FANDOM

Doom (suom. tuomio, tuho, perikato; kirjoitetaan myös DOOM ja DooM) on id Softwaren joulukuussa 1993 julkaisema FPS-peli (first-person shooter). Doom on yksi merkittävimmistä ja suosituimmista lajityypin edustajista, ja se varmisti FPS-pelien ja tietokonepelaamisen lopullisen läpilyönnin. Doom herätti ilmestyessään paljon huomiota 3D-grafiikan ja väkivaltaisuutensa vuoksi. Peliä on pelannut runsaat 15 miljoonaa pelaajaa ja se aloitti nettipelaamisen aikakauden. Pelissä käytetty WAD-rakennepaketti mahdollisti erilaisten pelin pohjalta tehtyjen muunnosten (modifikaatioiden) luomisen.

Peli levisi aikoinaan tehokkaasti ilmaiseksi ladattavana shareware-versiona, joka sisälsi ensimmäisen kolmanneksen koko pelistä. Doomin valtaisa menestys vaikutti koko peliteollisuuden suuntaan. Peli sai nopeasti suuren määrän seuraajia, ja peliteknologia painottui 3D-grafiikan kehittämiseen. GameSpyn äänestyksessä heinäkuussa 2001 Doom valittiin parhaaksi peliksi kautta aikojen.

Doomin lisäksi samaiselle Doom-pelimoottorille julkaistiin Doom II: Hell on Earth (1994) ja sen lukuisat lisäosat: The Ultimate Doom (1995), Master Levels for Doom II (1995), Final Doom (1996). Nintendo 64 sai myös oman versionsa Doomista: Doom 64 (1997). Doom -pelisarja sai pitkän tauon jälkeen jatkoa vuonna 2004, jolloin id Software julkaisi Doom 3:n ja sen lisäosan Resurrection of Evilin, jotka käyttävät hyödykseen nykyaikaista Doom 3 -pelimoottoria. Doomista on jälleen tulossa lähitulevaisuudessa uusi peli, Doom 4. Doomista on myös tehty elokuva, joka sai ensi-iltansa lokakuussa 2005.

Vuonna 2008 julkaistiin fanien tekemä epävirallinen Final Doomin jatko-osa Plutonia 2 joka sisältää jo Doom 2:sta tutuksi tulleen pelimuodon eli 32 kenttää joista 2 on salakenttiä. Peli julkaistiin alkuperäisillä grafiikoilla ja se sisältää samat aseet ja viholliset, ainoastaan joitakin tekstuureita on muuteltu. Plutonia 2:n WAD-tiedosto on vapaasti ladattavissa netistä.

Tarina Muokkaa

Doomin suoraviivaisessa tarinassa yhdistyvät kauhu- ja scifi-elementit. Pelaaja on nimetön sotilas, joka lähetetään kommandoryhmän mukana Phobokseen, Marsin kuuhun, selvittämään vikaan mennyttä teleportaatiokoetta. Teleporttien kautta on saapunut lauma hirviöitä suoraan helvetistä, jotka ovat valloittaneet tukikohdan ja tappaneet kaikki ihmiset. Peli alkaa, kun käy ilmi, että myös koko kommandoryhmä on tapettu tai muutettu zombeiksi. Pelaaja on ainoa eloonjäänyt. Tehtävänä on edetä ja tappaa kaikki vastaantulevat viholliset.

Peli koostuu kolmesta episodista, joista ensimmäinen (Knee-Deep in the Dead) sijoittuu Phobokseen, toinen (Shores of Hell) Deimokseen ja kolmas (Inferno) helvettiin. Ultimate Doom -julkaisussa peliin lisättiin uusi episodi nimeltään Thy Flesh Consumed, joka sijoittuu Helvetin invaasion jälkeiseen Maapalloon. Tämän jälkeen alkavat Doom II:n tapahtumat.

Musiikin peliin kehitti Robert Prince, joka loi useimmat ääniraidat tunnettujen heavy metal- ja rock-yhtyeiden kappaleiden inspiroimina. Muun muassa Slayerin, Panteran, Alice in Chainsin ja Metallican kappaleista on pelissä Princen kehittämät versiot. Tämän lisäksi pelissä on lukuisia tyyliltään ambient-vivahteisia raitoja.

Alustat Muokkaa

Doomista on julkaistu virallinen versio seitsemälle kotitietokonekäyttöjärjestelmälle (mukaan lukien NEXTSTEP, jolle peli alun perin kehitettiin) ja yhdeksälle eri pelikonsolille. Pelistä tehtiin versiot jopa vanhentuneille SNES- ja Sega 32X-konsoleille, vaikka graafista näyttävyyttä jouduttiin karsimaan runsaasti. Epävirallisia harrastajien tekemiä porttauksia on vielä enemmän.

Nykytilanne Muokkaa

Vaikka alkuperäisillä Doomeilla onkin ikää jo reilusti yli kymmenen vuotta, on pelisarjalla yhä omat kannattajansa. Doomin pelimoottorin lähdekoodi on julkaistu GPL-lisenssillä. Doomille on tehty vapaaehtoisvoimin useita muokkauksia, jotka mahdollistavat nykyisen tietokoneen tehojen hyödyntämisen, esimerkiksi 3D-kiihdytyksen. Esimerkkejä näistä muokkauksista, porteista, ovat vaikkapa ZDoom, EDGE, jDoom ja Doom Legacy. Lisäksi moninpeliportteina suosittuja ovat nykyisin ZDaemon sekä ZDoom:iin pohjautuva Skulltag. Jotkin porttaukset, kuten C2Doom mahdollistavat Doomien pelaamisen myös muulla kuin kotitietokonelaitteistolla, kuten matkapuhelimella sekä PlayStation Portablella ja iPodilla.

Doomin pelimoottorilla on tehty muitakin menestyspelejä, kuten Heretic, Hexen ja Strife.

Lisäksi Doomin maailmaan perustuen on tehty esim. roguelike (DoomRL), joka ei sinällään hyödynnä Doomin pelimoottoria.

Doomin muokkamiiseen, eli "modaamiseen" on luotu useita vapaaohjelmistona julkaistuja työkaluja, kuten esim. Doom Builder, DeePsea ja Xternable Wad Editor. Nämä ohjelmat mahdollistavat doomin WAD-pakettien muokkauksen, ja näin ollen esimerkiksi omien maailmojen, hirviöiden ja aseiden luonnin.

Tulevaisuus Muokkaa

Vuoden 2004 syksyllä id Software julkaisi Doomille virallisen jatko-osan - Doom 3:n. Se jatkaa samalla linjalla kuin edeltäjänsäkin, eli on FPS tietyin kauhuelementein. Peli on kuitenkin tekniikaltaan uusinta uutta, käyttäen OpenGL:n uusimpia shader-ohjelmalaajennuksia, dynaamista valaistusta ynnä muuta. Todennäköisesti Doom 3:n pelimoottorin pohjalta tullaan julkaisemaan pelejä useita vuosia.

7. toukokuuta 2008 id Software vahvisti Doom 4 -pelin, joka on tällä hetkellä tekeillä.

Doomin sisältö Muokkaa

Ympäristö Muokkaa

Doomissa viholliset ovat erittäin kostonhimoisia, joten nopea liikehdintä niiden ympärillä kannattaa. Kyseessä on Monster Infighting -ilmiö, jossa toisen hirviön kohteeksi joutunut vihollinen kostaa ja aiheuttaa täten taistelun vihollisten keskuudessa. Hyvä on myös tietää, ettei esimerkiksi Imp voi vahingoittaa toista Impiä, kun taas kaikki zombit voivat vahingoittaa toisiaan.

Pelin ympäristö sisältää paljon epävakaita räjähdetynnyreitä. Liikkumistä näiden läheisyydessä tulee välttää, sillä ne voivat räjähtäessään aiheuttaa suurta vahinkoa pelaajalle. Myös viholliset kärsivät räjähdyksistä, mikä on pelaajalle etu. Tehottomillakin aseilla saa tynnyrit räjähtämään helposti myös kaukaa ammuttaessa.

Räjähtävien tynnyreiden lisäksi vastaan tulee usein myrkyllistä tai radioaktiivista liejua (Damaging floor). Tämä aine vahingoittaa pelaajaa, tosin sen verran hitaasti, että sen vaikutusalueelta pääsee yleensä pois ennen kuolemaa. Pelissä on myös esine nimeltä Radiation suit, joka mahdollistaa liejussa kävelyn/juoksemisen ilman vahinkoa. Vihollisia lieju ei vahingoita. Pelin edetessä kentiltä löytää myös laavaa, joka toimii samoin tavoin kuin lieju.

Pelissä saa käyttöönsä myös panssariliivin (armor), joka suodattaa osan pelaajaan kohdistuvista iskuista. Panssari heikkenee samalla tavalla kuin pelaajan Health.

Alkuperäisessä Doomissa ei ole mahdollista hypätä, kyykistyä eikä katsoa ylös tai alas. Kuitenkin myöhemmin kehitetyissä parannelluissa peliporteissa kuten ZDoomissa hyppääminen ja kyykistyminen ym. olivat mahdollisia. Myös samaan versioon lisättiin kehittyneempi musiikki.

Moninpeli Muokkaa

Doomissa on kolme erilaista moninpelivaihtoehtoa. Moninpelissä voi vaihtaa pelikenttiä mieltymyksensä mukaan sekä säätää vaikeustasoa. Pelaajia voi olla korkeintaan neljä.

Suosituin moninpeleistä on Deathmatch-pelimuoto, jossa tavoitteena on tappaa toisia pelaajia mahdollisimman monta. Pelissä voi olla esimerkiksi aikaraja, jonka sisällä eniten pelaajia tappanut voittaa. Kuoltuaan pelaaja syntyy aina uudelleen. Pelityyli on erittäin nopea ja sitä voi pelata myös hirviöillä. Muunnelma tavallisesta Deathmatchista on Old Deathmatch -pelimuoto. Pelin ero on se, ettei aseita voi nostaa mukaansa samasta paikasta uudelleen ennen kuolemista. Bonusesineet taas ovat käytettävissä vain kerran eivätkä ne materialisoidu enää uudelleen saman pelin aikana.

Cooperative-pelimuodossa pelataan yksinpelikampanjaa useamman ihmispelaajan voimin.

Moninpeliä voi pelata joko sarjaportin, modeemin tai IPX:n välityksellä.

Tribuutit Muokkaa

Toinen tunnettu FPS-peli Duke Nukem 3D teki kunnianosoituksen Doomille. Eräässä pelin kohdassa pelaaja kohtaa avaruuspukuunsa menehtyneen miehen, johon Duke kommentoi sanomalla "That's one doomed space marine". Lisäksi Duke Nukem 3D:n episodissa Nuclear Winter tasossa Land of Forgotten Toys on teleportti Doomin ensimmäisen episodin ensimmäiseen tasoon. Myös Epic Megagames sisällytti yllättävän Doom-viittauksen tasoloikkapeliin Jazz Jackrabbit 2. Tasovalikossa pelaaja voi kokeilla pelin shareware-versiota. Valikkografiikka on selvä parodia Doom 2:n kannesta ja jopa otsikko Shareware Demo on kirjoitettu käyttämällä Doomin fonttia.

David Koppenhofer on tehnyt Doomin pelimoottoriin perustuvan graafisen käyttöliittymän Unixin ps-, renice- ja kill-komennoille. Jokaista järjestelmän prosessia kohden Doom-pelimaailmaan luodaan yksi hirviö. Järjestelmänvalvoja voi täten haulikon avulla käydä kirjaimellisesti tappamassa prosesseja. Hirviön haavoittaminen muuttaa sen nice-arvoa ja sen tappaminen lopettaa prosessin kill-komennolla.

Saksalainen Industrial metal -yhtye Rammstein käytti kappaleessaan Wollt ihr das Bett in Flammen sehen Doomista otettua haulikon latausääntä, ja huutoa joka kuuluu pelattavan hahmon kuollessa. Suomalainen grindcore -yhtye Rotten Sound on käyttänyt Doomin äänimaailmaa kappaleensa "Doom" introna.

Aiheesta muualla Muokkaa

Doom-pelikäännöksiä

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki