FANDOM

Liero on MS-DOS-käyttöjärjestelmässä toimiva tietokonepeli, jonka loi suomalainen ohjelmoija Joosa Riekkinen (s. 1982) vuonna 1998. Peliä kuvataan usein reaaliaikaiseksi Wormsiksi tai kaksiulotteiseksi versioksi Quakesta, ja se on etupäässä suunniteltu kahden pelaajan pelattavaksi jaetulla ruudulla. Nimi "Liero" lienee sanaleikki viitaten Worms-peliin, joka tarkoittaa suomeksi "madot". Liero on saanut paljon vaikutteita vuonna 1997 julkaistusta Molezista, joka on niin ikään suomalainen peli. Esimerkiksi monet pelin äänet on kopioitu suoraan Molezista. Lieron alkuperäinen versio ei enää välttämättä toimi uudemmilla Windowseilla, mutta pelistä on tehty lukuisia klooneja, kuten esimerkiksi Liero Xtreme ja Liero AI. Lieron saa toimimaan ainakin Windows XP:ssä käyttämällä /n -komentoa (poistaa äänet käytöstä), DOS-emulaattorilla, esimerkiksi DOSBox:lla tai OpenLiero-emulaattorilla. Osa klooneista toimii myös Linuxilla - hyvä esimerkki tästä on NiL.

Riekkisellä ei ole tiettävästi Liero-projektiin jatkossa kiinnostusta. Pelin kehitys loppui versioon 1.33 kovalevyn hajoamisen takia, jolloin lähdekoodi katosi.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki