FANDOM

Hanafuda on japanilainen korttipeli, joka on kehittynyt länsimaisista korttipeleistä. Peli on tunnettu Koreassa nimellä hwatu, ja Havaijilla se joskus lausutaan hanafura.

Historia Muokkaa

Vaikka Japanissa pelattiin useita hienostuneita korttipelejä jo aikaisilla ajanjaksoilla, ei niitä silti pelattu uhkapeleinä taikka köyhien keskuudessa. Kaikki kuitenkin muuttui vuonna 1549 kun Francis Xavier rantautui Japaniin tuoden mukanaan portugalilaisen korttipakan. Länsimaiset korttipelit kuitenkin kiellettiin samassa yhtydessä kun Japani sulki yhteytensä länsimaailmaan vuonna 1633.

Koska kielletyt kortit olivat olleet suosittuja, tuntematon pelaaja kehitti korttipelin "Unsun Karuta". Nämä kortit olivat koristeltu kiinalaisella taiteella, kuvaten kiinalaisia sotilaita, aseita, haarniskoita sekä lohikäärmeitä. Pakka koostui 75 kortista, mutta ei ollut yhtä suosittu kuten länsimaiset korttipelit, korkean oppimiskynnyksensä takia.

Vuosina 1765-1788 korttipeli nimeltä Mekuri Karuta otti Unsun Karutan paikan. Pakassa oli 48 korttia, jotka jakaantuivat neljään 12 kortin settiin. Pelistä tuli laajalti suosittu, ja oli yksi yleisimmistä uhkapelimuodosita tällä ajanjaksolla. Suosionsa takia peli kiellettiin vuonna 1791.

Seuraavina vuosikymmeninä kehitettiin lukuisia muita korttipelejä, jotka kuitenkin melkeinpä heti kiellettiin uhkapelikäyttönsä takia. Hallitus kuitenkin tajusi, että maassa tulisi aina olemaan jokin uhkapeli jota kansa pelaisi, ja ryhtyi höllentämään tiukkaa uhkapelilakiaan.

Tämän tuloksena syntyi lopulta Hanafuda, korttipeli joka yhdistelii perinteisiä japanilaisia elementtejä länsimaiseen korttipeliin. Korttipelit eivät kuitenkaan enää olleet niin suosittuja kuin hallituksen kieltokauden aikana.

Vuonna 1889 Fusajiro Yamauchi perusti yrityksen Nintendo Koppai valmistaakseen käsintehtyjä Hanafuda-kortteja. Vaikka yritykseltä kesti jonkin aikaa päästä vauhtiin, pian hanafuda-kortteja alettiin käyttää peliluolissa ja korttipeleistä tuli jälleen suosituja Japanissa. Nintendo Koppaista tuli myöhemmin tunnettu videopelivalmistaja Nintendo.

Nykyään Hanafudaa pelataan erityisesti Havaijilla sekä Koreassa, tosin eri nimillä. Se on neljän hengen peli, tosin japanilaista ja korealaista versiota pelataan myös kolmistaan. Pelillä ei ole virallisia sääntöjä; on olemassa useita erilaisia pelivariaatioita kuin pelaajia.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki