FANDOM

Max Payne on suomalaisen pelitalon Remedy Entertainmentin kehittämä toimintapeli, jonka tuottivat 3D Realms ja Rockstar Games. Max Payne julkaistiin alun perin vuonna 2001 Gathering of Developersin julkaisemana PC-versiona, mutta myöhemmin samana vuonna Rockstar Games julkaisi myös painokset PlayStation 2:lle ja Xboxille. Vuonna 2002 Feral Interactive julkaisi Macintosh-version, ja peli ilmestyi 16. joulukuuta 2003 Game Boy Advancelle Rockstarin julkaisemana. Vuonna 2003 pelille julkaistiin paljon odotettu jatko-osa nimeltä Max Payne 2: The Fall of Max Payne. Talvella 2009 julkaistaan Max Payne 3.

Max Payne oli yksi vuoden 2001 odotetuimmista tietokonepeleistä, ja ilmestymisensä jälkeen se sai peliarvostelijoilta erittäin positiivista palautetta. Peli herätti suurta huomiota pelimaailmassa, ja Suomessa se jopa pääsi televisiouutisiin. Pelin ympärillä nähtiin myös lieveilmiö, jossa 1990-luvulla julkisuudessa ollut vapaapainija Maxx Payne uhkasi haastaa Remedyn oikeuteen nimensä käyttämisestä ilman lupaa, koska hän oli käyttänyt nimestään myös lyhennettyä versiota "Max Payne".

Elokuvayhtiö 20th Century Fox on tehnyt peliin pohjautuvan Max Payne -elokuvan. Pääosan esittäjäksi kiinnitettiin Mark Wahlberg. Elokuvan kuvaukset aloitettiin 2. maaliskuuta 2008 Torontossa Kanadassa, ja elokuvan ensi-ilta oli Suomessa 16. lokakuuta 2008.

Max Paynen tarinan päähenkilö on samanniminen New Yorkin poliisilaitoksessa NYPD:ssä työskentelevä poliisi, jonka vaimo ja vauvaikäinen tytär joutuvat Valkyr-nimiseen huumeeseen addiktoituneiden narkomaanien murhaamiksi. Perheenjäseniensä kuoleman jälkeen Max ryhtyy Yhdysvaltain huumevirasto DEA:n agentiksi ja yrittää saada tietoja Valkyrin alkuperästä, mutta kesken tutkimusten hänet lavastetaan rikolliseksi ja syylliseksi työtoverinsa Alex Balderin murhaan. NYPD:n ja New Yorkin alamaailman jahtaama Max päättää lähteä kostoretkelle perheensä ja työtoverinsa murhannutta rikollisjärjestöä vastaan, ja tähän kostoretkeen myös pelin tarina keskittyy. Pelin edetessä Maxille kuitenkin paljastuu, että huumekaupan takana on myös hallituksen salaliitto.

Pelaaminen Muokkaa

Max Payne on kolmannen persoonan näkökulmasta kuvattu toimintapeli, joka tuli tunnetuksi ensimmäisenä bullet time -erikoistehostetta hyödyntäneenä tietokonepelinä. Bullet timessa pelimaailma pelaajahahmon ympärillä hidastuu, minkä ansiosta pelaaja kykenee tähtäämään ja ampumaan vihollisia tavallista tehokkaammin. Pelin taistelujärjestelmä pohjautuu pitkälti bullet timen käyttöön, ja erityisesti monien pelin loppupuolen toimintakohtauksien läpäiseminen vaatii tehosteen hyödyntämistä. Bullet time -tilan kesto on kuvattu peliruudun alakulmassa nähtävässä palkissa, joka latautuu itsestään pelaajahahmon poistuessa takaisin "normaalitilaan". Pelin asearsenaali koostuu kokonaan reaalimaailman käsiaseista, joihin lukeutuvat muiden muassa Beretta M92, Desert Eagle, Pancor Jackhammer, MAC-10, Colt Commando ja M79.

Pelin tekoäly pohjautuu pitkälti ennalta määriteltyihin komentoihin, minkä takia pelaajahahmon kohtaamat viholliset kykenevät suorittamaan vain niille ohjelmoituja liikkeitä. Toisaalta pelin vaikeustasot ovat haastavia, koska toimintapeleille epätyypillisenä piirteenä useimmat viholliset ovat kestävämpiä kuin pelaajahahmo. Toisena epätyyppillisenä piirteenä Max Payne on ensimmäisiä toimintapelejä, joissa pelaajahahmon hankkimat terveyspakkaukset eivät paranna häntä välittömästi, vaan pelaajahahmo kykenee käyttämään terveyspakkauksia tilanteen vaatiessa. Korkeimmilla vaikeustasoilla pelaajahahmo on erittäin heikko, joten hän menettää henkensä saatuaan viisi osumaa pistoolista, kolme osumaa rynnäkkökivääristä tai yhden suoran osuman haulikosta.

Max Payne juonenkuljetus on tehty tietokoneanimoitujen välinäytösten sijasta film noir -tyylisen sarjakuvanovellin muodossa etenevällä kerronnalla. Sarjakuvan ruutujen hahmot ovat Remedyn työntekijöitä, koska rajallisen budjetin seurauksena pelitalo ei voinut palkata "aitoja" näyttelijöitä sarjakuvaa varten. Pelaajahahmo Max Paynen ulkomuoto on mallinnettu pelin käsikirjoittajan Sami Järven pohjalta, ja Poets of the Fall -yhtyeen laulaja Marko Saaresto lainasi oman ulkonäkönsä venäläisgangsteri Vladimir Lemille. Saaresto myös piirsi pelissä nähtävät Captain Baseball Bat Boy -sarjakuvastripit ja ääninäytteli pelin taustalla pyörivissä televisiosarjoissa. Remedy kuitenkin pystyi värvätä peliin ammattiääninäyttelijöitä, kuten Max Paynen ääninäyttelijän James McCaffreyn, joka sittemmin tuli tunnetuksi Asema 62 -televisiosarjasta.

Max Paynen tarina sekä hahmojen ja tapahtumapaikkojen nimet sisältävät lukuisia viittauksia skandinaaviseen mytologiaan. Peli sijoittuu loppumattomalta vaikuttavaan lumimyrskyyn, mikä on allegoria skandinaavisesta myyttisestä maailmanlopusta ragnarökistä. Pelissä myös seikkaillaan yökerhossa, jonka nimi on Ragnarock. Pelin keskeinen elementti on Valhalla-sotilasprojektissa luotu Valkyr-huume; skandinaavisessa jumaltarustossa valkyyriat veivät taistelussa kaatuneiden sotureiden sielut paikkaan nimeltä Valhalla. Max Paynen työtoveri Alex Balder on nimitetty Balder-jumalan mukaan ja senaattori Alfred Wodenin sukunimi on anglosaksinen väännös Odin-jumalan nimestä; Balder-jumalan tavoin petturi tappaa Alex Balderin ja Wodenilla on Odinin tavoin yksi silmä. Pelin pääkonnan yhtiö on aasojen mukaan nimitetty Aesir Corporation ja Wodenin salaseura kokoontuu rakennuksessa nimeltä Asgard Hall. Pelissä on nähtävissä myös viittauksia Suomeen, kuten esimerkiksi erään yökerhon seinillä esiintyvät kuvitteellisen Suomi Vodka -juoman mainokset, sekä Aesir Corporationin pääkonttorista löytyvät Alvar Aalto -nojatuolit.

Juoni Muokkaa

Max Payne on New Yorkin poliisilaitoksessa NYPD:ssä työskentelevä poliisi, joka eräänä iltapäivänä löytää kodistaan kolme narkomaania, joilla on addiktio design-huumeseen nimeltä "Valkyr". Max tappaa narkomaanit, mutta nämä ovat ehtineet murhata hänen vaimonsa Michellen ja vauvaikäisen tyttärensä. Perheensä kuolemasta järkyttynyt Max siirtyy Yhdysvaltain huumevirasto DEA:n palvelukseen ja vannoo selvittävänsä Valkyr-huumeen alkuperän. Max tekeytyy gangsteriksi päästäkseen vaikutusvaltaisen rikollispäällikön Angelo "Don" Punchinellon rikollissyndikaattiin, joka on vastuussa Valkyrin myynnistä New Yorkin alamaailmalle. Max järjestää tapaamisen työtoverinsa Alex Balderin kanssa Roscoe Streetin metroasemalla, mutta hän kohtaa rikollisjoukkion, joka on ryöstämässä maanalaista pankkiholvia. Max estää pankkiryöstön, mutta tunnistamaton tappaja ampuu Alex Balderin. Balder oli ainoa DEA-agentti, joka tiesi totuuden Maxin henkilöllisyydestä, joten NYPD luulee Maxin olevan Balderin murhaaja ja Punchinellolle työskentelevä gangsteri. Pankkiryöstäjät työskentelivät gangsteri Jack Lupinolle, joka valvoo Valkyrin myyntiä. Max otaksuu, että Lupinon määräsi Balderin murhan. Max menee Lupinon hotellille, mutta Lupinon sijasta hän tapaa hänen palkkatappajansa Joey ja Virgilio Finiton. Finitot kuitenkin tietävät, että Max on DEA-agentti, joten Max tappaa heidät ja löytää kirjeen, jossa mainitaan Rico Muerten ja Vinnie Gognittin järjestävän hotellissa laajan Valkyr-kaupan. Max tappaa hotellin alakerrassa Muerten ja ilotyttö Candy Dawnin.

Max menee Gognittin toimistolle, mutta Gognitti lähettää henkivartijansa ja Max ampuu häntä vatsaan. Max jahtaa Gognittia, kunnes hän saa hänet kiinni ja kuulustelee häneltä Lupinon olinpaikasta. Gognitti kertoo Maxille, että Lupino on Ragnarock-nimisessä yökerhossa. Ragnarockissa Max tapaa Lupinon, joka on Valkyrin pitkäaikaisen käytön seurauksena perehtynyt okkultismiin ja lopulta menettänyt järkensä. Kaksintaistelun päätteeksi Max ampuu mielenvikaisen Lupinon ja luulee kostaneensa perheensä ja työtoverinsa kuolemat, mutta palkkamurhaaja Mona Sax ilmestyy paikalle ja kertoo, että Balderin kuoleman määräsi Punchinello. Mona huumaa Maxin, joka herää gangsteri Frankie "The Bat" Niagaran vankina. Max kuitenkin pääsee vapaaksi ja tappaa Niagaran, minkä jälkeen hän tapaa Punchinellon kilpailijan Vladimirin, joka on paikallinen Venäjän mafian päällikkö New Yorkin alamaailmassa. Vladimir värvää Maxin työskentelemään hänelle ja pyytä häntä eliminoimaan venäläisgangsteri Boris Dimen, joka on loikannut Punchinellon rikollisjärjestön puolelle. Max tunkeutuu Brooklynin satamaan ankkuroidulle rahtilaiva Charonille, jossa hän tappaa Dimen. Tehtävän jälkeen Max tekee puhelinsoiton Punchinellolle ja vaatii tapaamista, joten Punchinello lupaa tapaavansa Maxin ravintolassa. Gangsterit kuitenkin sytyttävät ravintolan liekkeihin, joten Max joutuu pakenemaan palavasta rakennuksesta viemäreihin. Max tekee rynnäkön Punchinellon kartanoon, jota puolustavat kymmenet gangsterit ja Punchinellon pahamaineisimmat palkkatappajat Vince Mugnaio, Pilate "Big Brother" Provience ja Joe "Deadpan" Salem. Kun Max on tappanut palkkatappajakolmikon ja kaikki gangsterit, hän menee Punchinellon toimistolle. Toimistossa Punchinello kuitenkin selittää, että hän on vain pelinappula Valkyrin myynnissä. Yhtäkkiä toimistoon saapuu agentteja, jotka ampuvat Punchinellon. Agentteja johtaa nainen, joka antaa Maxille yliannostuksen Valkyristä ja jättää hänet kuolemaan.

Ennen kuin nainen poistuu kartanosta, hän mainitsee sanat "Cold Steel". Max toipuu yliannostuksesta ja muistaa naisen sanat, jotka hän yhdistää hylättyyn tehtaaseen nimeltä Cold Steel. Max löytää Cold Steelin alapuolelta Yhdysvaltain armeijan huippusalaisen bunkkerin, jossa tehtiin salaisia ihmiskokeita. Bunkkerin tietokoneista Maxille paljastuu, että Valkyr oli alun perin vuonna 1991 aloitetussa armeijan Valhalla-projektissa kehitetty stimulantti, jonka oli tarkoitus nostaa sotilaiden taistelutahtoa. Projekti kuitenkin lopetettiin vuonna 1995, koska Valkyr muutti käyttäjänsä aggressiiviseksi ja vainoharhaiseksi tappajaksi. Max myös saa selville, että syyttäjänvirastossa työskennellyt Michelle Payne sai vahingossa haltuunsa tietoja Valhalla-projektista, minkä seurauksena narkomaanit lähetettiin Maxin kodille tappamaan Michelle. Max kuitenkin menettää todistusaineistonsa, kun bunkkerin itsetuhomekanismi käynnistyy. Max saa puhelinsoiton työtoveriltaan B.B.:ltä, joka kutsuu Maxin tapaamiselle. Kesken tapaamisen Max käsittää, että B.B. ottaa lahjuksia rikollisilta, tappoi Balderin ja lavasti Maxin poliiseille rikolliseksi ja paljasti hänen henkilöllisyytensä Punchinellon rikollisjärjestölle. Max kostaa Balderin kuoleman tappamalla B.B.:n, minkä jälkeen hän saa soiton salaperäiseltä senaattori Alfred Wodenilta. Max tapaa Asgard Hall -nimisessä rakennuksessa Wodenin, joka esittelee Maxin senaattorin johtaman salaseuran jäsenille. Woden kertoo Maxille, että Punchinellon kartanolla ollut nainen on Aesir Corporationin toimitusjohtaja Nicole Horne, joka jatkoi laittomasti Valhalla-projektia ja oli vastuussa Valkyrin myynnistä Punchinellon kautta. Maxille selitetään, että Horne määräsi Maxin perheen kuoleman. Woden pyytää Maxin tappamaan Hornen ja vastapalveluksena hänen salaseuransa voisi suojella häntä murhasyytöksiltä. Asgard Halliin saapuvat Hornen kommandot kuitenkin tappavat kaikki salaseuran jäsenet, paitsi Wodenin.

Max pakenee palkkasotilailta Asgard Hallista ja saapuu Manhattanilla Aesir Corporationin päämajana toimivan pilvenpiirtäjän Aesir Plazan juurelle. Max raivaa tiensä pilvenpiirtäjän halki, kunnes hän tapaa Mona Saxin hississä. Mona paljastaa työskentelevänsä Hornelle, joka käskee häntä tappamaan Maxin. Mona ei tottele käskyä, joten Hornen turvamiehet ampuvat hänet. Max luulee, että Mona on kuollut, mutta palkkatappajan kadonnut ruumis hississä vihjaa hänen selvinneen hengissä. Max sammuttaa pilvenpiirtäjän turvajärjestelmän ja tapaa Hornen, joka kuitenkin pakenee ja lähettää henkivartijansa tappamaan Maxin. Horne yrittää poistua Aesir Plazan huipulta helikopterilla, mutta Max ampuu pilvenpiirtäjän radiomaston teräskaapelit poikki. Romahtanut radiomasto murskaa alleensa helikopterin ja tappaa Hornen, minkä jälkeen NYPD pidättää kostoretkensä päättäneen Maxin. Poliisipäällikkö Jim Bravura käskee poliiseja viemään Maxin kuulusteluja varten poliisiasemalle. Kun Max viedään poliisiautoon, suuri väkijoukko saapuu katsomaan häntä. Väkijoukossa on myös Alfred Woden, joka hymyilee Maxille. Max hymyilee takaisin Wodenille, kunnes auto lähtee poliisiasemalle.

Max Paynen käsikirjoitti suomalainen Sam Lake

Ääninäyttelijät Muokkaa

  • Max Payne - James McCaffrey
  • Michelle Payne - Haviland Morris
  • Alex Balder - Chris Phillips
  • Nicole Horne - Jane Gennaro
  • B.B. - Adam Grupper
  • Jim Bravura - Peter Appel
  • Joey Finito, Virgilio Finito - Tye Alexander
  • Vinnie Gognitti - Joe Dallo
  • Kyra Silver - Chelsea Altman
  • Angelo "Don" Punchinello - Joe Ragno
  • Candy Dawn - Joanie Ellen
  • Rico Muerte - Joe Maruzzo
  • Alfred Woden - John Randolph Jones
  • Jack Lupino - Jeff Gurner
  • Mona Sax - Julia K. Murney
  • Frankie "The Bat" Niagara - Bruce Kronenberg
  • Vladimir - Dominic Hawksley

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki