FANDOM

Abandonware (suom. "hylätty tavara") on englanninkielinen käsite, joka viittaa useiden vuosien ikäisiin tietokonepeleihin tai -ohjelmiin ja erityisesti niiden ilmaislevitykseen. Useimmiten nämä ohjelmat ovat poistuneet myynnistä, mutta joskus niitä myydään edelleen. Abandonware-ohjelmia ja -pelejä hankitaan usein nostalgiasyistä, joskin tunnetuimpia vanhoja pelejä hankitaan myös ilman aiempaa tutustumista. Kaikkein yleisin abandonware-ohjelma on vanha tietokonepeli, joka on vedetty myynnistä useita vuosia sitten.

Juridisessa mielessä käsitettä "abandonware" ei ole olemassa. Vaikka tekijänoikeuden haltija olisikin lopettanut ohjelman taloudellisen hyödyntämisen, on ohjelma kuitenkin edelleen tekijänoikeudella suojattu ja sen kopiointi on laitonta. Poikkeuksena ovat ne tapaukset, joissa tekijänoikeuden omistanut yritys on lopettanut toimintansa siirtämättä tekijänoikeuksia toiselle taholle ja ne tapaukset, joissa tekijänoikeudenhaltija itse on vapauttanut vanhat kaupalliset ohjelmansa ilmaislevitykseen. Nämä kattavat kuitenkin vain vähemmistön abandonwarena kopioiduista ohjelmistoista.

Hongkongilainen sijoituspankkiiri Sarinee Achavanuntakul ylläpitää yhtä internetin suurinta abandonware-sivustoa nimeltä "Home of the Underdogs". Hänellä ei omien sanojensa mukaan ole tarkoituksena rikkoa lakia vaan säilyttää pelitalojen hylkäämät pelit. Useat isot pelitalot tuomitsevat toiminnan laittomana.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki