FANDOM

Atari Jaguar oli Atarin marraskuussa 1993 julkaisema videopelikonsoli. Sitä markkinoitiin surullisen kuuluisasti "ensimmäisenä 64-bittisenä laitteena". Konsoli oli taloudellinen katastrofi ja ajoi Atarin lopullisesti konsolivalmistajien markkinoilta.

Teknisesti konsoli oli 16-bittisiin kilpailijoihinsa kuten Sega Mega Driveen ja SNESiin nähden ylivoimainen. Hintakin oli kohtuullinen ja aluksi konsoli myikin hyvin. Konsoli epäonnistui lopulta, kun sitä syytettiin huonoista peleistä ja niukasta valikoimasta. Pelikehittäjät syyttivät Jaguaria vaikeaksi alustaksi, joka osaltaan johtui laitteistossa olleista pahoista bugeista. Kuluttajat valittivat Jaguarin liiallisesta monimutkaisuudesta, siinä oli yli 15 nappia. Sony PlayStationin ja Sega Saturnin julkistukset olivat kituvan konsolin viimeinen naula arkkuun.

Tässä vaiheessa Atari yritti viimeisenä keinonaan esittää Jaguarin olevan markkinoiden ainoa 64-bittinen konsoli. Tuohon aikaan bittisyyden suuruus oli eräs tapa asettaa vastakkain konsoleiden tehoja, aivan kuten nykykonsolien tehoja mitatessa tarkistellaan erityisesti konsolin polygonipiirtokykyä. Jaguar ei toiminut pelkän 64-bittisen suorittimen varassa, vaan sen laitteisto koostui useista suorittimista, joiden väylänleveys liikkui 16 ja 64 bitin välillä. Jaguarin muistiväylä ja osa suorittimista on 64-bittisiä, joten laitteistoa voidaan pitää 64-bittisenä, muutoin sitä pidettäisiin 32-bittisenä konsolina.

Konsolille kehitettiin kaikkiaan vain kourallinen pelejä ja Atari lopetti tuen lopulta vuonna 1996.

Tekniset tiedot Muokkaa

Suorittimet Muokkaa

  • "Tom" (sisältää 3 graafikkasuoritinta), 25,59 megahertsiä
    • Näytönohjain – 32-bittinen RISC-suoritin, 4kt sisäistä välimuistia
    • 64-bittinen objektisuoritin – ohjelmoitava
    • 64-bittinen blitter-suoritin – logiikkasuoritin
    • 64-bittinen muistiohjain
  • "Jerry", 26,6 megahertsiä (Digitaalinen signaalinkäsittely – 32-bittinen RISC-suoritin, 8kt sisäistä välimuistia)
  • Motorola 68000 (16-bittinen keskussuoritin), 13,295 megahertsiä

Muisti Muokkaa

  • Keskusmuisti: 2 megatavua
  • Pelikasetit: maksimissaan 6 megatavua

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki