FANDOM

Amiga CD32 oli maailman ensimmäinen 32-bittinen CD-ROM-pohjainen pelikonsoli. Se julkaistiin Isossa-Britanniassa 16. heinäkuuta 1993. CD32 pohjautuu Commodoren Amiga 1200 -tietokoneeseen, ollessaan A1200 ilman näppäimistöä, levykeasemaa, hiirtä, monitoria ja vastaavaa kotelointia.

Konsolia pidetään epäonnistuneena (itse asiassa Commodore haki itsensä konkurssiin vuosi CD32:n julkaistamisen jälkeen). Eräänä syynä voidaan pitää koneelle varta vasten kehitettyjen pelien puute. Useimmat CD32-pelit olivat yksinkertaisesti A1200:n pelejä CD-formaatissa ja muutamiin oli lisätty video-osuuksia.

Samaan aikaan markkinoilla oli muitakin myös vähäisesti menestyneitä ensimmäisen sukupolven CD-pohjaisia pelikonsoleita: 3DO, Atari Jaguar, Sega Mega CD.

Kuitenkin Amiga-käyttäjistä muodostui suurehko kannattajakunta ja koneelle ilmestyikin muutamia merkittäviä nimekkeitä, kuten Microcosm, Liberation: Captive 2 ja suomalainen Super Stardust, jotka estivät konsolia vaipumasta täydelliseen unohdukseen.

Tekniset yksityiskohdat Muokkaa

  • Suoritin: Motorola 68020 (68EC020RC16) @ 14.3 MHz
  • Keskusmuisti: 2 megatavua (Chip)
  • Kickstart 3.1 ja sisäänrakennettu cdfs-tiedostojärjestelmä
  • 1 kilotavun flashmuisti pelitilanteiden tallentamista varten
  • AGA-piirisarja (Advanced Graphics Architecture)
    • Akiko-grafiikkapiiri chunky-to-planar muunnosta varten.
  • Amiga OS 3.1
  • Tuplanopeuksinen CD-ROM-asema
  • Laajennusportti (laajennuskorteille, kiintolevylle, MPEG-kasetille, SX-1 laajennuspaketille)
  • 4 8-bittistä äänikanavaa (2 vasemmalla ja 2 oikealla)
  • Peliohjain, sarjaportti, 2 ohjainporttia, liitännät näppäimistölle

CD32:sta pystyttiin laajentamaan muun muassa seuraavilla laitteilla:

  • ProModule
  • Paravision SX-1
  • DCE SX-32 (josta valmistettiin Mk1, Mk2 ja Pro-versioita, joista jälkimmäisin sisälsi joko 25/40MHz:n 680EC30-pohjaisen tai 50MHz:n 68030-pohjaisen suorittimen).

Nämä laitteet mahdollistivat mm. levykeaseman, kiintolevyn ja näppäimistön käyttämisen. Amiga CD32 pystyttiin siis muuttamaan Amiga 1200:aa vastaavaksi paitsi Commodoren valmistamilla, myös kolmannen osapuolen lisälaitteilla.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki