FANDOM

Final Fantasy on suosittu Square Enixin konsoliroolipelisarja.

Pelisarja on ehkä tunnetuin esimerkki ns. japanilaistyylisistä konsoliroolipeleistä. Se ammentaa ideansa muista 1980-luvun lopun konsoliroolipeleistä, tärkeimpänä Enixin suositusta Dragon Quest -sarjasta. Pelit ovat olleet suosittuja pitkään Japanissa; Yhdysvalloissa ne löivät lopullisesti läpi Final Fantasy IV:n ja Final Fantasy VI:n myötä, ja kansainvälinen läpimurto tuli Final Fantasy VII:n myötä.

Pelit Muokkaa

PääsarjaMuokkaa

Spin-offit Muokkaa

Varsinaisten Final Fantasy -pelien ohella on saman nimen alla julkaistu myös muita pelejä ja tuotteita. Tunnettuja esimerkkejä ovat Final Fantasy Tactics-sarjan roolistrategiapelit ja moninpeliä varten suunniteltu toimintaroolipeli Final Fantasy: Crystal Chronicles Nintendo GameCubelle. Lisäksi on julkaistu 3D-animaatioelokuva Final Fantasy: The Spirits Within, animesarja Final Fantasy Unlimited, ja 3D-animaatioelokuva Final Fantasy VII: Advent Children (joka on osa Compilation of Final Fantasy VII -spinoff-pakettia). Monista vanhimmista osista on tehty uudelleenjulkaisuja, kuten Final Fantasy Origins ja Final Fantasy Anthology pelit PlayStationille. Myös Kingdom Hearts -pelit ovat ovat yhteydessä pelisarjaan, sillä ne sisältävät useita Final Fantasy -hahmoja. Muita spin-offeja ovat esimerkiksi chocobo-hahmojen omat pelit. Joitain spin-offeja on järjestetty useista peleistä koostuviksi kokonaisuuksiksi, joista esimerkkejä ovat Compilation of Final Fantasy VII ja Ivalice Alliance.

Pelaaminen Muokkaa

Toiminnaltaan pelit ovat tyypillisiä japanilaisia konsoliroolipelejä. Tarinaa seurataan pelinäytöllä, joissa hahmoja ohjataan. Pelien hahmoja ei luoda erikseen (paitsi ensimmäisessä osassa), vaan käytössä on valmiit hahmot, joskin heidän nimet voi vaihtaa haluamikseen mikäli nimet eivät miellytä. Peleissä on vaihteleva määrä pelattavia hahmoja, joista 3-5 on yleensä kerralla pelaajan ohjaamassa ryhmässä. Suurin osa toiminnasta ja pelihahmojen kehittymisestä sijoittuu taisteluihin, jotka käydään vuoropohjaisesti.

Suunnittelijat Muokkaa

Sarjan pääasiallinen suunnittelija on Hironobu Sakaguchi. Vuonna 1987 Square oli lähestulkoon konkurssin partaalla, joten Sakaguchi nimesi uuden, kunnianhimoisen Famicom-projektinsa "Final Fantasyksi", olettaen, että siitä tulisi Squaren viimeinen peli. Final Fantasy -pelistä tuli kuitenkin välitön myyntimenestys ja Squaren tulevaisuus oli turvattu.

Sakaguchin ohella muita merkittäviä sarjan tunnettuja nimiä ovat sarjan kuvittajat, kuten Yoshitaka Amano (konseptitaiteilija osissa 1-6) ja Tetsuya Nomura, sekä sarjan muusikot, tärkeimpänä Nobuo Uematsu, joka on yksi tunnetuimmista videopelisäveltäjistä kautta aikojen. Oman maininnan ansaitsee myös Ted Woolsey, jonka englanninkielinen käännös – tai oikeammin käännös ja sovitus – Final Fantasy VI:sta jakaa hieman mielipiteitä, mutta oli kuitenkin merkkipaalu videopelien lokalisoinnin alalla. Jotkut pelkäävät pelisarjan tulevaisuuden olevan uhattuna, sillä monet avainhenkilöistä, niin Sakaguchi kuin Uematsukin, ovat jo jättäneet Square Enixin.

Teemat Muokkaa

Final Fantasy -sarja on epätyypillinen muihin saman ajan pelisarjoihin verrattuna siinä, että jokaisessa sarjan pelissä on omat maailmansa, hahmonsa ja juonensa, ja jokainen peli on yksittäinen kokonaisuus. Vasta viime aikoina Square on ryhtynyt tekemään varsinaisia jatko-osia ja spin-offeja, kuten Final Fantasy X-2 ja Compilation of Final Fantasy VII -sarjan tuotteet.

Tästäkin huolimatta pääsarjan peleillä on myös suoria yhtäläisyyksiä, kuten esimerkiksi se, että joka pelissä esiintyy hahmo nimeltä Cid, useimmiten myös aina yhdessä esiintyvät Biggs ja Wedge (joiden nimet on lainattu Star Warsista), jokaisessa pelissä on ilma-alus (tyypillisesti Cid-hahmon omistama tai komentama), samantapainen ase- ja magiajärjestelmä, samantapainen hahmoluokka/ammattijärjestelmä, useita samoja hirviöitä, samaan tapaan toimiva statushaittajärjestelmä (esimerkiksi hahmot voivat saada myrkytyksen) ja parannusesineet (esimerkiksi kolkatut hahmot parannetaan feeniksinhöyhenillä, sokeuteen auttavat silmätipat). Juonellisiakin samankaltaisuuksia on: monessa pelissä perustava juoni liittyy jotenkin kapinaliikkeeseen, joka taistelee pahaa tai korruptoitunutta valtaa vastaan. Pelisarjan maskoteiksikin muodostuneet olennot, chocobot ja mooglet esiintyvät monissa peleissä. Chocobot ovat suuria lintuja, joita käytetään muun muassa paikasta toiseen matkustamiseen, kilpa-ajoihin tai aarteenmetsästykseen. Avuliaat kissaa muistuttavat mooglet auttavat yleensä pelaajaa monella tavalla. Peleissä myös muutamia musiikillisia teemoja toistetaan, kuten pelin alkupuolella kuultava "Preludi", chocobo-teema ja taistelun lopussa tuleva fanfaari.

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki