FANDOM

Diablo on hack and slash -tyyppinen tietokonepeli, jonka Blizzard North julkaisi 2. tammikuuta 1997. Diablo menestyi markkinoilla erittäin hyvin, minkä jälkeen Diabloa ovat jäljitelleet useat kymmenet pelit. Pelin lisäosa Diablo: Hellfire julkaistiin myöhemmin samana vuonna. Varsinainen jatko-osa, Diablo II, julkaistiin vuonna 2000 ja sen jatko-osa Diablo II: Lord of Destruction vuonna 2001. Diablo on julkaistu myös PlayStation-konsoleille.

Tarina Muokkaa

Diablo, uskomattoman vahva demoni, Kauhun herra (Lord of Terror) ja yksi Prime Evileistä, on vangittu sielukiveen ja haudattu syvälle Tristramin kaupungin alle. Vaikka vankeus oli tarkoitettu ikuiseksi, sielukiven voima heikkeni vuosisatojen kuluessa, ja lopulta Diablo heräsi vankeudessaan. Hän valtasi telepaattisesti lähimmän ihmisen, Arkkipiispa Lazaruksen, omaksi apurikseen. Jotta Diablo voisi oikeasti lähteä sielukivestä, hän tarvitsi ruumiin, johon asettua.

Aluksi Diablo yritti saada paikallisen johtajan, kuningas Leoricin ruumiin Lazaruksen ruumiin avulla, mutta Diablo oli liian heikko vallatakseen Leoricin ruumista, joten hän kykeni ainoastaan tekemään kuninkaan hulluksi. Lazarus keksi vangita kuninkaan pojan, prinssi Albrechtin, ja viedä tämän Diablon luo, jotta Diablo voisi vallata nuoren prinssin ruumiin ja näin vapautua Sielukivestä.

Kun Diablo valtasi pojan ruumiin, hänen voimansa olivat niin suuret, että hän pystyi avaamaan kahden maailman (kuolevaisten- ja helvetin) välille aukon, josta helvetin joukot astuivat kuolevaisten maailmaan, katakombeihin Tristramin kaupungin alle. Diablo keräsi samalla voimiaan katakombien syvyyksissä.

Lazarus saa Leoricin aloittamaan turhan sodan naapurikuningaskuntaa vastaan. Kampanjan tarkoitus oli tuhota kuninkaalle uskolliset ja puhdassydämiset miehet. Sir Lachdanan tappaa Leoricin, mutta Leoric ennen kuolemaansa kiroaa hänet miehineen palvelemaan itseään ikuisesti kuoleman jälkeen. Demonisia voimia alkaa liikkua maan päällä samaan aikaan kun Diablo kasvattaa voimiaan katakombin sydämessä ja valmistautuu aikaan, jolloin hän palaa, ja etsii ja vapauttaa veljensä, Baalin ja Mephiston.

Mutta, eräänä päivänä, yksinäinen matkaaja lähestyy Tristramin kaupunkia...

Tristramin kaupunki Muokkaa

Tristramin kaupunki oli olemassa ennen ensimmäisen Diablo-pelin tapahtumia ja sen aikana. Kaupungissa pystyi ostamaan ja myymään esineitä ja tavaroita, joita tarvitsi, ja oppimaan enemmän pelin tarinasta tehtävien ja keskustelujen kautta.

Diablo II:ssa pelaaja vierailee Tristramissa pian sen jälkeen, kun Diablon joukot ovat tuhonneet suurimman osan pienestä kaupungista. Pelaaja löytää Griswoldin, entisen Tristramin sepän, jonkinlaisena zombi-olentona hiippailemassa kaupungin jäännöksissä. Wirtin ruumis ja puujalka (sekä rahat) löytyvät kaupungin vasemmasta yläkulmasta hirviöiden keskeltä.

Pelaajan tehtävänä Tristramissa on pelastaa Deckard Cain (the Elder), tuhoutuneesta kaupungista auttamaan pelaajaa tämän monissa tehtävissä, jotka häntä vielä odottavat.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki