FANDOM

Grandia on japanilaisen Game Arts -pelitalon luoma konsoliroolipeli. Alkujaan huonosti menestyneellä Sega Saturnilla debytoinut peli ilmestyi myöhemmin myös PlayStationilla. Peli on saanut kiitosta muun muassa erikoisesta taitelusysteemistään, hahmoistaan sekä musiikista, jonka Noriyuki Iwadare sävelsi.

Pelin maailma Muokkaa

Grandia sijoittuu nimeämättömään maailmaan, joka on jaettu "vanhaan" maailmaan (Messina) ja "uuteen" maailmaan (Elencia). Maailmassa on myös vielä tutkimattomia seutuja. Vanha maailma ja sen kaupungit ovat kuin teollisen vallankumouksen ajoilta, kun taas Uusi maailma on teknisesti kehittynyt.

Hahmot ja tarina Muokkaa

Peli kertoo Justinista, hyväntuulisesta punatukkaisesta pojasta, sekä lukuisista muista hahmoista, jotka liittyvät Justinin seikkailuihin. Peliä, etenkin sen juonta, on verrattu usein Hayao Miyazakin elokuvaan Laputa: linna taivaalla.

Taistelu Muokkaa

Peli ilmestyi alkujaan samoihin aikoihin kun Squaresoftin maineikas Final Fantasy VII. Siihen verrattuna taistelu oli huomattavan erilainen. Taistelu on toki vuoropohjaista, mutta sisältää enemmän strategisia elementtejä, mahdollisuuden keskeyttää vihollisen hyökkäykset, hahmot voi jopa asettaa tietokoneen ohjattavaksi. Hahmot ja viholliset kulkevat aikajanaa pitkin, kun taas Final Fantasy tukeutui ATB (Active Time Battle) -mittariin.

Versiot Muokkaa

Sega Saturnin versio Grandiasta ei koskaan ilmestynyt länsimaissa, johtuen Segan tiukasta politiikasta roolipelejä kohtaan. Näin ollen, PlayStation-versio oli ensimmäinen Grandia länsimaissa. Pelistä ilmestyi Japanissa Saturnille ns. jatko-osa, Grandia Digital Museum. Kuten alkuperäinen, tämäkään ei länsimaissa ilmestynyt.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki