FANDOM

Sega Dreamcast (koodinimeltään "Katana" ja "Dural") oli Segan viimeiseksi jäänyt konsoli. Se oli Segan yritys vallata konsolimarkkinat takaisin uuden sukupolven konsolilla, joka suunniteltiin ylittämään Sonyn PlayStationin ja Nintendon Nintendo 64:n ominaisuudet. Laitetta pidettiinkin yleisesti aikaansa edellä olevana, mutta se ei onnistunut saavuttamaan tarpeeksi suurta suosiota ennen PlayStation 2:n vuotta myöhemmin tapahtunutta julkaisua. Dreamcastin valmistuksen lopettamisen jälkeen Sega poistui konsolimarkkinoilta.

Elinkaari Muokkaa

Dreamcast julkaistiin Japanissa 27. marraskuuta 1998 ja 9. syyskuuta 1999 Yhdysvalloissa. Dreamcast oli ensimmäinen konsoli, jossa oli sisäänrakennettuna modeemi ja tuki Internet-yhteydelle moninpelejä varten. Ensimmäisenä vuotenaan se myi hyvin ja oli verrattaen yksi Segan parhaiten menestyneistä konsoleista. Pelkästään Yhdysvalloissa Sega myi kahdessa viikossa 500 000 konsolia.

Sony julkisti PlayStation 2:n huhtikuussa 1999, mikä söi Dreamcastin suosiota jo ennen PS2:n vuonna 2000 tapahtunutta julkaisua.

Tammikuussa 2001 Sega ilmoitti lopettavansa konsolin valmistuksen vuoden loppuun mennessä, mutta julkaisevansa vielä pelejä laitteelle.

Pelit Muokkaa

Dreamcastin tunnetuimpien pelien joukkoon kuuluivat Sonic Adventure, Shenmue, Soul Calibur, Phantasy Star Online, Metropolis Street Racer ja Skies of Arcadia. Osa Dreamcastin peleistä on jatkanut elämäänsä muilla pelikonsoleilla sekä PC:llä, joko sellaisenaan tai jatko-osan muodossa. Xbox 360:llä ilmestynyt Project Gotham Racing 3 on jatkoa Metropolis Street Racerille.

Dreamcast julkaistiin Euroopassa 12 pelin voimin:

  • Blue Stinger
  • Dynamite Cop
  • Expendable
  • Incoming
  • Monaco Grand Prix 2
  • Power Stone
  • Ready to Rumble
  • Sega Rally 2
  • Sonic Adventure
  • Tokyo Highway Challenge
  • Trickstyle
  • Virtua Fighter 3tb

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki