FANDOM

Final Fantasy III on Nintendo Family Computerille vuonna 1990 julkaistu konsoliroolipeli. Peli oli viimeinen Famicomille kehitetty Final Fantasy -sarjan osa. Se oli samalla yksi 8-bittisen konsolin laajimmista roolipeleistä.

Final Fantasy III:n alkuperäisversio ilmestyi ainoastaan Japanissa. Pelistä julkaistiin vasta vuonna 2006 maailmanlaajuisesti Nintendo DS -käännös, jonka uudistuksiin kuuluvat selkeästi paranneltu grafiikka ja ennen kaikkea kolmiulotteisuus. Final Fantasy III:sta oli myös tarkoitus laatia WonderSwan Color -versio, jonka useaan otteeseen myöhästynyt julkaisu kuitenkin peruutettiin.

Pelaaminen Muokkaa

Final Fantasy III ottaa vaikutteita sarjan ensimmäisestä osasta siltä osin, että pelissä palataan takaisin tasopohjaiseen hahmonkehitykseen ja ammatinvalintaan. Alussa jokaisen hahmon tittelinä on ”freelancer”, joka voidaan kuitenkin vaihtaa hyvin pian pelin alkamisen jälkeen. Valittavia hahmoluokkia on aluksi viisi, mutta pelin edetessä pelaajalle tarjotaan useampiakin vaihtoehtoja. Pelin valikkoa voidaan hyödyntää esineiden ja taikojen käytössä, hahmojen varustamisessa sekä tallentamisessa.

Final Fantasy III oli siinä mielessä merkityksellinen, että se esitteli kaksi sarjaan myöhemmin vakiintunutta komentoa, jotka ovat varastaminen sekä vastustajia vahingoittavien olentojen kutsuminen. Edellisiin osiin verrattuna taisteluja myös parannettiin siten, että hahmojen alkuperäisen kohteen kuollessa he kykenivät iskemään niihin vihollisiin, joita ei oltu vielä tapettu.

Juoni Muokkaa

Hahmot Muokkaa

Final Fantasy III:n neljän päähenkilön tehtävänä on estää pahan Xande-velhon yritys valloittaa maailma ja horjuttaa valon ja pimeyden välistä tasapainoa. Ensimmäisen Final Fantasyn tavoin pelattavia hahmoja ei ole valmiiksi nimetty, ja heihin viitataan vain yhteisellä nimityksellä ”Valon soturit” (engl. Warriors of the Light). Heidän taustastaan kerrotaan vain se, että he ovat Urin kylästä kotoisin olevia nuoria miehiä, jotka kasvatti Topapa-niminen pappi. Kuitenkin uudistetussa Nintendo DS -versiossa hahmoille on annettu sekä nimet että selkeämmät karakteristiikat:

  • Luneth – Valon sotureiden johtaja, joka hyväntuulisena persoonana pyrkii kannustamaan kumppaneitaan kriittisinä hetkinä. Luneth on toisinaan ajattelematon sanojensa suhteen, mutta on aina valmis ottamaan vastuun sanomisistaan. Hän on ystävänsä Arcin ohella Topapan oppipoika.
  • Arc – älykäs nuorukainen, joka viettää paljon aikaa kirjojen parissa. Akateemisuudestaan johtuen hän on usein joutunut muiden kiusaamaksi, mutta aloittaessaan kunnianhimoisen matkansa hän saa yhä enemmän itseluottamusta.
  • Refia – energinen, Takka-sepän kasvattama nainen, joka on kyllästynyt kurinalaiseen opetukseensa. Kun paha maagi Djinn myrkyttää hänen kotikylänsä Kazuksen, Refia päättää liittyä Lunethin ja Arcin ryhmään. Koska hänelle on erityisen tärkeää saada mielipiteensä läpi, syntyy hänen ja Lunethin välille joskus pieniä kiistoja, vaikka muutoin he kyllä välittävät toisistaan paljon.
  • Ingus – Sasunen kuninkaan ritari ja vanhin neljästä ryhmäläisestä. Luonteeltaan Ingus on rauhallinen ja yrittää välillä hillitä Lunethin hyökkäävää asennetta. Ritarina hän on myös hyväkäytöksinen ja taitava aseiden käyttäjä.

Tarina Muokkaa

Vuosia sitten valtaisa tulva upotti alleen koko maailman. Tapahtumasta selvinneet ihmiset asuttavat nyt merten yllä leijuvaa saarta, jonne maanjäristyksen seurauksena syntyy merkillinen luola. Neljä Urin kylässä asuvaa nuorukaista löytävät luolasta maagisen kristallin. Tältä he saavat tietää olevansa valittuja Valon sotureita, joiden kohtalona on sekä palauttaa maailma entiselleen että estää kuolemattomaa Xandea ottamasta sitä hallintaansa. Kristallin luovuttaessa sotureille voimiaan nämä saavat mahdollisuuden vaihtaa ammattejaan, jotka edelleen vahvistuvat heidän kohdatessa muita kristalleja. Riittävän voimakkaina Valon soturit voivat aloittaa taistelunsa maailmaa heikentävää pimeyttä vastaan; samalla heidän on kuitenkin pidettävä huolta siitä, että pimeyden voima on yhtä suuri kuin valon – tasapainon takaamiseksi.

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki