FANDOM

Mooglet ovat Square Co., Ltd.:n roolipeleissä esiintyviä, etupäässä Final Fantasy -pelisarjan popularisoimia olentoja. Ulkomuodoltaan mooglet ovat pieniä ja väriltään vaihtelevan karvan peittämiä. Heidän tunnusomaisia piirteitään ovat sirot lepakkomaiset siivet ja punaisella tai keltaisella pallolla varustettu antenni. Ensiesiintymisensä mooglet tekivät vuonna 1990 julkaistussa Final Fantasy III:ssa. Sittemmin heistä on chocobojen ohella tullut sarjan maskotteja.

Mooglien tehtävänä on useimmiten avustaa pelaajaa, esimerkiksi jakamalla tälle pelin toimintaan liittyvää informaatiota tai jopa liittymällä pelaajan ohjaamaan ryhmään. Final Fantasy VII:ssa, Final Fantasy VIII:ssa ja Final Fantasy Tacticsissa heitä voidaan myös käyttää vihollisia vahingoittavina olentoina, jotka voidaan kutsua taistelun aikana.

Puhuessaan mooglet käyttävät usein tavaramerkikseen muodostunutta "kupo"-hokemaa, joka ei varsinaisesti tarkoita mitään. Yleensä he lausuvat sen yllättyessään tai lopettaessaan lauseen.

Esiintymishistoria Muokkaa

Final Fantasyn lisäksi moogleilla on ollut rooli myös Kingdom Hearts ja Seiken densetsu -pelisarjoissa sekä joissakin chocobo-aiheisissa peleissä. Final Fantasy III:ssa he ovat vanhan Doga-velhon henkivartijoita. Vielä tuolloin he sanoivat ”kupon” sijasta ”nya”, joka on japaninkielinen vastine kissojen naukumiselle. Varhaisissa Seiken Densetsu -peleissä heitä taas käytetään statusta heikentävänä vaivana, jossa pelihahmo muuttuu puolustuskyvyttömäksi moogleksi.

Ensimmäinen pelattava moogle oli Final Fantasy VI:n Mog. Samaa nimeä kantavalla mooglella on merkittävä osa myös Final Fantasy VII:ssa ja Final Fantasy IX:ssa. Näistä ensimmäisessä Mog on suuri nukke, jolla Cait Sith – pelattaviin hahmoihin kuuluva lelukissa – ratsastaa. Final Fantasy IX:n Mog taas toimii päähenkilö Eiko Carolia suojelevana eidolon-oliona. Mooglien merkitys Final Fantasy IX:ssa on muutoinkin suuri, sillä sen lisäksi, että heitä tavataan hyvin tiheään, he antavat pelaajalle useita pelaamisen kannalta tarpeellisia neuvoja ja pitävät yllä Mognet-postiverkostoa.

Final Fantasy XII:ssa ja Final Fantasy Tactics Advancessa esiintyvät mooglet poikkeavat muiden osien esikuvista siinä, että he käyttävät vaatteita; pitkillä korvillaan he ovat myös ottaneet entistä jänismäisemmän ulkomuodon.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki