FANDOM

Game Maker on alankomaalaisen Mark Overmarsin Delphillä luoma pelinteko-ohjelma. Ohjelmalla voi Drag and Drop -tekniikkaa käyttäen tehdä pelejä ilman laajaa ohjelmointikokemusta ja suurta työmäärää. Game Makerilla tehtyjä pelejä saa levittää vapaasti tai maksua vastaan muokattavina GMK-tiedostoina (vanhemmissa versioissa GMR, GMD tai GM6) tai EXE-tiedostoina. Game Makerin rekisteröinti maksaa nykyisin 20 euroa. Rekisteröidyllä versiolla on mahdollista tehdä mm. 3D-pelejä.

Ohjelman Drag and Drop -toiminnallisuutta voi lisätä erityisten kirjastojen (library) avulla. Näitä kirjastoja voi tehdä erillisellä ohjelmalla, joka on saatavilla Game Makerin keskustelualueelta.

Toimintaperiaate Muokkaa

Game Makerin toimintaperiaate on melko yksinkertainen. Pelitiedosto koostuu pääasiassa muutamasta erilaisesta tietotyypistä:

Spritet

Kuvia, joita voidaan käyttää objektien kuvina, tai piirrettäessä.

Objektit

Tärkein osa pelien kannalta, liikkeet ja toiminnot määritellään tapahtumien(events) perusteella.

Huoneet

Näihin sijoitetaan objektit ja näissä tapahtuu kaikki pelin toiminta.

Äänet

Yksinkertaisesti ääniä, joita voi käyttää pelin yhteydessä.

Taustat

Voidaan sijoittaa huoneiden taustakuviksi, tai voidaan piirtää.

Historia Muokkaa

Ohjelman juuret ulottuvat vuoteen 1999, jolloin Mark Overmarsin alkuperäinen idea oli tehdä 2D-Animaatio/grafiikka-ohjelma nimeltä Animo, mutta hän päätyikin pelinteko-ohjelmaan. Vuoden 1999 marraskuussa julkaistiin Game Makerin ensimmäinen versio, 1.1. Tässä varhaisversiossa kaikki leijuivat erinäisinä ikkunoina, ja tulos oli melko huonoa ilman DirectX-tukea. Joulukuussa 1999 Game Maker oli ladattu jo muutamia satoja kertoja.

Vuonna 2000 Julkaistiin versio 2.0. Kyseisen vuoden aikana ohjelma ehdittiin ladata jo 40.000 kertaa.

Game Makerin suosio kasvoi kasvamistaan vuoden 2001 ja version 3.0 myötä. Nyt ohjelmaan liitettiin DirectX-tuki, joten pelien laatu kasvoi huomattavasti. Nyt latausten määrä oli kasvanut jo 270 tuhanteen.

2002 Versioiden 4.2 ja 4.3 myötä Game Makerin oli ladannut jo n. 750.000 ihmistä.

2003 Teki tuloaan versio 5. Aluksi 5.0, jonka jälkeen parannellut versiot 5.1, 5.2 sekä 5.3, jota monet vielä käyttävät. Tämä oli suuri kulmakivi ohjelman historiassa. Suurin uutuus oli mm. Partikkelisysteemi, jonka avulla oli mahdollista luoda esimerkiksi ilotulituksen tapaisia efektejä peleihinsä. Vuoden 2003 aikana Game Maker oli ladattu jo 1.700.000 kertaa.

Vuonna 2004 julkaistiin versio 6.0, josta myöhemmin, vuonna 2005 julkaistu 6.1 versio. Vuonna 2005 Game Makerin sivut näytettiin jopa yli 25.000 kertaa päivässä.

Vuonna 2006 Mark Overmars ilmoitti, että uusi Game Maker 7.0 oli suunnitteilla. Tässä versiossa olisi korjattujen bugien lisäksi myös suurempia uusia ominaisuuksia.

Game Maker Language Muokkaa

Kokeneemmille käyttäjille ohjelmassa on olemassa sisäänrakennettu Game Maker Language (GML)-ohjelmointikieli, jolla voi tehdä monipuolisempia ja laajempia pelejä. Sen avulla onnistuu myös muun muassa kolmiulotteisten pelien tekeminen.

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki