FANDOM

Goomba (varhaisemmissa käännöksissä pikku-kuukunen) on Nintendon Mario-pelisarjassa esiintyvän fiktiivisen vihollislajin edustaja. Goombat ovat ensimmäisiä vihollisia, joita pelaaja kohtaa Super Mario Bros. -pelissä. Koopa Troopien, Shy Guyden ja lakitujen ohella goombat ovat yleisimpiä vihollisia, mitä Mario-sarjassa nähdään. Nimen ”goomba” uskotaan tulleen Unkarinkielisestä sanasta ”gomba” joka tarkoittaa sientä; tämä selittäisi Goomban ulkonäön.

Ominaisuudet Muokkaa

Ulkonäöltään Goombat muistuttavat sieniä, joilla on jalat. Mario-elokuvassa ne ovat pienipäisiä dinosaurussotureita. Goombat vaihtavat väriään tummemmilla alueilla: Goombat ovat esimerkiksi tummansinisiä tunneleissa. Goombat tuhotaan yleensä vain hyppäämällä niiden päälle, jolloin ne litistyvät pannukakuiksi.

Goombat voivat hyökätä Marion kimppuun koskettamalla häntä tai (harvemmin) putoamalla hänen päälleen. Goombat ovat yleensä heikoimmat viholliset Mario-peleissä. Heillä on teoriassa vain yksi hyökkäys, eivätkä ne kestä yleensä kuin yhden Marion hyökkäyksen.

Goombien alkuperästä ei tiedetä paljoa, mutta Super Mario Bros. -peliin ohjekirjassa sanotaan, että ne ovat sieniolioita, jotka ovat pettänet Sienivaltakunnan. Goombat elivät aluksi rauhassa sienivaltakunnassa, mutta pettivät kotimaansa liittoutuakseen Bowserin kanssa. Paper Mario -peleissä nähdään, etteivät kaikki goombat ole pahoja.

Goomba-variaatiot Muokkaa

Goombia on tavallisten lisäksi myös pari erilaista variaatiota, kuten Microgoombat ja Paragoombat.

Microgoombat ovat pieniä Goombia, jotka tarttuvat Marioon kiinni ja estävät hänen hyppäämiskykynsä. Microgoombat voivat myös piiloutua laatikoihin ja hypätä sieltä kohti Mariota, kun tämä sattuu kävelemään lähelle. Microgoombat voidaan tuhota joko hyppäämällä veteen tai yrittämällä nopeita hyppysarjoja, jolloin ne irtoavat Mariosta. Microgoomba esiintyy ensimmäisen kerran Super Mario Bros. 3:ssa, jossa esiintyy ensimmäisen kerran myös Paragoomba. Pelin ohjekirjassa mainitaan, että microgoombat ovat Paragoombien lapsia.

Paragoombien ja tavallisten goombien välillä ei ole muita eroja kuin paragoombien kyky lentää ja hyppiä. Paragoombat ovat kykyjensä ansiosta nopeampia ja haastavampia ohittaa kuin tavalliset goombat. Goombat ovat marion vihollisia.

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki