FANDOM

Dead Space on Electronic Arts -peliyhtiön kehittämä selviytymiskauhupeli, joka julkaistiin lokakuussa 2008. Peli julkaistiin Xbox 360- ja PlayStation 3 -konsoleille sekä PC:lle.

Pelin päähenkilö on Isaac Clarke -niminen insinööri, joka taistelee Necromorpheiksi nimettyjä muukalaisia vastaan autioituneella avaruusaluksella. Pelihahmoa ohjataan kolmannessa persoonassa ja kuvakulma Dead Spacessa pysyttelee pelihahmon oikean olan takana, kuten peleissä Resident Evil 4 ja Gears of War. Peli oli niin väkivaltainen, että sen myynti kiellettiin Saksassa, Kiinassa sekä Japanissa.

Dead Space on saanut jo ennen julkaisua osakseen huomiota niin Saksassa, Kiinassa kuin Japanissakin. Nettihuhujen mukaan pelin julkaiseminen olisi kielletty kokonaan kyseisissä maissa, mutta ainakin Saksan osalta väite vahvistui pelkäksi huhuksi.

Videopelisensuurin luvatussa Saksanmaassa peli ei kuitenkaan ole vielä käynyt läpi läpikotaista syyniä ikärajan määrittämiseksi, joten nähtäväksi jää millaiseen lopputulokseen siellä päädytään, onhan Dead Space ennakkotietojen mukaan vakuuttavan groteski aitoon The Thing -elokuvatyyliin.

Juoni Muokkaa

Eletään vuotta 2500. USG Ishimura niminen alus, joka työstää eräänlaista prosessia 'Aegis VII' nimisellä kaivosplaneetalla, lähettää hätäkutsun ja alusta lähtee korjaamaan USG Kellion niminen alus ja viisi henkinen ryhmä sen mukana, joiden joukossa on pelin päähenkilö Insinööri Isaac Clarke. Kellionin päästyä Ishimuralle se vaurioituu pakkolaskussa. Ryhmä lähtee etsimään apua, mutta huomaavat aluksen autioituneen oudolla tavalla. Vähän ajan kuluttua outo olento hyökkää yläpuolelta, tappaa kaksi Kellionin miehistön jäsentä, ja Isaac ajautuu erilleen kahdesta selvinneestä ryhmän jäsenestä: Kendra Danielsista ja Zach Hammondista. Isaac saa tietää, että Ishimuralle on hyökännyt ennestään tuntematon alien laji, joka on muuttanut miehistön jäsenet tunteettomiksi, pitkä kyntisiksi hirviöiksi, jotka tekevät mitä tahansa tappaakseensa jokaisen vastaan tulijan. Hammond havaitsee, että alus on varttia vaille romuttumassa, ja Isaacin täytyy pitää alus koossa ja samalla yrittää päästä siltä pois.

Kulkiessaa ympäri alusta, Isaac löytää kirjoituksia, ja videoleikkeitä, jotka kertovat hänelle mitä aluksella oli oikein tapahtunut ennen hätäkutsun lähettämistä. Isaac saa tietää, aluksella oli jonkinlainen salaliitto liittyen kaivos operaatioon. 'Aegis VII' oli salainen alue ja pääsy sinne oli kielletty ja Ishimuralla oli teloitettu miehistön jäseniä laittomilla toimenpiteillä. 'Aegisilta' oli löytynyt kaivostyön tuloksena patsas. Kaivoksella työskennelleet ihmiset olivat ensimmäisiä, jotka tulivat hulluiksi ja heidät sen takia tapettiin. Ishimuraa oli lähetetty hakemaan Patsasta ja sen tuonnin jälkeen suurin osa miehistön jäsenistä käyttäytymään oudolla tavalla ja sairastelemaan. Patsaan mukana oli alukselle tullut tartuttaja ja kaksi jo Necromorphseiksi muuttunutta henkilöä, jotka tappavat ja muuttavat miehistön verenhimoisiksi hirviöiksi. Lopulta sairastuneet olivat tappaneet miehistön jäsenet, osa oli tehnyt itsemurhan. Ishimuran kapteeni oli tullut hulluksi ja yritti viedä patsaan maahan, jotta tauti leviäisi sielläkin, Tohtori Kyne tappoi hänet. Isaac tapaa aluksella seonneen, Tohtori Mercerin, joka pitää Necromorphs rotua ihmisrotua parempana ja yrittää viedä patsaan maahan muuttaakseen jokaisen ihmisen alieneiksi. Pelin aikana Mercer muuttaa itsensä Necromorphiksi. Isaac myös välillä tapaa tyttöystävänsä, Nicolen, joka on yksi selvinneistä miehistön jäsenistä.

Pelin aikana Hammond lähettää hätäkapselin ja USG Valor havaitsee sen ja ja kapseli joutuu Valorille. Kuitenkin Kapselin sisällä oli ollut Necromorph(Hammond ei tiennyt tätä), mikä aiheutti Yhteentörmäyksen Ishimuran ja Valorin välillä. Hammond sai tietää, että Valorin miehistö olisi aseitautuneita ja koulutettuja sotilaita, jotka olivat tulleet tuhoamaan Ishimuran. Hän käski Isaacia lopettamaan aluksessa säätämisen ja etsimään pakotie alukselta. Isaac ja Hammond lähtevät Valorille hakemaan virtaa jolla saisitvat yhden Ishimuran sukkulan toimimaan päästäkseen pois alukselta. Hammond kuitenkin kuolee, kun iso Brute niminen otus tappaa hänet. Ishimuran tiedemies, Dr. Kyne ottaa yhteyttä Isaaciin ja kehottaa Isaacia viemään Patsaan takaisin 'Aegis VII' planeetalle, ja uskoo että sieltä pystyisi pääsemään eroon Necromorpheista. Daniels ei kuitenkaan anna tämän tapahtua...

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki