FANDOM

Crash Bandicoot on pelihahmo, joka seikkailee Crash Bandicoot-pelisarjassa Sen kehitti aikoinaan suurtuotantoyhtiö Universalille yhtiö nimeltä Naughty Dog, jossa sen julkisiksi kehittäjiksi on kerrottu Scott Patterson ja Mike Gasaway. Hahmon kehittäminen aloitettiin jo vuonna 1994. Naughty Dog siirtyi kehittämään Jak and Daxter -pelisarjaansa vuoden 1999 jälkeen ja Crash siirtyi muiden kehittäjien käsiin. Nykyään Crashiä kehittää Radical Entertainment.

Crash Bandicoot on yksi maailman suosituimmista pelisarjoista. Pelejä on myyty Pohjoismaissa yli 450 000 kappaletta.

Tietoa hahmosta Muokkaa

Crash Bandicoot on pussimäyrä(bandicoot)joka kulkee kahdella jalalla ja käyttää sinisiä housuja. Crashin erityisominaisuuksiin kuuluu kyky pyöriä nopeasti ja satuttaa tällä tavoin vihollisiaan. Lisäksi Crash on hyvä hyppimään ja pystyy tuhoamaan useita vihollisiaan hyppäämällä niiden päälle.

Alusta asti Crashin apurina on toiminut intiaaninaamio Aku Aku, joka väristään riippuen voi pelastaa Crashin kuolemalta enintään kaksi kertaa. Crashin kasvoille asettuessaan se tekee Crashin hetkeksi kuolemattomaksi, jolloin sitä ei voi vahingoittaa. Jo kohtuullisen pitkän ajan Crashille on myös kuulunut oma "wumpasinko", jonka saa haltuunsa yleensä vasta pelin loppupuolella. Singon lisäksi Crash on pelien saatossa toiminut mitä erilaisimpien keksintöjen ja välineiden parissa.

Crashilla on myös sisko, Coco Bandicoot, joka on myös esiintynyt Crash-peleissä, joskus jopa pelattavana hahmona. Cocolle tyypillinen piirre on kannettava tietokone. Crash on myös kyennyt usein ratsastamaan erilaisilla eläimillä, kuten jääkarhunpentu Polarilla, pikkuisella dinosauruksella ja villisialla. Coco taas on ratsastanut Pura-tiikerillä.

Crashin elämän rakkaus on Tawna Bandicoot. Tawnaa ei ole nähty kuin ensimmäisessä Crash-pelissä, ja sen kuvan voi nähdä crash twinsanityssa lukuun ottamatta Boom Bangia. Sanotaan että myöhemmin Crash oli menettänyt Tawnan Pinstripelle.

Crashin kotisaaria kutsutaan ns. Wumpa-saariksi. Ne ovat saaneet nimensä saarilla kasvavista Wumpa-hedelmistä. Saaria on kolme, joiden nimet ovat: N.Sanity Island (Insanity Island), Wumpa Island (nimetty Crash of the Titans-pelissä) ja Cortex Island (Tri. Neo Cortexin vanha tukikohta). Crashin kotisaarella on myös "vastakohta" kymmenennessä ulottuvuudessa nimeltään Twinsanity Island. Nimi tulee Pahojen Kaksosten linnoituksesta, joka esiintyy Crash Twinsanity-pelissä.

Pelit Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki