FANDOM

Donkey Kong Country (DKC) (Japanissa Super Donkey Kong) on Rarewaren kehittämä tasohyppelypeli, jonka Nintendo julkaisi Super Nintendo Entertainment System -konsolille vuonna 1994. Pelistä tuli välittömästi yksi tuon konsolin myydyimmistä peleistä. Kyseessä oli klassisen Donkey Kong -hahmon henkiinherättäminen. Kyseinen sarja kuuluu samaan jatkumoon kuin vuoden 1980 Donkey Kong ja sen jatko-osat. Tämä on myös ensimmäinen Donkey Kong-sarjan peli, jonka kehitykseen Shigeru Miyamoto ei osallistunut.

Pelin hahmot luotiin alun perin kolmiulotteisiksi tietokonemallinuksen avulla ja konvertoitiin spriteiksi eli kaksiulotteisiksi hahmomalleiksi. Tekniikka saa hahmot näyttämään kolmiulotteisilta, vaikka pelit ovat kaksiulotteisia. Donkey Kong Countryä pidetäänkin Mario-tyylisten tasohyppelypelien elvyttäjänä.

DKC-sarjaa julkaistiin kolmen pelin verran Super Nintendo Entertainment Systemille ja Game Boylle. Raren tappelupeli Killer Instinct hyödynsi myöhemmin samaa tekniikkaa omissa hahmomalleissa. Donkey Kong sai myös jatkoa Nintendo 64:llä paljon ennakkokohua aiheuttaneessa, mutta ristiriitaisen vastaanoton saaneessa pelissä Donkey Kong 64.

Pelissä Donkey Kong Jr. on kasvanut aikuiseksi ja ottanut DK-tittelin itselleen samalla kun hänen isänsä, alkuperäinen Donkey Kong on nimetty Cranky Kongiksi. Cranky toimii uuden pelisarjan tukevana hahmona, jonka dialogit kritisoivat huumorilla videopelien nykytilaa. Uusissa peleissä Donkey ja tämän kaveri Diddy sekä koko Kongin apinasuku kamppailevat kremlingejä (kremlings) vastaan. Kremlingit ovat ahne krokotiilirotu, jota johtaa Kuningas K. Rool (King K. Rool). Kuninkaansa johdolla kremlingit yrittävät varastaa Kongien kultaiset banaanit.

Pelin hahmot Muokkaa

  • Donkey Kong, lihaksikas, mutta yksinkertainen päähenkilö.
  • Diddy Kong, Donkeyn paras kaveri, joka ihailee Donkeyta ja haluaa olla suuri videopelitähti.
  • Cranky Kong, alkuperäinen Donkey Kong, Donkeyn isoisä, joka tässä pelissä jakelee vinkkejä ja kritisoi nykyisten videopelien tasoa.
  • Funky Kong, surffaaja-apina, joka omistaa lentopalvelun ja lennättää pelaajan aiempiin pelin kenttiin.
  • Candy Kong, Donkeyn tyttöystävä joka tallentaa pelin.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki