FANDOM

Huijauskoodi on tietokone- tai konsolipelaamisen helpottamiseksi käytettävä koodi. Se voi olla peliin syötettävä tekstinpätkä, näppäinyhdistelmä tai järjestys, jossa painetaan nappuloita. Huijauskoodin käyttö antaa mahdollisuuksia esimerkiksi päästä seuraavalle tasolle tai saada pisteitä.

Koodit luotiin alun perin peliohjelmoijien avuksi, jottei pelin testivaiheessa tarvitsisi pelata samoja, vaikeita kohtia jatkuvasti läpi jotain tiettyä kohtaa testattaessa. Nykyään on muodostunut miltei käytännöksi, että koodeja ei poisteta julkaisuversiosta, vaan ne jätetään hakkerien löydettäviksi tai ilmoitetaan julkaisun yhteydessä.

Modit Muokkaa

Modit ovat hieman erilaisia kuin huijauskoodit. Modeissa itse peliä muutetaan esim. tasosta löytyy joku hirviö tai esine jota ei alkuperäisessä pelissä ole, kun taas huijauskoodeissa vain peliä helpotetaan esim. aseissa on loputtomat luodit tai niitä ei tarvitse ikinä ladata. Modit ovat melkein aina vain PC-peleille. Ehkä eniten mainetta keränneet modaukset löytyvät Grand Theft Auto: San Andreas nimisestä pelistä. Kyseisessä pelissä eräästä metsästä voi löytää modin avulla Bigfoot nimisen hirviön, joka yrittää tappaa pelissä ohjattavan hahmon.

Koodisivuja Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki