FANDOM

Ikariam on selaimella pelattava peli eli selainpeli, jossa rakennetaan valtakuntaa jossain Välimeren saaristoissa.

Pelaajan tehtävänä on rakentaa kaupunkia, ja suojella sitä muiden pelaajien hyökkäyksiltä. Pelaaja voi halutessaan myös hyökätä toisten pelaajien kaupunkeihin, mikä tulee kyllä taloudellisesti kovin kalliiksi. Ikariamissa täytyy myös hankkia resursseja, jotka ovat rakennusmateriaali, marmori, viini, kristallilasi ja rikki.

Pelaaminen Muokkaa

Akatemia on pelaamisen kannalta tärkeä rakennus, koska siellä tiedemiehesi tekevät tutkimuksia, ja kun "asioita keksitään", saat käyttöösi esimerkiksi uusia sotilaita ja laivoja, joten se kannattaa rakentaa ensimmäiseksi. Samoin Kasarmi, jossa saa koulutettua sotajoukkoja omiin hyökkäyksiin ja vastustajien hyökkäyksien varalta. Varasto on myös tärkeä, koska sinne saa varastoitua resursseja. Tavernan rakentaminen heti, kun on mahdollista, on erittäin tärkeää, samoín museo. Kyseiset rakennukset nostavat kansalaisten tyytyväisyyttä, jos se menee miinuksen puolelle, väki alkaa muuttaa pois kaupungistasi.

Neuvonantajat Muokkaa

Pelissä sinulla on neljä neuvonantajaa. Nämä ovat Pormestari, Sotilaallinen neuvonantaja, Tieteellinen neuvonantaja sekä Diplomaattinen neuvonantaja. Pormestaria klikkaamalla näet kaikki valtakunnassasi viime aikoina tapahtuneet asiat. Esimerkiksi rakennuksen laajennuttua pormestarilla on sinulle viesti tästä tapahtumasta. Sotilaallinen neuvonantaja taas ilmoittaa nykyään esimerkiksi tiedot kaikista matkoilla olevista kauppalaivoistasi. Jos kylääsi hyökätään, hälyttää tämä neuvonantaja välittömästi. Sodan päättyessä hän antaa sinulle taisteluraportit. Tieteellinen neuvonantaja kertoo sinulle, mitä olet juuri nyt tutkimassa, ja kauanko kestää, ennen kuin keksijäsi keksivät tämän asian. Täältä näet myös tutkijoidesi lukumäärän. Diplomaattinen neuvonantaja näyttää sinulle saamasi-, ja lähettämäsi kirjeet. Näet myös sopimuksesi täältä.

Saaret Muokkaa

Pelaajien kylät ovat saarilla, joille mahtuu 16 kylää / saari. Pelaajien lisäksi saarelta löytyy sahamylly, josta saa rakennusmateriaalia, yksi ylellisyysresurssikaivos sekä yksi ihme. Resurssikaivokset ja sahamylly ovat kaikkien yhteisiä, joihin kuka tahansa saarella oleva voi lahjoittaa puuta sen kehittämiseen. Kun kaivoksen tai sahamyllyn taso nousee, sinne voi lähettää enemmän työläisiä ja sieltä saa enemmän puuta tai resursseja. Jokaisella pelaajalla on kaupunkikuva, joka kehittyy sitä mukaa, kun kaupungintaloa kehitetään. Ihmeisiin voi lahjoittaa rahaa, jolloin ihmeiden omat erikoisuudet lähtevät käyntiin tietyksi aikaa.

Laajennus Muokkaa

Pelissä on tarkoitus laajentaa valtakuntaa. Ennen ensimmäistä lajennusta tarvitset palatsin, 9,000 kultaa, työläisiä, rakennusmateriaaleja 1250 ja 3 kauppalaivaa. Rakennuksien rakentaminen maksaa todella paljon isommilla tasoilla. Uudessa versiossa rakennusten hinnat ovat päivitetyt, ja osa niistä on noussut, sekä osa laskenut.

Liittoutuminen Muokkaa

Ikariamissa voi myös liittoutua liittoon tai perustaa oman liiton. Liiton kanssa voi hyökätä vihollisen kimppuun, pyytää joukkoja kaupunkiinsa ja paljon muutakin. Liitoissa on kylläkin yleensä vaatimuksia. Oman liittoutuman voi tehdä vasta kun lähetystö on tasolla kolme. Liittoon voi liittyä milloin vain, kunhan on rakennettu Lähetystö. Lisäksi tarvitset yhden diplomatiapisteen. Lähetystön voi rakentaa, kun tiedemiehet ovat keksineet Vieraat kulttuurit.

Sopimukset Muokkaa

Pelissä on sopimuksia, joita voit sopia toisten pelaajien kanssa. Ne ovat diplomaattisia ja niitä varten pitää lähettää pyyntö ja valita sopimus. Jos hyökkäät, tai perut olemassa olevan sopimuksen, kaupunkilaisesi alkavat mellakoimaan ja tyytyväisyys laskee. Sopimuksiin tarvitaan diplomatiapisteitä, joita saat aina yhden lähetystösi kokoon nähden.

Sotiminen Muokkaa

Pelissä voi kasarmin avulla tehdä sotilaita, joilla voi hyökätä toisen pelaajan kylään tai puolustaa omaa kyläänsä. Alussa voi tehdä vain linkomiestä, mutta kehittämällä akatemiassa Merenkulkua ja Sotateknologiaa saa enemmän sotilastyypejä. Sotilaiden ja laivojen puolustusta ja hyökkäysvoimaa pystyy kehittämään pajassa. Sotilaisiin tarvitaan enimmäkseen rikkiä, kokit tarvitsevat viiniä ja lääkärit kristallia. Kaikki yksiköt eivät ole yhtä nopeita keskenään.

Asukkaat Muokkaa

Ikariamin asukasluku suurenee kun lisätään tyytyväisyyttä; asukkaille voi tarjota viiniä. Myös museo lisää asukkaiden tyytyväisyyttä, kuten myös muutama tutkimus. Asukkaiden tyytyväisyyteen vaikuttaa myös korruptio. Korruptiota syntyy ainoastaan siirtokunnissa. Korruption suuruus riippuu siitä kuinka pieni siirtokunnan kuvernöörin asunto on siirtokuntien märään nähden. Asukkaat muuttavat pois mikäli eivät ole tyytyväisiä. Asukkaiden tyytyväisyyden voi tarkistaa kaupungintalosta. Asukkaat tuottavat 3 kultaa tunnissa. Työtä tekevät asukkaat eivät tuota rahaa. Mikäli asukas tekee tutkimusta, hän kuluttaa 8 kultaa tunnissa, kirjekourun tutkimisen jälkeen 1.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki