FANDOM

Fairchild Channel F on historian toinen kasettipohjainen pelikonsoli Magnavox Odysseyn jälkeen. Fairchild Semiconductor julkaisi sen elokuussa 1976. Tässä vaiheessa se tunnettiin nimellä Video Entertainment System, mutta Atarin julkaistessa VCS:n seuraavana vuonna, Fairchild vaihtoi konsolinsa nimen. Channel F:lle julkaistiin yhteensä vain 26 peliä. Laitteessa on myös kaksi sisäänrakennettua peliä, Pong ja Hockey.

Channel F perustui Fairchild F8 -CPU:hun, jonka oli kehittänyt Robert Noyce ennen lähtöään Fairchildiltä. Hän perusti lähtönsä jälkeen yrityksen nimeltä Intel. Laite näyttää värikuvaa, ja ääni tulee laitteen sisäisestä kaiuttimesta. Channel F:n ohjaimessa on iso kädensija, ja sen päässä kolmionmuotoinen monitoiminen painike. Painiketta voi kääntää neljään eri suuntaan, kiertää kahteen eri suuntaan, ja painaa alas tavallisen painikkeen tapaan.

Channel F:llä oli suuri vaikutus pelikonsoleiden kehittymiseen, sillä kasettiensa ansiosta Atarikin kehitti kasetillisen konsolin, Atari Video Computer Systemin, josta myöhemmin tuli markkinajohtaja.

Aiheesta muuallaMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki