonna 2002 avaama ja ylläpitämä peliyhteisöpalvelu. Palvelua viedään myös ulkomaille, jossa se tunnetaan nimellä Playray. Tällä hetkellä Playray on käännetty muun muassa englanniksi, ruotsiksi, norjaksi, hollanniksi, saksaksi, espanjaksi, viroksi, ranskaksi, italiaksi ja liettuaksi. Pelikeskus on Suomen suosituimpia verkkopelipalveluita.

Historia Muokkaa

Apaja Online Entertainment Oy avasi sivuston, Aapeli.comin, testikäyttöön 10. lokakuuta 2002 viidellä erilaisella pelillä. Pelaaminen ei vaatinut aluksi rekisteröintiä, mutta käytäntö kuitenkin muuttui 20. kesäkuuta 2006. Tämä kielto ei kuitenkaan kestänyt ja se otettiin myöhemmin pois käytöstä.

Vuoden 2006 aikana Aapeli uudisti useaan otteeseen pelaajien pisteytysjärjestelmää. Tämä muutos sai osakseen paljon kritiikkiä käyttäjien keskuudessa.

Aapelin teki taannoin yhteistyötä MTV3:n kanssa. Kumppanuus kuitenkin päättyi 1. huhtikuuta 2007.

Aapeli poisti 2. toukokuuta 2007 lähtien rekisteröimättömiltä pelaajilta nimimerkin valintamahdollisuuden ja siirtyi käyttämään numeraalisia tunnuksia. Samana vuonna 11. kesäkuuta Aapeli uudisti ulkoasua ja osittain sisältöään. Myös Aapelin maksullinen pelijäsenyys tuli ilmaiseksi 18. lokakuuta lähtien.

Pääomasijoitusyhtiö Martinson Trigon Venture Partners tuli 7. marraskuuta 2007 1,75 miljoonan euron suuruisella suunnatulla osakeannilla Aapelia kehittävän Apaja Online Entertainment Oy:n osakkaaksi.

Aapeli poisti rekisteröitymättömiltä oikeuden peliauloissa keskusteluun 15. tammikuuta 2008 lähtien. 1. Syyskuuta 2008 Playforia (Habbo Hotellin tapainen kokoontumispaikka) poistui Aapelista, koska vain pieni osa käyttäjistä käytti sitä.

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki