FANDOM

Arkanoid on yksinkertainen, mutta addiktiivinen Taiton 1986 kehittämä kolikkopeli.

Peli on Breakout-klooni, jossa perustarkoituksena on siis tuhota pallolla kaikki ruudussa näkyvät eriväriset palikat. Pelaaja ohjaa ruudun alareunassa näkyvää mailaa, jonka avulla palloa pitää kimmottaa palikoita päin. Kun kaikki laatikot on tuhottu, pelaaja pääsee seuraavalle vaikeammalle tasolle, jossa on uudet palikat. Arkanoid toi pelityyppiin omana lisänään erikoispalikat, joista saattoi saada esimerkiksi mailaansa lisäominaisuuksia.

Pelin suosion takia siitä tehtiin neljä versiota kolikkopelimarkkinoille: Arkanoid, Tournament Arkanoid, Revenge of Doh (Arkanoid II) ja Arkanoid Returns.

Viimeisin Arkanoid oli Super Nintendo Entertainment Systemille tehty Arkanoid: Doh It Again vuonna 1997.

Arkanoid-kloonit Muokkaa

Vuonna 1987 lähes kaikille sen ajan merkittäville tietokoneille ilmestyessään Arkanoid aiheutti valtavan kloonien vyöryn heti samasta vuodesta alkaen. Useat kloonit olivat hyvin hätäisesti tehtyjä. Commodore 64:llä suosittu Arkanoid-henkinen peli oli Andy Greenin ja Rob Toonen toteuttama Krakout (1987). Samoin kenttäeditorilla varustettu Traz (1988) sai jonkinlaista suosiota. PC:llä huomiota VGA-grafiikallaan keräsi ilmainen Bananoid (1989). Amigalla Amegas (1987) on historiallisesti sikäli merkittävä, että sen alkumusiikki on ensimmäinen missään ohjelmassa käytetty MOD-musiikkitiedosto. C64:n Traz (1988) sekä 16-bittisten koneiden Krypton Egg (1989) saavuttivat myös myöhemmin mainetta.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki