Monopoly (aiemmin monopoli) on lautapeli, jossa myydään ja ostetaan kiinteistöjä. Peli on nimetty taloustieteellisen monopolin mukaan. Nykymuotoinen Monopoly julkaistiin 1935, mutta samantapaisia pelejä on ollut aikaisemminkin.

Tavoitteet ja säännöt Muokkaa

Pelaajan tavoitteena pelissä on mahdollisimman järkevillä investoinneilla aiheuttaa vastustajalleen konkurssi, eli saada tämän rahat ja muu omaisuus loppumaan. Peliä pelataan lähes aina kahdella arpakuutiolla, joiden yhteinen silmäluku määrää kuinka pitkälle pelaajan täytyy liikkua pelilaudalla.

Pelilaudan reunoilla, joissa pelaaja liikkuu, on tontteja, asemia ja laitoksia, joita pelaaja voi ostaa pankilta mikäli ne ovat vapaana, mutta myös paikkoja joissa joutuu maksamaan rahaa saamatta mitään.

Peliin kuuluu myös "Sattuma" ja "Yhteismaa" -kortteja, jotka myös vaikuttavat pelin kulkuun monella tavalla. Yleisten sääntöjen mukaan pelaaja saa ostaa taloja tonteilleen, joista saa periä aina korkeampaa vuokraa, kun hänellä on kaikki osakkeet tietystä väriryhmästä.

Jos samalla tontilla on neljä taloa, pelaaja saa ostaa siihen hotellin. Tämän jälkeen tontille ei saa rakentaa mitään. Vastustajan pelaajan joutuessa tontille hän joutuu maksamaan tontin osakkeessa ilmoitetun vuokran.

Peliä pelataan monilla sääntövarianteilla. Usein kuitenkin käy niin että peliä aloittavat huomaavat olevansa vähän eri mieltä muutamista säännöistä, siispä niiden läpi käyminen voi olla parasta.

Virallisten sääntöjen mukaan:

  • Huutokaupat ovat käytössä. Ellei pankin omistamalle kadulle saapuva pelaaja halua ostaa tonttia merkittyyn hintaan, jokainen pelaaja (myös noppia heittänyt pelaaja) saa esittää tarjouksia, kunnes uusia tarjouksia ei tule. Kadun ostaa korkeimman hinnan tarjonnut pelaaja. Lähtöhintaa ei ole erikseen määrätty.
  • Kolmannet "tuplat", eli kahdella nopalla heitetyt samat silmäluvut, siirtävät pelaajan suoraan vankilaan. Kolmansien tuplien takia pelaaja ei siis joudu maksamaan vuokraa tai toisaalta voi saada palkkiota lähtöruudun ohittamisesta tai ostaa tontteja.
  • Vuokraa ei tarvitse maksaa, jos saaja ei peri saataviaan ennen kuin seuraavaksi vuorossa oleva pelaaja heittää noppia. Tämä sääntö saattaa aiheuttaa eripuraa ja käsite "speed play" eli tahallinen liian nopea pelaaminen kannattaa selvittää peliporukan kesken ennen peliä.
  • Käytetyt kortit sijoitetaan pakan alle. Sekoittamista ei siis käsketä säännöissä, vaikka se voikin olla peliä parantava tekijä pakan kerran loputtua.
  • Vankilasta vapauttava tuplaluku on myös vankilasta ulos siirryttävä matka, kun maksaa 50 euroa (aiemmin 1000 markkaa) pääsee pois vankilasta tai "vapaudut vankilasta"-kortilla. Tämän jälkeen vapautunut vanki saa heittää ja siirtää pelinappulaansa vielä uudelleen.
    • Tämä sääntö on Monopolin kotisivuilla selvennetty niin, että toista heittoa ei saa vankilasta vapauttavien tuplien jälkeen. Vuoden 1993 suomalaisessa painoksessa säännöt kuitenkin sanovat toisin.
  • Vapautuakseen vankilasta, maksu tai sopiva kortti on käytettävä ennen noppien heittämistä. Ensimmäisellä tai toisella vuorolla vankilassa nopanheitto tarkoittaa luopumista ulosmaksun mahdollisuudesta. (Katso myös seuraava)
  • Jos kolmannellakaan yrityksellään vanki ei onnistu heittämään tuplia, on sakko (suuruus vaihtelee painoksittain) maksettava jo samalla vuorolla minkä jälkeen vapautunut, köyhtynyt vanki heittää ko. vuorolla noppia normaalisti. Vankilaan ei siis voi jäädä neljäksi vuoroksi.
  • Vankilastakin voi periä vuokria, ja sieltä voi käydä kauppaa normaalisti.
  • "Jos halukkaita ostajia on enemmän kuin pankilla on mahdollisuus myydä, pankki myy talot huutokaupalla korkeimman tarjouksen tehneelle." - tämä sääntö on tosin hieman ristiriidassa säännön "Pelaajalla on oikeus ostaa ja rakentaa vuorollaan niin monta taloa kuin tarvitsee ja pystyy ostamaan" kanssa.

Osto-oikeus pitäisi siis olla kerrallaan vain vuorossa olevalla pelaajalla, mutta monen ostajaehdokkaan tilanteessa pankin pitäisi silti järjestää huutokauppa. (Amerikkalaisen Monopolin säännöissä sitä vastoin nimenomaan sanotaan, että pelaaja saa ostaa ja rakentaa taloja milloin vain.) Ristiriita lienee ratkaistava pelaajien kesken.

  • Hotellin voi rakentaa tontille, jolla on jo neljä taloa. Kirjaimellisesti tulkittuna tämä tarkoittaa, että hotellia ei voi rakentaa, mikäli taloja ei ole saatavilla, eli että talojen rakentamista ei voi ohittaa. Sääntö ei estä rakentamasta tontille suoraan hotellia, mikäli taloja on saatavana.
  • Rakennettuja tontteja ei voi myydä. Talot pitää purkaa ennen tontin kauppaamista.
  • Kun pelaajan velat ylittävät omaisuuden arvon, hän tekee konkurssin (tyypillisesti pelaajan joutuessa maksamaan järkyttävän vuokran). Kaikki talot puretaan, tontit kiinnitetään ja saadut rahat sekä konkurssia tekevän käteiset annetaan velkojalle. Pankki saa pelaajan tontit, jotka huutokaupataan välittömästi. Konkurssin tehnyt pelaaja poistuu pelistä.
  • Rahan lainaaminen on kielletty, mutta pelaajan varojen ollessa riittämättömät osan velasta saa maksaa omaisuudella (tonteilla). Velkoja voi määrätä tonttien arvon. Usein on kuitenkin mutkattomampaa laittaa velallinen tässä vaiheessa konkurssiin, sillä muuten peli saattaa pitkittyä tarpeettomasti.

Säännöt luettu suomalaisesta Monopolyn vuoden 1993 painoksesta.

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki