FANDOM

Chocobo on Final Fantasy -pelisarjassa esiintyvä kuvitteellinen strutsia muistuttava iso, useimmiten keltainen lintu. Se on Final Fantasy -sarjan maskotti yhdessä moogle-olentojen kanssa.

Yleistä Muokkaa

Alun perin Kōichi Ishiin suunnittelemat chocobot ovat kananpoikien ja strutsien risteytystä muistuttavia lintuja. Chocobot tekivät ensiesiintymisensä Final Fantasy II:ssa vaaleanpunaisina, jonka jälkeen ne jäivätkin pelisarjan yhdeksi tunnuselementiksi. Perinteisin chocobon väri on keltainen, mutta chocoboja esiintyy monessa eri värissä. Joissain tapauksissa chocobon väri osoittaa sen kyvyt: esimerkiksi Final Fantasy VII:ssä ja Final Fantasy IX:ssä punainen chocobo voi liikkua vuorien ylitse, sininen voi liikkua veden päällä, ja kultainen pystyy liikkumaan lähes missä tahansa. Chocobot eivät yleensä lennä, mutta Final Fantasy IX:n kultainen chocobo pystyy tähän. Normaalien chocobojen lisäksi joissain pelisarjan osissa esiintyy myös Fat Chocobo, humoristisen ylipainoinen versio linnusta.

Square on tuottanut myös yksinomaan chocobo-aiheisia pelejä, kuten Chocobo Racing. Final Fantasy -peleissä linnut korvaavat ratsuhevosen asemaa nopeuttaen kulkemista, minkä lisäksi chocobolla ratsastava pelaaja välttyy vihollisten hyökkäyksiltä. Useissa pelisarjan osissa linnuille löytyy myös muita käyttötarkoituksia. Chocobojen tärkeys vaihtelee eri peleissä; joissain peleissä pelaaja ei voi päästä käsiksi joihinkin pelin parhaimpiin esineisiin pelaamatta chocobo-minipelejä. Chocobojen rooli pelin kulussa on luultavasti suurimmillaan pelisarjan seitsemännessä ja yhdeksännessä osassa.

Final Fantasyn ohella chocobot ovat esiintyneet muutamissa Seiken densetsu -sarjan peleissä. Chocoboihin viittaavia yksityiskohtia on ollut muissakin Squaren peleissä, kuten Kingdom Heartsissa ja Parasite Evessa.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki