FANDOM

Flipperi eli sähköfortuna (engl. pinball) on kolikoilla toimiva peliautomaatti, jossa pelaaja yrittää metallikuulia ohjailemalla kerätä pisteitä lasin sisällä olevalta pelialustalta.

Historia Muokkaa

Flipperin juuret ovat bagatelle-pelissä, joka kehiteltiin 1700-luvun lopulla ja josta tuttuun rakenteeseen viittaa pelin alkuperäinen englanninkielinen nimi. Bagatellen suomalaisversio fortuna antoi flipperille suomenkielisen rinnakkaisnimen sähköfortuna. Huomattava kehitysaskel ja samalla askel kohti nykyisen näköistä flipperiä tuli 1800-luvun lopulla, kun keksijä Montague Redgrave Ohiosta patentoi teräsjouseen perustuvan shooterin vuonna 1871. 1930-luvulla flipperit sähköistyvät. Tämä mahdollisti automaattisen pistelaskusysteemin. Ensimmäinen kaupallisesti menestynyt flipperi, Baffle Ball, kehitettiin Chicagossa, Yhdysvalloissa vuonna 1931. Chicagosta tuli vuosikymmenten ajaksi flipperiteollisuuden johtava kaupunki. Peli-idea jalostui perustavanlaatuisesti vuonna 1947, kun markkinoille tulleeseen peliin Humpty Dumpty oli liitetty mailoja (engl. flippers), joilla kuulaa voi ohjailla pelialustalla. Pelin alalaita vakiintui mailojen sijaintipaikaksi kuitenkin vasta myöhemmin. Suomessa flippereihin yksinoikeus oli välillä Raha-automaattiyhdistyksellä, mutta laki kumottiin 1995.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki