FANDOM

Interplay Entertainment Corporation on amerikkalainen video- ja tietokonepelien kehittäjä sekä julkaisija.

Historia Muokkaa

Interplay perustettiin alun perin nimellä Interplay Productions Kaliforniassa, Yhdysvalloissa vuonna 1983. Interplay tuli heti tunnetuksi laadukkaista roolipeleistään, kuten The Bard's Tale ja Wasteland.

Interplay alkoi julkaista omia pelejään vuonna 1988 ja siirtyi sitten julkaisemaan myös muiden yhtiöiden pelejä, mutta jatkoi kuitenkin sisäistä pelien kehitystä. Vuonna 1993 Interplay julkaisi mestyksekkään Descent-pelin, jonka Parallax Software oli kehittänyt. Interplay julkaisi Fallout: A Post Nuclear Adventuren vuonna 1997, josta tuli sen yksi tunnetuimmista tavaramerkeistä ja se saikin jatkoa vuonna 1998. Baldur's Gate jatkoi laadukkaiden roolipelien sarjaa saaden myöhemmin jatko-osan sekä useitä lisälevyjä. Baldur's Gate -sarjan kehitti BioWare ja sen julkaisi Interplayn alainen Black Isle Studios.

Interplayn menestyksekkäimmät julkaisut olivat tietokonepelejä. Yhtiö julkaisi myös muutamia konsolipelejä, kuten Clay Fighter, Rock 'N Roll Racing, The Lost Vikings, ja Baldur's Gate: Dark Alliance, mutta ei onnistunut luomaan pitkäkestoista konsolipelien sarjaa.

Vuonna 1998 Interplay listautui pörssiin ja vaihtoi nimensä Interplay Entertainment Corporationiksi. Interplay kärsi tappiota seuraavien vuosien aikana ja vuonna 2002 se solmi Vivendi Universalin kanssa julkaisusopimuksen. Ranskalainen Titus Interactive sai heti julkaisusopimuksen jälkeen enemmistöomistuksen Interplaysta, jonka jälkeen yhtiön perustaja Brian Fargo erosi tehtävästään. Myöhemmin vuonna 2002 Interplay poistettiin pörssistä liian alhaisen listahinnan vuoksi. Vuonna 2004 Interplay suljettiin väliaikaisesti maksamattomien vuokrien ja palkkojen johdosta.

Heinäkuussa 2004 Interplay oli lähellä konkurssia ja vielä samassa kuussa se myi oikeudet Fallout 3-tavaramerkkiin sekä option Fallout 4 ja 5:n, säilyttäen oikeudet Fallout online-peleihin Bethesda Softworksille. Huhtikuussa 2007 Bethesda omistaa täyden Fallout-lisenssin Interplayn omistaessa ainoastaan oikeudet Fallout MMOG:n.

Pelit Muokkaa

Vain tunnetuimmat pelit. Interplay on pelin kehittäjä, ellei sitä erikseen mainita.

  • Descent 4 (kehitteillä)
  • Fallout Tactics: Brotherhood of Steel (2001), Micro Forté/14 Degrees East
  • Descent³ (1999), Outrage Entertainment
  • Baldur's Gate (1998), BioWare
  • Fallout 2 (1998), Black Isle
  • Redneck Rampage (1997), Xatrix Entertainment
  • Fallout: A Post Nuclear Adventure (1997), Black Isle
  • Descent II (1996), Parallax Software
  • M.A.X.(1996)
  • Descent (1995), Parallax Software
  • Virtual Pool (1995), Celeris
  • Rock 'N Roll Racing (1993), Silicon & Synapse
  • Alone in the Dark (1992), I-Motion
  • The Lost Vikings (1992), Silicon & Synapse
  • Battle Chess (1988)
  • Wasteland (1987)
  • The Bard's Tale (1985)

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki