FANDOM

Gears of War on Epic Gamesin tekemä räiskintä/seikkailupeli. Peli esiteltiin ensi kerran E3-messuilla 2005. Gears of War ilmestyi Pohjois-Amerikassa 7. marraskuuta 2006, ja Euroopassa kymmenen päivää myöhemmin. Pelistä julkaistiin sekä normaali- että Gears of War: Collector's Edition -versio.

Gears of War julkaistiin aluksi Xbox 360:lle ja marraskuussa 2007 myös PC:lle. Peli on saanut kiitosta erittäin näyttävästä ulkoasusta, mutta myös kritiikkiä ennalta arvattavista juonenkäänteistä. Gears of Wars on ensimmäisiä kokonaan uudelle konsolisukupolvelle suunniteltuja pelejä. Julkaisupäivänään Gears of Warsista tuli Xbox Liven suosituin nettipeli, ja peliä myytiin yli 3 miljoonaa kappaletta ensimmäisten kymmenen viikon aikana.

Ominaisuudet Muokkaa

Gears of War -pelissä käytetään suojana ympäristöstä löytyviä esteitä, joiden taakse päästään A-näppäimellä. Suojan takaa voi ampua sokkona. Toiseen suojaan voidaan siirtyä painamalla uudestaan A-nappia, jolloin pelaajan ohjaama Marcus Fenix tekee jonkun liikkeen, esimerkiksi SWAT-käännöksen. Lähitaistelussa voi käyttää Lancer-rynnäkkökiväärissä olevaa karbidikärkistä vaihtuvamomenttista moottorisahaa, jolla voi sahata Locustit kahtia. Kranaatin voi myös tuikata kiinni viholliseen. Gears of Warissa on myös aktiivilataus, jolla voi nopeuttaa aseen lataamista painalla kahdesti bumper-painiketta. Nopea lataus kuitenkin vaatii oikeaa ajoitusta, muuten ase jumittuu. Pelissä voi käyttää myös miehittämättömiä raskaita tukiaseita, joilla voi ampua Locustit kappaleiksi. Energia pelissä on "Crimson Omen", eli punainen rinkula, joka kertoo pelaajan terveyden. Jos rinkula on lievä, pelaaja voi huoletta ampua vihollista. Jos rinkula on kuitenkin jo kirkas, ja uhkaavan suuri, on pelaajan suojauduttava, ja antaa rinkulan haihtua. Perinteisiä ensiapu-pakkauksia ei pelistä löydy, vaan terveys latautuu aina itsekseen täyteen. Jos Crimson Omen kuitenkin saavuttaa täydellisen muotonsa, pelaaja kuolee, ja hänen pitää aloittaa viimeisimmästä checkpointista. Jos kaksinpelissa toisen pelaajan Crimson Omen on täydellinen, hän haavoittuu vain, ja toisen pelaajan on elvytettävä hänet. Jos toinenkin pelaaja kuolee, peli alkaa viimeisimmästä checkpointista. Haavoittuminen pätee aina tietokoneen ohjaamiin joukkutovereihisi.

Juoni Muokkaa

Ajat ovat kovat Sera-planeetalla, kun maan uumenista tullut rotu nimeltä Locust Horde on tullut maan päälle, ja tapattanut miljoonia ihmisiä. Ihmiskunnan ainoa toivo, petturi Marcus Fenix kärsii vankilassa neljänkymmenenvuoden tuomiotaan, mutta hänen ystävänsä, Dominic Santiago, pelastaa hänet. Koko peli pelataan hänellä (tosin kaksinpelissä toinen pelaaja pelaa Dominicilla).

Pelissä on viisi eri kappaletta, jotka kuljettavat pelin tarinaa. Kun Dom ja Marcus evakuoidaan, Marcus tapaa uudet tiimitoverinsa, Anthony Carminen ja Minh-Young Kimin. Embry Squarella he tapaavat eversti Hoffmanin, joka selittää Kimille suunnitelmansa: Käyttäen soniinista resonaattoria, he voisivat saada kartattua locustien tunnelit ja lähettää valomassapommina tunnetut ohjukset tuhoamaan locustien pesät, ja Locustit tuhoutuisivat. Resonaattori on kuitenkin kadoneella Alpha-ryhmällä, ja Delta (Fenix, Santiago, Kim, Carmine) lähetetään etsimään Alphaa ja resonaattoria. Matkalla alokas Carminea ammutaan päähän Longshot kiikarikiväärillä, ja hän kuolee välittömästi. Hetken päästä Delta löytää Alphan jäsenen, rääväsuisen Augustus Colen. Cole kertoo, että Locust Horden "Seeder"-otukset sabotoivat radioyhteyttä, ja Deltan pitää eliminoida Seederit, että yhteys päämajaan ja Alphaan syntyisi. Kun Alphaan on saatu yhteys, ovat jo Locustit heidän kimpussa. Delta eliminoi Locustien joukot ja tapaavat Alphan. Horde kuitenkin tekee yllätyshyökkäyksen, ja yhteenotossa luutnantti Kim ja tuntematon sotilas kuolevat. Alpha ja Delta pääsevät livahtamaan turvalliseen rakennukseen, missä kuitenkin piileksii tappava Berserker. Marcus ja Dom eliminoivat Berserkerin, ja Hoffman ylentää Fenixin kersantiksi.

Toisessa osassa Cole ja Baird, yksi Alphan jäsenistä, liittyvät Deltaan. Pian kuitenkin pimeys saapuu raunioille, ja vaaralliset Kryll-lepakot saapuvat kaupunkiin. Dom ehdottaa, että he hankkisivat hänen selviytyjä-toveriltaan ajoneuvon miten he pääsisivät Lethian imulsio-tehtaaseen. Cole ja Baird jäävät selviytyneiden luokse, mutta yhteenotto Locusteja vastaan päättyy monen selviytyneen kuolemaan. Delta käyttää ajoneuvoa päästäkseen tehtaalle.

Kolmannessa osassa Delta hajaantuu ympäri tehdasta, mutta kun he vihdoin tapaavat, on vastassa Locustien eliitti-sotilaskaarti, Theron Guardit. Delta eliminoi joukon eliittejä, ja käynnistää resonaattorin. Se kuitenkin epäonnistuu, koska ihmiset aliarvioivat Locustien tunneleiden määrän, ja resonaattorin tulos jää varsin vähäiseksi.

Neljännessä osassa Delta saapuu Fenixin kotiseuduille, tavoitteenaan saada Adam Fenixin tiedostot Locustien tunneleista. Pitkä taistelu Adamin talolle päättyy Deltan pakoon talolta, ja he saapuvat juna-asemalle.

Viidennessä osassa Delta taistelee Locusteja vastaan juna-asemalla, mutta kun Lightmass-pommi kyydissä oleva juna puksuttaa ohi, vain Marcus ja Dom pääsevät kyytiin. He taistelevat niin Berserkereitä kuin Locustien ilmavoimia, eläviä Reaver-hävittäjiä. Lopulta Marcus tapaa isänsä murhaajan, suuren Locust-kenraalin, RAAMin(Ukkonen), joka kantaa Troika-konekivääriä. Kun he tappavat RAAMin, Marcus asettaa tiedostot pommiin, ja niin suurin osa Locustien tunneleista tuhoutuu. Oletettu Locustien-kuningtar, Myrrah kuitenkin kertoo pelaajalle, ettei Horde ole vielä kuollut.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki