FANDOM

Laivanupotus, joka tunnetaan myös nimillä merisotapeli ja laivastopeli, on kahden pelaajan lautapeli, jossa tarkoituksena on tuhota vastustajan laivasto. Vaikka peli sopii pelattavaksi vain kynällä ja (ruutu)paperilla, sen saa myös lautapeliversiona ja tietokonepelinä.

Pelaaminen Muokkaa

Peliä pelataan kahdella pelialueella joka kumpikin on jaettu 10*10 ruutuun. Pystyriviin merkitään kirjaimet A-J ja vaakariviin numerot 1-10. Peli aloitetaan sijoittamalla oikeanpuoleiseen ruudukkoon omat laivat jotka ovat:

  • 1 lentotukialus, kooltaan 5 ruutua pitkä
  • 1 taistelulaiva, kooltaan 4 ruutua pitkä
  • 2 risteilijää, kooltaan 3 ruutua pitkä
  • 1 hävittäjä, kooltaan 2 ruutua pitkä
  • 1 sukellusvene, kooltaan 1 ruutu

tai esimerkiksi

  • 3 hävittäjää, kooltaan 2 ruutua pitkä
  • 4 sukellusvenettä, kooltaan 1 ruutu

Laivat eivät saa koskettaa toisiaan kuin kulmittain, eivätkä ne myöskään voi olla vinottain. Pelaajat eivät saa nähdä toistensa laivastoja. Kun kumpikin pelaaja on asettanut laivansa peli alkaa. Vuorotellen kumpikin pelaaja ilmoittaa sen ruudun koordinaatit johon haluaa ampua, kuten F-5, jonka jälkeen toinen pelaaja ilmoittaa osuiko ammus.

Kun laivan jokaiseen ruutuun on osunut ammus, laiva uppoaa. Silloin laivan menettänyt pelaaja ilmoittaa laivan uponneen. Vasemmanpuoleiseen ruudukkoon pelaaja merkitsee ampumansa ammukset. Jos ammus on osunut, merkitään rasti. Jos ammus menee ohi, merkitään ympyrä. Kun pelaajan omaan laivaan osuu, osumakohta merkitään piirtämällä siihen rasti. Vastustajan laivan upottua kannattaa merkitä sen ympärille ympyrät, koska sen lähellä ei voi olla laivaa.

Pelin voittaa pelaaja, joka ensimmäisenä upottaa vihollisen koko laivaston.

Eri versioita Muokkaa

Peliin voidaan myös ottaa useampia laivoja, mutta silloin myös pelialueesta pitää tehdä suurempi.

Peliä voi myös pelata siten, että ammutaan kolme laukausta kerrallaan. Silloin pitää sopia ilmoitetaanko erikseen että mikä osui ja mikä ei, kuten esimerkiksi F-5 osui, E-3 ja E-4 eivät tai vain yksi osui, kaksi hutia.

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki