FANDOM

Game Boy (jap. Gēmu Bōi)-konsolisarja on Nintendon kehittämä sarja paristokäyttöisiä käsikonsoleita. Sarja on maailmanlaajuisesti yksi myydyimmistä pelikonsolisarjoista yli 188 miljoonan myydyn yksikön kanssa. Alkuperäinen Game Boy on myynyt lähes 70 miljoonaa yksikköä, Game Boy Color 50 miljoonaa yksikköä; Game Boy Advance on taas myynyt yli 75 miljoonaa yksikköä kesäkuun 30. päivään 2006 mennessä.

Historia Muokkaa

Nintendon Game Boy -käsikonsoli julkaistiin ensi kerran 1989. Käsikonsoli oli Nintendon pitkäaikaisen työntekijän, Gunpei Yokoin, suunnittelutyön tulos. Yokoi oli ollut aiemmin vastuussa jo Game & Watch -käsikonsolisarjasta Nintendon siirtyessä leluista videopeleihin.

Kun Gunpei Yokoi suunnitteli alkuperäisen Game Boyn, hän tiesi että menestyäkseen sen pitäisi olla pieni, kevyt, halpa, ja kestävä, sekä sillä pitäisi tietenkin olla julkaisussa monipuolinen ja tunnettu pelivalikoima. Tämän mantran avulla Game Boyn onnistui hankkia suuri kannattajajoukko, vaikka markkinoilla olikin tarjolla teknisesti parempia konsoleita värinäytöillä.

Game Boy jatkaa suosiotansa tähän päivään asti. Konsoli juhli 15. vuosipäiväänsä vuonna 2004, joka oli lähes samaan aikaan kuin Nintendo Entertainment Systemin 20. vuosipäivä. Juhlan kunniaksi Nintendo julkaisi Classic NES Series -pelisarjan ja NES-väriteemaisen Game Boy Advance SP:n.

On huhuttu, että Game Boy -konsolisarjaa ei enää jatkettaisi, mutta toimitusjohtaja Satoru Iwatan mukaan näin ei ole. Nintendo DS:n nauttiessa suurta suosiota, Iwatan mukaan olisi ajattelematonta tuoda markkinoille uutta käsikonsolia.

Versiot Muokkaa

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki