FANDOM

Ace Combat 2 on vuonna 1997 ilmestynyt videopeli, jonka Namco kehitti ja julkaisi PlayStation -pelikonsolille Ace Combat -pelin jatko-osana. Edeltäjänsä tavoin Ace Combat 2 on arcade-tyyppinen räiskintä, jossa pelaaja ohjastaa hävittäjälentokonetta. Peli sai pelaajien keskuudessa suurta suosiota, ja sitä pidetään yhtenä alkuperäisen PlayStationin viihdyttävimmistä peleistä. Peli sai myös huomiota rock-tyyppisestä musiikistaan, jota monet pelaajat pitivät poikkeuksellisen hyvin sävellettynä.

Juoni Muokkaa

Kapinallisjoukot alkavat rakentaa valtaisia asevoimia ja valloittamaan kaupunkeja, jolloin vallankaappausta pelkäävät valtiot perustavat Scarface-nimisen eliittihävittäjälaivueen. Scarfacen tehtävänä on tuhota kapinallisten tukikohdat ja estää näitä toteuttamasta sotasuunnitelmiaan. Pelihahmo on Scarface 1 -koodinimeä käyttävä lentäjä, jonka tehtävänä on johtaa Scarfacea taistelussa kapinallisia vastaan. Myöhempien Ace Combat -pelien mukaan pelin tapahtumat sijoittuivat vuoteen 1998 Osea-nimisessä valtiossa.

Pelissä kolme erilaista loppuratkaisua. "Normaalin" loppuratkaisun saa, mikäli pelaaja onnistuu läpäisemään "Kingpin"-tehtävän. "Pahan" loppuratkaisun saa, mikäli pelaaja epäonnistuu risteilyohjuksen tuhoamisessa "Last Resort" -kartassa. "Ylimääräisen" loppuratkaisun saa, mikäli pelaaja onnistuu läpäisemään "Fighter's Honor" -kartan. "Last Resortin" saamiseksi on pelaajan tuhottava Z. O. E. General -niminen vihollislentäjä "Kingpinissä".

Tehtävät Muokkaa

Pelissä on 22 erilaista tehtävää, joista osa on salaisia tehtäviä; esimerkiksi "Cuckoo's Nestin" saa vain silloin, mikäli pelaaja tuhoaa kaksi rahtilaivaa tehtävässä "Sledgehammer". Eräässä vaiheessa pelaaja saa valita, osallistuuko hän operaatio "A"lphavilleen vai "B"ellisimaan. Valinta tuo pelaajalle ainutlaatuisia tehtäviä, joita ei voi pelata toisessa vaihtoehdossa. Pelin läpäisemisen jälkeen pelaaja saa pelitilan, jossa on hän voi pelata pelin jokaista tehtävää.

Tehtävissä pelaajan tavoitteena on yleensä tuhota vihollisen lentokoneet, laivastoyksikkö tai tukikohta taikka suojella omia lentokoneita ja laivoja. Toisinaan pelissä esiintyy myös erikoisempia tehtäviä, kuten "Greased Lightning" ja "One Night Stand", joissa täytyy lentää kapeassa kanjonissa, sekä "Rising High", jossa lennetään pilvien yläpuolella.

Lentokoneet Muokkaa

Pelissä on kymmeniä erilaisia hävittäjälentokoneita, joita pelaaja voi hankkia itselleen tuhoamista kohteistaan saamilla rahavaroilla. Rahaa ei välttämättä ole aina riittävästi, joten pelaajan päätettävä, minkälaisia koneita hänen kannattaa ostaa seuraavia tehtäviä varten. Pelin koneet eroavat ominaisuuksiltaan toisistaan; esimerkiksi A-10 Thunderbolt II on erittäin kestävä ja hyvin tehokas maakohteita vastaan, mutta se myös hidas, kömpelö eikä sovellu erityisen hyvin vihollislentokoneita vastaan. Vaikka pelit ovatkin arcade-räiskintää, koneet on ulkomuodoltaan ja lento-ominaisuuksiltaan mallinnettu hyvinkin tarkasti.

Konevalikoima koostuu enimmäkseen yhdysvaltalaisista ja venäläisistä koneista, kuten F-16 Fighting Falconista ja MiG-31 Foxhoundista, mutta kalustoon kuuluu myös muiden maiden lentokoneita, kuten israelilainen KF-C7 ja ranskalainen Mirage 2000. Pelissä on myös kaksi kokonaan fiktiivistä, erittäin tulivoimaista ja kestävää "superlentokonetta", joiden nimet ovat XFA-27 ja ADF-01 Falken. XFA-27 on mahdollista ostaa pelin lopussa, mutta ADF-01 Falken esiintyy ainoastaan "Fighter's Honor" -kartassa Z. O. E. Commander -vihollislentäjän ohjaamana. Falken on kuitenkin mahdollista ostaa Ace Combat 5: The Unsung Warissa.

Pelissä on myös joukko lentokoneita, jotka ovat ainoastaan vihollisen käytössä. Näihin kuuluvat muiden muassa A-7 Corsair II, B-2 Spirit, B-52 Stratofortress ja C-5 Galaxy. Pelissä on myös "legendaarisia" hävittäjälentäjiä- ja lentueita, kuten "Superfly" (F-4 Phantom II), "Ricochet" (MiG-29 Fulcrum) ja "Fox Force Four" (neljä YF-23 Black Widow II:ta)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki