FANDOM

Inkan aarre on Kari Mannerlan kehittämä ja Pelikon kustantama lautapeli, joka muistuttaa hyvin paljon Mannerlan aikaisemmin kehittämää Afrikan Tähteä. Pelin ideana on löytää Kultainen Auringonpoika ja viedä se Machu Picchuun. Peli on käännetty ruotsiksi, viroksi ja englanniksi.

Pelilauta Muokkaa

Pelilauta koostuu neljästä palasta, jotka yhdistetään kuten palapelissä, toisin kuin Afrikan Tähdessä, jossa pelilauta on taitettava. Pelilauta on Etelä-Amerikan kartta, johon on piirretty erilaisia paikkoihin liittyviä kuvia, kuten jokia, metsiä, muuta luontoa ja kansaa sekä nimetty 35 kaupunkia.

Pelimerkit ja niiden merkitys Muokkaa

Pelissä on yhteensä 35 muovista, halkaisijaltaan noin 2 cm, noin puolen cm paksuista ja pohjaväriltään kullanväristä pelimerkkiä.

  • Kultainen aurinkopoika 1kpl - pelin voitto kun se on kuljetettu Machu Picchuun.
  • Kultainen malja 3kpl - 1000 pesoa
  • Hopeinen koru 4kpl - 600 pesoa
  • Antiikkiruukku 4kpl - 300 pesoa
  • Intiaaniopas 2kpl - siirtyminen valittuun kaupunkiin
  • Onnenaurinko 8kpl - jos Kultainen aurinkopoika on löytynyt, onnenauringon saaja voittaa päästessään ensimmäisenä maaliin.
  • Paholainen 3kpl - pelaaja menettää kaikki rahansa
  • Tyhjä kiekko 10kpl - hyödytön pelimerkki

Kiekot on kuvattu pelin takakannessa lukuun ottamatta tyhjää kiekkoa.

Pelin säännöt Muokkaa

Ennen peliä pelinappulat sekoitetaan ja asetetaan nurin päin pelilaudan punaisiin ympyröihin. Pelaajat aloittavat Rio de Janeirosta ja saavat aloitusrahaa 300 pesoa. Pelilaudalla edetään heittämällä noppaa ja jos pelaaja päätyy punaiseen ympyrään, hän saa pysähtyä ja kääntää nappulan maksamalla 100 pesoa tai heittämällä nopalla nelosen, viitosen tai kuutosen.

Maitse kuljetaan ilmaiseksi inkojen rakentamia kivisiä teitä nopan silmäluvun mukaisesti. Reitin voi valita itse.

Meritielle lähteminen maksaa 100 pesoa. Samalla maksulla saa kulkea niin kauan kuin pysyy meritiellä. Satamien punaisiin ympyröihin pysähtyminen tai paholaisen löytäminen ei aiheuta uutta maksua. Vasta sisämaassa käynnin jälkeen on maksettava uudelleen.

Jos pelaajalla ei ole rahaa tai hän ei halua sitä käyttää, pääsee hän noppaa heittämättä vapaamatkustajana 2 askelta kullakin vuorollaan. Näin ei kukaan paholaisen kohdattuaan voi jäädä saarelle. Myös Amazon-joki kuuluu merireitteihin.

Lentomatka maksaa 300 pesoa punaista viivaa pitkin ympyrästä toiseen. Noppaa ei heitetä.

Umpikujat. Pelissä on vaikeasta maastosta johtuen umpikujia, joista ei pääse eteenpäin. Silloin on käännyttävä samaa reittiä takaisin päin.

Nopanheiton sijaan pelaaja voi liikkua lentoreittiä (punaisia viivoja) pitkin maksamalla 300 pesoa. Laivamatka maksaa 100 pesoa ja on voimassa kunnes pelaaja palaa uudestaan mantereelle. Lisäksi on mahdollista vapaamatkustaa 2 vesiruutua ilmaiseksi nopanheiton sijaan.

Ensimmäinen Cap Horniin saapuva pelaaja saa 500 pesoa ja lisäksi ensimmäinen kävijä Iguazussa tai Iquitosissa saa 200 pesoa. Kultaisen Auringonpojan löytämisen jälkeen on muilla pelaajilla mahdollisuus voittaa peli löytämällä Onnenaurinko ja viemällä se perille Machu Picchuun ennen Kultaisen Auringonpojan löytäjää.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki