FANDOM

Black Jack on suuresti venttiä muistuttava korttipeli, jossa tavoitteena on saada kahdella tai useammalla kortilla pelikäsi jolla voittaa jakajan käden joko siten että pelaajan käden pistemäärä on lähempänä 21:ä kuin jakajan tai siten että jakajan käden pistemäärä menee yli 21:n.

Korttien arvot: ässä = 1 tai 11, kuvakortit = 10, muut = nimellisarvo.

Pelin kulku Muokkaa

Pelaaja pelaa pankkia (jakaja) vastaan. Jakaja jakaa pelaajalle kaksi korttia kuvapuoli ylöspäin, sekä itselleen kaksi korttia, toisen kuvapuoli ylöspäin, toisen kuvapuoli alaspäin. Pelaaja ilmoittaa, haluaako uuden kortin. Jakaja jakaa kunnes pelaaja ei tahdo enää lisää kortteja tai korttien summa on yli 21. Tämän jälkeen jakaja ottaa itselleen kortteja, jos hänen kätensä on 16 tai vähemmän. Jos käden arvo on 17 tai enemmän, jakaja ei saa ottaa enempää kortteja. Pelin voittaa se, jolla korttien yhteislukema on vähemmän alle tai tasan 21 (tai Black Jack, kahdella ensimmäisellä kortilla saatu yhteislukema on 21 (ässä + kuvakortti tai 10). Vaikka Black Jack on arvoltaan 21, se voittaa useammalla kuin kahdella kortilla saadun 21 pisteen summan). Jos pelaajalla ja jakajalla on yhteislukema sama, jää pelaajan panos pöytään (stand off). Jos yhteislukema on suurempi kuin 21, sen summan saanut häviää.

Pistevoitolla pelaajan pelipanos voittaa 1:1. Black Jack voittaa 3:2.

Pelaajalla on mahdollisuus tehdä myös jokin seuraavista toiminnoista pelin aikana:

Tuplaus (Double) Pelaaja voi halutessan tuplata panoksensa saatuaan kaksi ensimmäistä korttiaan. Tällöin pelaaja saa yhden kortin lisää, ja hänen pelivuoronsa päättyy. Joillain säännöillä tuplaus on rajattu ainoastaan tiettyihin pistemääriin. Myös säännöistä riippuen tuplaus voi olla mahdollista myös jakamisen jälkeen (alla).

Jakaminen (Split) Mikäli pelaajan saamat kaksi ensimmäistä korttia ovat samanarvoiset, pelaajalla on mahdollisuus jakaa kortit kahdeksi eri kädeksi. Tällöin pelaajan on asetettava molempiin muodostuneisiin käsiin panos, joka on yhtä suuri kuin alkuperäinen panos. Jaetut kädet pelataan tämän jälkeen normaalisti. Jaetun käden voi säännöistä riippuen jakaa tai tuplata myös jakamisen jälkeen, tai sitten ei.

Antautuminen (Surrender) Pelaaja voi halutessaan antautua saatuaan kaksi ensimmäistä korttiaan. Tällöin pelaaja häviää puolet pelipanoksestaan, ja saa pitää toisen puolikkaan.

Vakuutus (Insurance) Mikäli jakajan ensimmäinen kortti on Ässä, voi pelaaja vakuuttaa kätensä. Tavallisesti vakuutuspanoksen arvon on vastattava puolta alkuperäisestä panoksesta, mutta joillain säännöillä vakuutus voi olla myös suurempi tai pienempi. Mikäli jakajan seuraava kortti on arvoltaan 10, eli jakaja saa Black Jackin, pelaajan vakuutuspanos voittaa 2:1. Mikäli jakajan toinen kortti on mikä tahansa muu, eli jakaja ei saa Black Jackia, jakaja voittaa vakuutuspanoksen ja peli jatkuu normaalisti.

Tasaraha (Even money) Mikäli jakajan ensimmäinen kortti on Ässä ja pelaajalla on Black Jack, voi pelaaja halutessaan pyytää tasarahan. Tällöin pelaajan pelipanos voittaa 1:1 (normaalisti 3:2), ja peli päättyy. Mikäli pelaaja ei halua tasarahaa ja jakaja saa myös Black Jackin, peli on luonnollisesti tasan.

Niin sanottu "talon etu" Black Jackissa muodostuu siitä, että jakaja ottaa kortteja vasta pelaajan jälkeen. Mikäli jakajan mennessä yli hävinneittenkin pelaajien panokset palautettaisiin, optimaalisin pelistrategia olisi sama mitä jakaja käyttää: ota kortti aina 16:sta tai vähemmässa ja jää aina 17:sta.

Aiheesta muualla Muokkaa

--Lordisami 2. kesäkuuta 2009 kello 08.09 (UTC)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki