FANDOM

Koopa Troopa (jap. Nokonoko, vanha suomennos Konnasoturi) on Nintendon Mario-pelisarjassa esiintyvä, fiktiivisen koopa-kilpikonnalajin yleisin edustaja. Useimmat lajin edustajista työskentelevät koopien kuninkaalle, Bowserille. Ne ovat Goombien, Shy Guyden ja piranjakasvien kanssa yleisimpiä pelisarjassa esiintyviä vihollisia.

Koopa Troopia sanotaan usein yksinkertaisesti "Koopiksi" tai joskus myös "Troopiksi". Niiden tuhoaminen vaatii kaikissa sivuttain vierivissä Mario-peleissä tulipallojen käyttöä. Super Mario Worldissä ne voi tuhota myös kierrehypyllä.

Koopa Troopa piiloutuu kuoreensa, mikäli sen päälle hypätään (se tosin tulee ulos kuorestaan hetken kuluttua), ja toinen kosketus saa sen sinkoutumaan eteenpäin ja jyräämään kaiken, mitä sen alle jää (myös Marion, mikäli kuori kimpoaa tätä päin). Mikäli Mario hyppää koopa troopan päälle Super Mario 64:ssä, se tulee ulos kuorestaan ainoastaan housuihin ja kenkiin pukeutuneena ja juoksentelee kauhuissaan ympäri kenttää. Tämän jälkeen Mario voi skeitata kuorella, kunnes törmää johonkin, jolloin kuori häviää. Super Mario Bros. 2:ssa, Super Mario Bros. 3:ssa, Super Mario Worldissä, Super Mario Land 2: 6 Golden Coinsissa ja New Super Mario Bros. -pelissä on myös mahdollista kantaa kuorta ja potkaista se vihollista tai lohkaretta päin. Näissä peleissä voi myös tuhota itse kuoren sisällä olevan koopa troopan pudottamalla kuoren vieressä olevaa lohkaretta tai putkea päin.

Koopa Troopat tunnettiin aluksi Shell Creepereinä arcade-pelissä Mario Bros.. Super Mario Bros. -pelissä ne oli uudelleennimetty koopa troopiksi (vanha suomenkielinen käännös on konnasoturi), ja samassa pelissä myös lentävät koopa troopat, paratroopat, tekivät ensiesiintymisensä. Pelin loppuvastus tunnettiin Koopakuninkaana, joka nimettiin myöhemmin Bowseriksi.

Super Mario Bros. -pelissä Koopa Troopia esiintyy sekä vihreä- että punakuorisina; vihreäkuoriset marssivat aina suoraan eteenpäin (vaikka edessä olisikin rotko), kun taas punakuoriset kääntyvät takaisin pudotuksen kohdatessaan. Lisäksi punaiset paratroopat lentävät ylös ja alas paikoillaan, kun taas vihreät lentävät edestakaisin tai hyppivät.

Super Mario Bros. 3 esitteli Koopa Troopien jättiläisversiot pelin neljännessä maailmassa, ja pelaaja voi kantaa jopa niiden jättiläismäisiä kuoria ympäriinsä.

Super Mario Worldissa esiteltiin punaisten ja vihreiden Koopa Troopien lisäksi myös keltaiset ja siniset yksilöt. Keltaiset ja siniset koopa troopat kävelevät hieman punaisia ja vihreitä nopeammin. Tässä pelissä Yoshi saa erikoisvoimia, kun hänen suussaan on tietyn värinen koopa troopan kuori. Vihreäkuoriset hän voi ainoastaan sylkeä pois, mutta punakuorisia syömällä hän voi syöstä tulta, keltakuorisia syömällä aiheuttaa maanjäristyksiä iskeytyessään maahan, ja sinikuoriset antavat hänelle kyvyn lentää.

Pelaajan tallatessa Koopa Troopan Super Mario Worldissä , se sinkoutuu ulos kuorestaan t-paitaan pukeutuneena sen sijaan, että menisi kuoreensa piiloon. Kun se palaa tajuihinsa, se alkaa madella kohti kuortaan. Lisäpisteiden saamiseksi sen voi tallata ennen kuin se ehtii turvaan kuorensa sisään. Aiemmista peleistä poiketen Super Mario Worldin koopa troopat kävelevät neljän jalan sijaan kahdella jalalla. Koopa Troopat ovat kävelleet siitä lähtien kahdella jalalla kaikissa uudemmissakin peleissä.

Super Mario Worldissä on toinenkin hieno ero vihreiden, punaisten, sinisten ja keltaisten Koopa Kroopien välillä. Kun Mario hyppää Koopa Troopan päälle, se tulee ulos kuorestaan. Punaiset Koopa Troopat kiipeävät takaisin kuoreensa tultuaan tajuihinsa, mutta vihreät eivät. Jos sininen Koopa Troopa potkaistaan ulos kuorestaan, ja se löytää uudestaan kuorensa luo, potkaisee se kuoren Marioa kohti. Mikäli Koopa Troopa kiipeää takaisin keltaiseen kuoreen, se alkaa välkkyä, tulee useimpia hyökkäyksiä kohtaan voittamattomaksi ja vierii maassa kohti Marioa torpedon lailla. Jos Yoshi sitten syö yhden näistä todella harvinaisista välkkyvistä kuorista, saa hän kaikkien kuorten erikoisominaisuudet kerralla: lentotaidon sekä kyvyn syöstä tulta ja aiheuttaa maanjäristyksiä iskeytyessään maahan. Naamari-Koopat syrjäyttävät tavalliset Koopa Troopat kun Special World on läpäisty, ja jotkut kuorten värit vaihtuvat tehden harvinaisista Koopa Troopista yleisempiä.

New Super Mario Bros. -pelissä Koopa Troopat käyttäytyvät melkein samalla lailla kuin Super Mario Bros. 3:ssa, sillä ne piiloutuvat kuorensa sisään, mikäli ne tallataan. Vaikka kuorten päävärit ovatkin vihreä ja punainen, on toisinaan mahdollista löytää myös tyhjiä sinisiä kuoria, joita voi käyttää aseina. Vaikka ne ovatkin tyhjiä yksinpelissä, moninpelissä on myös todellisia sinikuorisia Koopa Troopia.

Super Mario 64:ssä ja Super Mario 64 DS:ssä on sekä tavallisia vihollisina esiintyviä Koopa Troopia että tietty nimeltä mainittu Koopa Troopa. Hyppäämällä tavallisen Koopa Troopan päälle pelaaja saa sen lähtemään kuorestaan, minkä jälkeen kuorella voi skeitata. Skeittaamalla pelaaja voi tuhota vihollisia ja siirtyä paikasta toiseen helposti, mutta törmätessään johonkin kiinteään objektiin kuori häviää. Mikäli kuorensa menettänyttä kilpikonnaa isketään, se tuhoutuu ja jättää jälkeensä sinisen kolikon. Kummassakin pelissä Koopa Troopat ovat huomattavasti harvinaisempia kuin aiemmissa peleissä. Niitä esiintyy kummassakin pelissä vain parilla alueella. Koopa Troopat ovat tällä kertaa melko haitattomia vihollisia, sillä ne vain juoksentelevat Marion ympärillä yrittäen saada kuortaan takaisin sen sijaan, että yrittäisivät hyökätä tämän kimppuun.

Super Mario 64:ssä on myös Koopa Troopa nimeltään Koopa the Quick, jolla on hallussaan kaksi tähteä. Hän luovuttaa ne pelaajalle vain, mikäli tämä voittaa hänet kahdessa eri juoksukilpailussa. Toinen kilpailuista käydään Bob-Omb Battlefieldillä ja toinen Tiny Huge Islandillä. Super Mario 64 DS:ssä pelaajan täytyy pelata Mariolla voidakseen kilpailla Koopa the Quickia vastaan, vaikka pelissä on kolme muutakin pelattavaa hahmoa.

Nimi ja sen alkuperä Muokkaa

Nimi Koopa tulee sanasta kappa, joka on viekas eläin japanilaisessa kansanperinteessä. Joskus Koopa Troopia sanotaan myös Koopa Troopereiksi, ja niiden vanha suomenkielinen käännös on konnasoturit. Konnasoturi-nimeä käytetään kuitenkin nykyään varsin harvoin, ja yleisesti on ruvettu puhumaan vain Koopa Troopista.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki