FANDOM

Hunter on vuonna 1991 Amiga:lle ja Atari ST:lle tehty tietokonepeli, joka on kolmiulotteista grafiikkaa hyödyntävä toiminta- ja seikkailupeli. Pelin on ohjelmoinut Paul Holmes. Samoin pelin grafiikka - joka on enimmäkseen tehty ohjelmoimalla - on Holmesin tekemää. Alkumusiikista vastaa Martin Walker.

Pelin kulku Muokkaa

Pelissä pelaaja kontrolloi laajassa, kolmiulotteisessa maailmassa taivaltavaa yksinäistä sotilasta. Pelin kenties eniten ihastusta herättänyt piirre oli vapaus kulkea suurella pelialueella ja käyttää erilaisia alueelta löytyviä kulkuneuvoja. Erilaisia kulkuneuvoja on valtava määrä, ja mukana on tavallisimpien ajoneuvojen lisäksi esimerkiksi soutuvene, polkupyörä, taistelu- ja kuljetushelikopteri, laiva sekä ilmatyynyalus. Peliä on jälkikäteen verrattu nykyään suosittuihin kolmiulotteisiin Grand Theft Auto -peleihin, koska niissä on samantyyppinen vapaus liikkua pelialueella ja käyttää eri ajoneuvoja. Erilaisia aseita on saatavilla tavallisimmista käsiaseista SAM-ohjuksiin. Pelialueella vastaantulevat objektit ovat rakennusten ja vihollisen sotilaiden lisäksi esimerkiksi erilaisia eläimiä. Lokit silpoutuvat helikopterin roottoreihin ja lehmät voi räjäyttää vaikkapa miinoilla. Myös erilaisia rakennuksia on paljon pienistä majoista suuriin voimalaitoksiin. Useimpiin rakennuksiin pääsee sisälle. 2000-luvun peleissä laajat kolmiulotteiset ympäristöt ovat tavanomaisia, mutta vuonna 1991 Hunterin ympäristö oli kolmiulotteisten pelien joukossa erittäin rikas vaihtelevuudessaan.

Kolme pelimaailmaa Muokkaa

Pelissä on tavallaan toisistaan pelivaihtoehtoa omine karttoineen, joissa pelin luonne vaihtelee suuresti. Ensinnäkin on "action" -niminen pelivaihtoehto, jossa pelaajan on yksinkertaisesti tuhottava suurelta pelialueelta laaja joukko osoitettuja kohteita. Tässä pelaajalla on hyvin vapaat kädet käyttää mitä erilaisimpia keinoja kohteiden tuhoamiseksi. Kohteet vaihtelevat mitättömistä tykeistä vihollisen päämajaan. Toinen pelivaihtoehto on "missions", joka koostuu pienistä tehtävistä. Tällöin pelaaja lähtee aina päämajastaan ja joutuu palaamaan sinne tehtävän suorittamisen jälkeen. Tehtävät vaihtelevat haista varoittavien kylttien tuhoamisesta vihollisen päämajan tuhoamiseen. Viimeinen pelivaihtoehto on "adventure". Siinä pelaaja joutuu eräänlaisen seikkailun vietäväksi, jossa hän kulkee eri paikoista toiseen ja puhuu muiden pelialueelta löytyvien ihmishahmojen kanssa.

Aiheesta muuallaMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki