FANDOM

Ampumapelit (engl. shooter games) ovat toimintapelejä, joissa pääosassa on ampuminen.

Rajaavampaa nimitystä "shoot 'em up" (sisäpiirissä lyhennettynä "shmup") käytetään etenkin vanhemmista ampumapeleistä, joissa liikkumavapaus on varsin rajoitettu. Joissakin on joko yksi staattinen ruutu taisteluareenana (esimerkiksi Asteroids ja Space Invaders), tai sitten vihollisia ja pelimaailmaa vieritetään vastaan pelaajasta riippumatta (esimerkiksi Nemesis ja R-Type).

Nykyisin suosituin ampumapelityyppi ovat "first-person shooterit" (FPS), eli pelattavan hahmon näkökulmasta esitetyt pelit, joissa ase tai sen tähtäin on ruudun keskivaiheilla. Pelityyppi tuli tunnetuksi vuoden 1992 Wolfenstein 3D:sta ja etenkin vuoden 1993 Doomista. Vuonna 1995 Descent mullisti FPS-pelimaailmaa tuomalla täyden 3D -grafiikan. Myöhempiä tunnettuja FPS -pelejä ovat muiden muassa Half-Life (1998) ja Halo (2002). Nämä pelit ovat yleensä moninpelattavia.

Ammuntapeleihin kuuluvat myös valopistoolilla pelattavat pelit. Kolikkopelien valopistoolit korvattiin tietokoneversioissa usein hiirellä ohjattavalla tähtäimellä, mutta moniin pelikonsoleihin oli (ja on edelleen) saatavissa myös kotiin hankittavia valopistooleja. Klassisimpiin ammuntapeleihin kuuluvassa Cannon Fodderissa (1993) taas ohjataan sotilasjoukkoa hiirellä.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki