FANDOM

Matopeli

Matopeli

Matopeli on 1970-luvulla kehitetty tietokonepeli. Se tuli suosituksi käsipuhelinpelinä 1990-luvulla. Pelissä madon on tarkoitus kerätä ruokaa, jota syömällä se vähitellen kasvaa ja vaikeuttaa samalla peliä.

Ensimmäinen ideaa hyödyntänyt peli oli Gremlinin vuonna 1977 julkaisema arcadepeli Hustler. Luultavasti ensimmäisen kotitietokoneversion teki saksalainen F. Seger TRS-80-tietokoneelle vuonna 1979 nimellä HYPER-WURM. Commodore VIC-20 sai oman versionsa nimeltä Worms pian tämän jälkeen. Microsoft jakoi MS-DOSin QBASICin mukana Nibbles-peliä. Nokian matkapuhelimissa peli tunnetaan nimellä Snake.

Uusimmissa Nokian käsipuhelinversioissa pelistä, Snake 2:ssa, kerätään pisteitä ns. "tavallisesta ruuasta" ja erilaisista hyönteisistä. Hyönteisen syömisestä saa sitä enemmän pisteitä, mitä nopeammin sen saa pyydystettyä.

Joissakin Nokian kännyköistä löytyy myös Snake Xenia -niminen matopeli. Snake 3 on kolmiulotteiseksi käännetty matopeli, ja siinä on uudistuksia edeltäjäänsä. Se on myös joissakin Nokian puhelimissa. Snakes-niminen kolmiulotteinen matopeli löytyy myös joistakin Nokian Symbian-puhelimista. Peli oli alun perin tehty Nokian N-Gage-pelipuhelimelle.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki