FANDOM

Doom 3 on id Softwaren kehittämä ja Activisionin julkaisema juonipohjainen ensimmäisen persoonan näkökulmasta kuvattu toimintapeli. Kuten aikaisemmissa Doom -pelisarjan peleissä, Doom 3 keskittyy tasojen läpäisemiseen tappamalla eteen tulevia hirviöitä. Nimestään huolimatta se ei ole suoraan jatkoa pelisarjan tarinaan, vaan paranneltu versio ensimmäisestä sarjan pelistä. Peli kehitettiin ja julkaistiin Windowsille 3. elokuuta 2004. Nykyään peli on saatavilla myös Linuxille, Mac OS X:lle ja Xboxille.

Tapahtumat sijoittuvat 2145 vuoden Marsiin, missä sotateollisuuden kasauma on pystyttänyt tieteelliset tutkimustilat, joiden tarkoituksena on kehittää ja testailla teleportaatiota, bioteknologiaa sekä kehittyneempiä aseita. Teleportaatio on kuitenkin huomaamatta avannut portit helvettiin vuotaen tutkimuskeskuksen täyteen demoneita. Pelaaja pelaa nimettömällä avaruussotilaalla estäen helvetin voimia pääsemästä maahan.

Peli käyttää palkittua id Tech 4 pelimoottoria. Tunnelmaltaan peli on aivan erilainen edeltäjiinsä verrattuna. Pelin grafiikat ovat huoliteltuja (varsinkin ULTRA-moodilla, joka vaatii näytönohjaimelta paljon), sekä valaistus ja varjostus ovat tosiaikaiset. Pelissä onkin panostettu enemmän piinaavaan kauhu- ja sci-fitunnelmaan, kuin valtavien demoniarmeijoiden lahtaamiseen. Tunnelmaa tasoihin tuovat myös kehuttu äänimaailma sekä paikoittain helvettiin viittaavat merkit, kuten pentagrammit.

Doom 3:sta on julkaistu hopeinen Limited Collector's Edition -paketti, joka sisältää alkuperäisten The Ultimate Doom -ja Doom 2 -pelien täysversiot, kuvagallerian, poistettuja hahmoja, dokumentteja Doom 3:n teosta ja pelin tekijöiden haastatteluja.

Doom 3 -pelille julkaistiin lisäosa Doom 3: Resurrection of Evil. Pelisarjasta on tehty elokuva nimeltä Doom, joka pohjautuu Doom 3:n tapahtumiin. Myös Doom 4 -peli on jo tekeillä.

Pelaaminen Muokkaa

Yksinpeli Muokkaa

Pääosin pelaaja etenee yksin ahtaissa pimeissä käytävissä saaden tehtäviä radiopuhelimen kautta, joita hänen tulee suorittaa. Tasot ovat melko lineaarisia, joissa edetään paikasta A paikkaan B. Tunnelmaa luovat muutamat kauhuelementit, kuten pimeä. Pelaajalla on käytössään taskulamppu, jota hän tarvitsee pitkälle peliä käytännössä jatkuvasti pimeissä ympäristöissä. Taskulamppua ei kuitenkaan voi käyttää aseen kanssa yhdessä, joka tuo peliin uusia kauhuominaisuuksia, sillä pelaajan täytyy olla jatkuvasti varuillaan; Taskulampulla voi tutkia ympäristöä, mutta demonin tai zombien ilmestyessä on paikoin salamannopeasti otettava ase käyttöön. Yksinpelissä pelaaja saa edetä lähes kaiken aikaa yksin ja tapaa vain harvoin hengissä olevia työntekijöitä tai muita sotilaita, mutta näiden työpisteiltä tai ruumiiden läheisyydestä voi löytyä videonauhoja ja viestejä pelaajan käyttämään kämmentietokoneeseen (PDA), joista taas löytää paikoin tarpeellisiakin tietoja, kuten koodeja mahdollisiin ammusvarastoihin.

Moninpeli Muokkaa

Doom 3:een julkaistiin neljän pelaajan moninpelimahdollisuus neljällä pelimodella. Peliyhteisö tosin loi modauksen, jonka avulla pelaajamäärän sai nostettua kahdeksaan tai kuuteentoista pelaajaan. Kaikki neljä pelimoodia ovat kaikki suuntautuneet deathmatch tyyliin. Perinteisessä deathmatch modessa pelaajat liikkuvat eri puolilla kenttää keräten aseita ja tappaen muita pelaajia. Pelaaja, jolla on eniten tappoja ajan päättyessä, voittaa pelin. Tiimipelissä on sama periaate, mutta joukkue vastaan joukkueena. Kolmas pelimoodi on last man standing, jossa jokaisella pelaajalla on rajallinen määrä uudelleensyntymisiä. Pelaajat menettävät elämäänsä aina kun heidät tapetaan. Lopussa kaikki paitsi yksi pelaaja eliminoidaan ja parhaiten selvinnyt pelaaja voittaa pelin. Viimeinen pelimoodi on turnaus, jossa aina kaksi pelaajaa taistelevat vastakkain ja toiset katselevat sivusta. Voittaja jää kentälle ja saa vastaansa aina uuden vastustajan. Xbox versio sisältää myös perinteisen kaksinpelin, jossa normaali yksinpeli pelataan yhteistyönä läpi.

Viholliset Muokkaa

Viholliset jakautuvat kahteen ryhmään zombeihin ja demoneihin. Zombit ovat ihmisiä, joihin on iskeytynyt demoninen voima tehden heistä aggressiivisia mutantteja. Zombit hyökkäävät pelaajaa vastaan käyttäen käsiään, työkalua, kuten jakoavainta, tuliasetta tai palavaa ruumistaan aseena. Demonit taas ovat hirviöitä suoraan helvetistä. He käyttävät aseinaan piikikkäitä raajojaan tai jotain muuta osaa kehostaan tai ampumalla tuli- / plasma-ammuksia. Pelissä on myös ajoittain päävihollisia bosseja, joita tapaa pelissä muutaman.

Zombit Muokkaa

  • Zombit:

Zombit ovat Rumia, hitaita ja kuolleita. Nämä mätänevät UAC tutkimuslaitoksen asukit ovat nousseet kuolleista ja aikovat tehdä elämästäsi samanlaisen kuin omansa; Elävän helvetin.

  • Kommando- / konekiväärizombi:

Nämä lonkeroraajaiset tai konekiväärillä varustetut zombit ovat sotilaita helvetistä. Heidät on lähetetty Marssin tukikohtaan tekemään selvää kaikista selvinneistä vastustajista.

  • Z-Sec:

Z-Secit olivat kerran tieteellisten koelaboratorioiden suojelijoita. Nyt nämä vartijat ovat kuitenkin kääntyneet ystävistä vihollisiksi äärimmäisen julmasti.

  • Moottorisahazombi:

Moottorisahazombit olivat kerran osa huoltohenkilökuntaa UAC tutkimuslaitoksessa. Tosin tällä hetkellä ongelmien korjauksen sijaan, nämä zombit tekevät kaikkensa luodakseen niitä. Yleensä heidät nähdään moottorisahalla varustettuna, ja heidän vierellään Leatherfacekin näyttää pikkutytöltä.

  • Palavat Zombit:

Nämä Zombit ovat käveleviä tulitikkuja yrittäen päästä käsiksi johonkin ympärillään. Heidät kannattaa ampua nopeasti, ennekuin pääsevät lähikontaktiin tehden kaikesta elävästä palavaa jälkeä.

Demonit Muokkaa

  • Imp:

Nämä monisilmäiset ja nopeasti liikkuvat demonit voivat syöksyä pitkältäkin etäisyydeltä kimppuusi tai viskoa lihaa polttavia tulipalloja. Kuolettavina ja hiljaisina, he pysyvät piiloissaan tehden huomaamattomia yllätyshyökkäyksiä oikealla hetkellä.

  • Pinky Demon:

Osittain elolliset, osittain mekaaniset demonit ovat helvetin ruumiillistuma härästä. Ne puskevat kohdettaan panssaroidulla päällään ja huitovat partaveitsenterävillä kynsillään. Kun ne saavat saaliinsa puristuksiin, ne raatelevat hampaansa sen sisään kuin veitsi voihin.

  • Lost Soul:

Matkustaen laumoina, nämä kammottavat päät etsivät paikkaansa hyökäten jokaisen elävän sielun kimppuun, jonka vain löytävät. Ilman minkäänlaista ruumista, heidän tulen työntämät päänsä ovat karmiva näky. Kun kuulet heidän lähestymisen itkunsa, pysy varmassa piilossa ellei sinulla ole mahdollista tappaa heidät kaikki kerralla.

  • Hell Knight:

Hell Knightit ovat kömpelösti liikkuvia hirviöitä, jotka voivat saada vahvimmankin ihmisen hytisemään pelosta. Jo sen pelkkä pedon koko ja raivokkaat hyökkäykset tekevät siitä yhden helvetin mahtavimmista tappajista sekä kuolettavimmista pedoista. Nostaen saaliinsa ja viskoen sitä ympäriinsä kuin räsynukkea nämä hitaasti liikkuvat, mutta uskomattoman voimakkaat vastustajat ovat todellakin varteenotettavia.

  • Banaali (Trite):

Nämä Vagaryn jälkeläiset ovat pää ylösalaisin liikkuvia hämähäkkejä. Ne liikkuvat laumoissa ja ovat vaikeasti havaittavissa. Matkustaen pitkin kattoa ja seiniä ne pudottautuvat maahan käyttäen seittiään ja hypähtäen sitten nopeasti saaliinsa kimppuun.

  • Punkki (Tick):

Yleensä punkit hyökkäävät parvina seinissä olevista rei’istä tai halkeamista. Hyökkäyksissään ne purevat ja räjähtävät tehden valtavan määrän vahinkoa. Punkit ovat pelin heikoimpia vihollisia, joten ne on paras ampua jo kaukaiselta etäisyydeltä ennen kuin tekevät itsemurhaiskunsa saaliinsa päälle.

  • Kerubi (Cherub):

Kerubi on demoni, jolla on lapsen kasvot ja hyönteisen siivet. Tämä karmiva helvetin muodostuma on tarpeeksi paha saaden katseellaan kenet tahansa näkemään painajaisia viikoiksi. Kiero hymy ja siipien hyörinä lumoavat saaliinsa samalla kun kerubi hyökkää nopeasti terävillä kolmekyntisillä käsillään.

  • Wraith:

Wraith on hyvin lähellä imppiä, ja usein ne sekoitetaankin toisiinsa. Ne teleporttaavat saaliinsa lähelle tehden itsestään vaikeamman tappaa, ja samalla kuolettavamman. Kerran kun tämä demoni pääsee kimppuusi, se viiltelee ja tappaa säälimättömästi.

  • Mancubus:

Mancubusit ovat kestävimpiä kaikista demoneista, paitsi ”bosseista”. Nämä kömpelösti liikkuvat pedot liikkuvat piinallisen hitaasti tehden itsestään helppoja kohteita. Ne ampuvat käsitykeistään tulta suurella voimalla tehden vihollisestaan selvää jälkeä.

  • Toukka (Maggot):

Tasapuolisesti heikot mutta todella nopeat toukat ovat kaksipäisiä petoja, jotka vauhtia ottaen syöksyvät kimppuun. Erinomaisesti ajoittuneen haulikon iskun pitäisi tappaa tämän kiusallisen ja pelottavan vihollisen.

  • Archvile:

Syntynyt helvetin liekeistä, Archvile on yksi harvinaisimmista hirviöistä UAC tutkimuskeskuksessa. Archvilen erityisominaisuuksiin kuuluu sen taito kutsua apujoukkoja mukaan taisteluun. Kun kohtaat tämän likaisen hirviön, valmistaudu kohtaamaan enemmänkin vihollisia kuin heti huomaatkaan.

  • Revenant:

Revenantit ovat näennäisiä kaukaisia luurankoja. Niillä on osittain läpikuultava keho, joka suojaa heidän näkyviä luitansa. Revenantin vihreää loistavat silmät varastavat huomiosi tämän parista olkapäillään istuvasta lämpöohjaavia raketteja ampuvasta singosta. Hyökäten kaukaa ja lähelle päästessään vaarallisen kovaa huitaisten, revenantit eivät ole ainoastaan erittäin nopeita vaan myös erittäin kuolettavia.

  • Cacodemon:

Nämä ilmassa kelluvat pedot voivat lähelle päästessään puraista pahasti, mutta hitaan nopeutensa takia, ne ovat melko helppoja kohteita. Ampumalla Cacodemonia voit kääntää sen ympäri, mutta varo myös tämän vaarallisia suustaan sylkäisemiä tulipalloja.

Pomot Muokkaa

  • Vagary:

Vagary on puoliksi hämähäkki ja puoliksi ihminen, sekä banaaleiden (Trites) kuningatar. Tämä hämähäkkien äiti hyökkää vihollistaan vastaan viskoen esineitä ajatuksen voimalla ja lähitaistelussa iskien pihdeillään ja hampaillaan. Paras tapa voittaa Vagaryn on pysyä kaukoetäisyydellä nopeasti liikkuen käyttäen samalla kaukotaistelussa tehokasta asetta.

  • Sabaoth:

Sabaoth kantaa BFG:tä ja on puoliksi tankki ja puoliksi elävä olento. Kaikki mitä voit tehdä Sabaothia vastaan, on ampua, väistellä ja toivoa parasta.

  • Guardian:

Sokea kuin lepakko, tämä hirviö käyttää ”etsijöitä” silminään. Varo joutumasta Guardianin näkökenttään, sillä silloin joudut juoksemaan henkesi edestä.

  • Cyberdemon:

Pahoista pahin. Tämä päädemoni on keskittynyt murskaamaan pienen ruumiisi maahan ja on siinä myös melko pätevä. Hyökäten oikeassa kädessä kiinnitetyllä singollaan, tämä demoni räjäyttää sinut kuoliaaksi, ellet liiku mahdollisimman ripeästi.

Tarina Muokkaa

Doom 3:n tapahtumat sijoittuvat vuoteen 2145, ja tapahtumapaikkana on Marsissa sijaitseva tutkimuskeskus Union Aerospace Corporation (UAC). Pelaajan tehtävä on ohjata nimetöntä avaruussotilasta, joka yrittää selviytyä tutkimuskeskuksessa olevilta demoneilta. Tavoitteen aikana sotilas saa selville erinäisiä asioita tutkimuskeskuksen salaperäisestä hankkeesta, jonka on pannut alulle tohtori Malcolm Betruger. Pelin alussa pelaaja saa PDA-laitteen, jonne voi tallentaa muiden PDA:ien tiedostoja ja videoita.

Vastaanotto Muokkaa

Doom 3 oli kriittisesti sekä kaupallisesti menestys id Softwarelle. Vuoden 2007 alussa peli oli myynyt yli 3,5 miljoonaa kopiota tehden Doom 3:sta id Softwaren menestyneimmän pelin. Doom 3:n pelimoottorina käytetty id Tech 4 on ollut tarpeeksi suosittu, että muutkin pelit ovat saaneet luvan käyttää sitä. Esimerkiksi Preyssä ja Enemy Territory: Quake Warsissa on käytetty id Tech 4:sta.

Myöskin arvosteluissa Doom 3 oli melko kehuttu ja Game Rankings –sivustolla sen keskiarvollinen arvosana on 86,71. Erityisesti pelin grafiikoita ja esittelyä oli kehuttu; GameSpot kehui pelin ympäristöjä "vakuuttavan eläviksi", "Tiheä tunnelmaisiksi" sekä "hämmästyttävän laajoiksi". PC Gamer UK -lehti piti grafiikoita ja hahmojen animaatioita virheettöminä. Lisäksi muutamat esittelyt kehuivat, että peli näyttää hyvältä heikoimmillakin grafiikoilla. Jotkin arvostelut kehuivat myös pelin tarkkaavaisesti toteutettua ympäristöä; GameSpotin Greg Kasavin kehui saamaansa "vaikutelmaa, jonka Doom 3 antaa täysin toteutetusta maailmastaan" kun taas IGN kertoi että "UAC:n tutkimuslaitos on hyvin nuhjuinen ja kuluneen oloinen paikka, joka lisää pelin realistisuutta".

Useiden esittelyiden mukaan Doom 3 on jymähtänyt "juokse ja ammu" pelityyliin, joka on tuttua samaa jo aiemmista osista. IGN:n Dan Adams totesi, että "ilman pelissä vallitsevaa ilmapiiriä, Doom 3 on yksinkertaista ampumista, kuten edeltäjänsä". Peli sai useissa arvosteluissa huonoa palautetta myös keinotekoisesta tekoälystä. GameSpot huomautti, että "viholliset seuraavat samanlaisin ennustetuin kuvioin kuin aiemmissa Doom peleissä. Peliplaneetan arvostelussa Teppo Läntinen kertoi että hänen mielestään, vaikka "vihollisten tekoäly on suoraviivaista, niin mutkittelematta päälle rynnivät monsterit eivät tämän tyylisessä pelissä haittaa", toisaalta häntä ärsytti jatkuvat yllättävät selän takaa tulevat iskut, jotka kaiken lisäksi ovat ennestään käsikirjoitettuja, jolloin uudelleenpeluuarvokin karisee. Toinen peliplaneetan arvostelussa moitteita saanut asia oli pelin jatkuva itsensä toistaminen.

Äänimaailma taas sai paljon positiivista palautetta Game Realityn sekä peliplaneetan arvosteluissa. Game Realityn mukaan ääniefektit ovat ensiluokkaisia. Peliplaneetan mukaan äänimaailma on jopa grafiikoitakin vakuuttavampi ja että "Hieman lepsuja aseiden ääniä ja tuhnuisia räjähdyksiä lukuun ottamatta audiototeutus on ehdotonta priimatavaraa." Kummassakin arvostelussa äänimaailman negatiiviseksi puoleksi jäivät aseiden melko tehottomat äänet.

GameSpotin ja IGN:n arvosteluissa moninpeliä moitittiin sen uudistusten puutteesta. Moninpeli sisälsi liian vähän pelaajia ja pienen määrän pelimoodeja etenkin verrattuna vaikuttavaan Quake III Areenaan.

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki