FANDOM

FPS-peli (lyhenne sanoista First Person Shooter, vapaasti käännettynä suom. ensimmäisen persoonan/katsojan näkökulman ammuskelu) on ampumiseen keskittyvä tietokonepeli, jossa pelimaailma esitetään pelihahmon näkökulmasta nähtynä. Tyypillisesti kuvassa näkyy myös hahmon kädessä oleva ase, jolla ammutaan ympäristössä liikkuvia vihollisia tai muita esineitä. Näytössä saattaa olla myös pelaamiselle tärkeitä tietoja, kuten pelihahmon tavaravalikoima, pelihahmon elinvoiman tai energiatason kuvaaja, tekstitietoa ympäröivästä pelimaailmasta, erilaisia pistetaulukoita tai kartta. Tai kiikaritähtäin jos aseessa on semmoinen ja yökiikarinäkö.

FPS-pelit simuloivat kokemusta kolmiulotteisesta ympäristöstä ja äänimaailmasta. Muissa pelityypeissä näkökulma on yleensä ulkopuolinen, lukuun ottamatta simulaattori- ja ajopelejä. Myös elokuvissa hahmon ensimmäisen persoonan näkökulmaa on käytetty ajoittain tehokeinona, mutta kokonaisen elokuvan kuvaaminen tästä näkökulmasta on harvinaista.

Pelien juoni on usein vihollishahmoille ohjelmoidun tekoälyn ja niiden toiminnan sekä erilaisten taustakertomusten varassa. Tavoitteena on useimmiten pelimaailmassa liikkuminen, erilaisten tehtävien suorittaminen ja vastustajien eliminoiminen.

Nykyaikaisten FPS-pelien realistinen grafiikka ja animointi on ajoittain johtanut siihen, että niitä on syytetty tarpeettomasta väkivaltaisuudesta, jopa eräistä väkivallanteoista, kuten koulujen ampumatapauksista Yhdysvalloissa.

Eräs varhaisia pelihahmon näkökulmasta kuvattuja kolmiulotteisia räiskintäpelejä oli Atarin vuonna 1980 julkaisema Battlezone, jossa pelaaja asettui panssariajoneuvon ohjaimiin. Nykyisen FPS-buumin aloittajana pidetään id Softwaren Wolfenstein 3D:tä ja Doomia. Varhaisiin teknisesti kehittyneisiin ensimmäisen persoonan näkökulmasta kuvattuihin peleihin kuului Ultima Underworld: The Stygian Abyss (1992), joka ei kuitenkaan ollut varsinainen FPS, vaan roolipeli.

Eri pelitalojen ja kehitystiimien luomat ja lisensoimat FPS-pelimoottorit johtivat 1990- ja 2000-luvuilla FPS-pelien tyylilajin syntyyn. Nykyään FPS-pelejä valmistetaan kaikille tietokone- ja konsolipelialustoille.

Tunnettuja FPS-pelejäMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki