FANDOM

NintendoDS.jpg

Nintendo DS on Nintendon kehittämä ja vuonna 2004 julkaisema käsikonsoli. DS on simpukkamallinen konsoli jossa on kaksi LCD-näyttöä, ja joista toinen on kosketusnäyttö. Nintendo DS:ssä on myös sisäänrakennettu mikrofoni, ja se tukee langatonta IEEE 802.11 -standardia (WiFi), mikä mahdollistaa käyttäjien kommunikoinnin lyhyellä kantamalla tai verkossa Nintendo Wi-Fi Connection -palvelun välityksellä. Laitteen kehitysnimi oli "Project Nitro", joka selittää NTR-merkinnän pelikaseteissa ja laitteessa.

Konsolin nimi viittaa Dual Screen -sanayhdistelmään (suom. Kaksoisnäyttö) eli laitteen näkyvimpään ominaisuuteen, ja Developers System -sanayhdistelmään (suom. Kehittäjien järjestelmä) viitaten uuteen pelikehitystapaan, johon laite inspiroi.

Nintendo julkaisi laitteesta uudelleen suunnitellun version, Nintendo DS Liten, 2. maaliskuuta 2006 Japanissa. Se julkaistiin Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Australiassa kesäkuussa 2006. DS Lite on alkuperäistä versiota kevyempi ja siinä on kirkkaammat näytöt.

Laitteen ominaisuudet Muokkaa

Nintendo DS:n alempi ruutu on varustettu painoherkällä kosketusnäytöllä. Kosketusnäyttöä voidaan käyttää esimerkiksi Stylus-kynällä, pelaajan sormilla tai muotoillulla muovipalalla, joka sidotaan pelaajan peukaloon kiinni. Kosketusnäyttö antaa pelaajalle mahdollisuuden interaktiiviseen pelaamiseen. Joissain peleissä ei tarvitse käyttää nappeja ollenkaan. Hyvä esimerkki DS:n kosketusnäytön kykyjä hyödyntävästä pelistä on WarioWare: Touched!, jossa kosketusnäyttöä käytetään hyödyksi erilaisilla minipeleissä, tai 42 All-Time Classics jota ohjataan pelkällä kosketusnäytöllä.

Perinteiset kontrollivaihtoehdot sijaitsevat konsolin alaosan oikealla ja vasemmalla puolella. Konsolin vasemmalla sivulla sijaitsee D-pad, eli ristiohjain, sekä Power-nappi, joka käynnistää ja sammuttaa konsolin. Konsolin oikealla sivulla ovat A, B, X ja Y-nappulat, joiden yllä on vielä Start-ja Select- nappulat. Konsolin olkanäppäimet, L ja R sijaitsevat aivan konsolin alaruudun päässä. L (Left) sijaitsee vasemmalla puolella ja R (Right) oikealla puolella. Nappuloiden järjestys ja muoto ovat Super Nintendon ohjaimen tapaiset.

Nintendo DS sisältää stereokaiuttimet, jotka sijaitsevat konsolin yläruudun kummallakin alasivulla. Nintendo DS on ensimmäinen käsikonsoli, joka mahdollistaa stereo-äänen. Game Boy-konsolissa stereo-ääni saatiin vain korvakuulokkeiden avulla.

Sisäänrakennettu mikrofoni on konsolin alaruudun vasemmalla puolella. Mikrofonia on hyödynnetty eri peleissä useasti erilaisilla tavoilla, kuten esimerkiksi äänentunnistukseen.

Nintendon DS voi myös ottaa langattoman yhteyden Wiihin.

Yhteensopivuus Muokkaa

Nintendo DS:llä voi pelata sen omien pelien lisäksi Game Boy Advance -pelejä. Pienet DS-kasetit sopivat laitteen yläosassa olevaan asemaan, GBA-pelikasetit asetetaan laitteen alaosassa olevaan asemaan. Yhdelle näytölle kehitetyt pelit käyttävät vain toista Nintendo DS:n näyttöä, jonka käyttäjä voi itse valita. Koska Nintendo DS:n näyttötarkkuus on 256x192 pikseliä ja GBA:n 240x160, käytetään näytöstä vain osa ja kuvan ympärillä on kapeat mustat kehykset. Toisin kuin Game Boy Advancessa, Nintendo DS:ssä ei ole Zilog Z80-suoritinta eikä GBA-kaapeliliitintä. Tämän takia Nintendo DS:llä ei voi pelata Game Boyn ja Game Boy Colorin pelejä, Game Boy Advance -pelejä moninpelinä, tai käyttää Game Boy Advancen ja GameCuben linkitysmahdollisuutta.

Osa Nintendo DS:n peleistä pystyy hyödyntämään DS:n GBA-asemaan syötetyistä peleistä tai lisälaitteista, kuten Rumble Pakista tai lisämuistilaajennuksesta. Oikeat DS-pelin ja samaan aikaan koneeseen asetetun GBA-pelin yhdistelmät voivat myös avata DS-pelin salattuja ominaisuuksia.

Nintendo Wi-Fi Connection Muokkaa

Pääartikkeli: Nintendo Wi-Fi Connection

Nintendo Wi-Fi Connection on Nintendon ylläpitämä verkkopalvelu, joka mahdollistaa Wi-Fi:n avulla ilmaisen verkkopelaamisen Nintendo DS:n ja Wiin peleissä, joissa tähän on mahdollisuus. Palvelu julkaistiin Pohjois-Amerikassa 14. marraskuuta 2005, ja marraskuun aikana se tuli toimintaan muillakin alueilla. Palvelun lanseeramisen yhteydessä julkaistiin verkkopelillä varustetut Mario Kart DS, Tony Hawk's American Sk8land, ja 5. joulukuuta 2005 Animal Crossing: Wild World. Nintendo DS:lle on myös julkaistu tavallisen pelikasetin kokoinen Nintendo DS Browser, jolla voi Wi-Fi:n välityksellä selata internetiä.

Tekniset tiedot Muokkaa

  • Koko (suljettuna): 148,7 mm leveys / 84,7 mm pituus / 28,9 mm paksuus
  • Ylempi normaali näyttö: Taustavalaistu 3-tuumainen nestekidenäyttö (RGB), jossa 256x192 pikselin resoluutio (kuvapisteen koko 0,24 mm)
  • Alempi kosketusnäyttö: Sama, kuin ylempi, mutta näytön päällä lisäksi kosketuspaneeli, joka mahdollistaa kaksipistetunnistuksen
  • Nestekidenäytön väriskaala: Enintään 262 144 väriä näytöllä
  • Langaton tietoliikenne: Wi-Fi (eli WLAN) IEEE 802.11 ja Nintendon oma protokolla; langaton kantomatka on 10-30 metriä olosuhteista riippuen; useampi pelaaja voi pelata moninpelejä samanaikaisesti vain yhdellä pelimuistikortilla. Verkkokäytössä laite tukee 802.11b-standardia (tai taaksepäin yhteensopivia 802.11g-tukiasemia) joko avoimella yhteydellä tai WEP-salauksen avulla.
  • Ohjaus: Kosketusnäyttö (Stylus-kynällä), sisäänrakennettu mikrofoni äänentunnistukseen, A/B/X/Y -painikkeet, ristiohjain, L- ja R -olkapainikkeet, sekä Start- ja Select-painikkeet
  • Sisääntulo ja Ulostulo: Portti sekä Nintendo DS, että Game Boy Advance -peleille, liitäntä stereo-kuulokkeille, sekä mikrofonille
  • Muut ominaisuudet: Sisäänrakennettu PictoChat-jutteluohjelma, jolla 16 käyttäjää voi jutella samanaikaisesti; sisäänrakennettu kello; päiväys, aika ja herätyskello; kosketusnäytön kalibrointi
  • Suorittimet: ARM9 (ARM946E-S) 67MHz - Välimuisti: 8 kt data 4 kt - TCM 32 kt data 16 kt ja ARM7 (ARM7TDMI) 33 MHz
  • Muistit: Keskusmuisti 4 Mt, ARM7/ARM9 32 kt, ARM7 työmuisti 64 kt, VRAM 656 kt
  • 2D moottori: BG - enintään 4 kerrosta, OBJ - enintään 128 objektia
  • 3D moottori: Maks. 30 miljoonaa pikseliä sekunnissa, Maks. 120 tuhatta polygonia, "koordinaattien laskenta" maks. 4 miljoonaa sekunnissa
  • Ääni: 16-kanavainen stereoääni, jolla on mahdollista tuottaa virtuaalista tilaääntä
  • Virransäästö: Unitila (mahdollista herättää Wi-Fi-radiosignaalilla), 2D-virransäästötila, renderöintimoottori, LCD-näyttöjen sammutus
  • Akkuparisto: Lithium-ion akku antaa käytöstä riippuen 6-10 tuntia käyttöaikaa; verkkovirtalaturi akulle
  • Valikon käyttökielet: englanti, japani, espanja, ranska, saksa, sekä italia
  • Paino: 274 g

Historia Muokkaa

  • Nintendo DS on Nintendon käsikonsoli, joka tuotiin markkinoille vuonna 2004. Se eroaa muista kannettavista kahden näytön ansiosta, joista alempi on kosketusnäyttö, jota voi ohjailla Stylus-kynän, tai peukalohihnan avulla.
  • Nintendo DS:n ja Sonyn PSP:n (PlayStation Portable) välillä oli pientä kilpaa vuonna 2005, jolloin analyytikoiden mukaan taisteltiin suosituimman käsikonsolin asemasta. Nintendo DS:n myyntiluvut ovat olleet korkeampia etenkin suuren pelivalikoiman sekä Nintendogs-pelin ansiosta.
  • Nintendo DS konsolin jatkokehitys tuotti uuden tulokkaan, "Lite":n, joka tuotiin Japanin markkinoille maaliskuussa 2006. Laitteella on painoa vain 218 grammaa, joka on huomattavasti vähemmän kuin edeltäjänsä 274 grammaa. Euroopan ja Amerikan markkinoille laite tuli kesäkuussa 2006.
  • Nintendo lopetti alkuperäisen Nintendo DS:n tuotannon kesäkuussa 2006 korvaten tuotteen Nintendo DS Litellä.

Oheislaitteet Muokkaa

Rumble Pak Muokkaa

Ensimmäisenä virallisena lisälaitteena 24. lokakuuta 2005 Japanissa julkaistu Rumble Pak on GBA-kasetin kokoinen värinätehostin. Laite värisyttää pelikonsolia normaalien pelitehosteiden tapaan ja toimii muun muassa peleissä Metroid Prime Pinball, Mario and Luigi: Partners in Time, Star Fox Command ja Metroid Prime: Hunters. Nintendo DS Liteä varten on olemassa oma, 1 cm ohuempi Rumble Pak.

Play-Yan Muokkaa

Pääartikkeli: Play-Yan, Play-Yan Micro

Play-Yan -adapteri mahdollistaa SD-muistikortille tallennettujen MPEG-4 -videoiden ja MP3-musiikkitiedostojen toistamisen.

Nintendo DS Headset Muokkaa

Nintendon tuottamat kuulokkeet liitetään konsoliin 3.5 mm:n yhdistettyyn kuuloke-mikrofoniporttiin. Kuulokkeissa on mikrofoni ja kaiutin yhdelle korvalle.

TV Tuner Muokkaa

TV Tuner on vain Japanissa julkaistu, digitaalisen TV-lähetyksen vastaanottamiseen tarkoitettu oheislaite.

Opera-selain Muokkaa

Pääartikkeli: Nintendo DS Browser

Internetin selaamiseen tarkoitettu Opera-ohjelmisto toimitetaan GBA-kasetin muotoon pakatun, ylimääräisen keskusmuistin kanssa. Lisämuisti mahdollistaa suurienkin sivujen lataamisen kerralla laitteen muistiin. Sivuja selataan molempien näyttöjen avulla.

Langattoman verkon USB-adapteri Muokkaa

PC-tietokoneen USB-porttiin asetettava Nintendo DS Wi-Fi -lähetin mahdollistaa viiden Nintendo DS -konsolin langattoman yhteyden Nintendo Wi-Fi Connection -palveluun. Yhteys muodostetaan tietokoneen Internet-yhteyden kautta ja laite toimii vain Windows XP:ssä.

Nintendo MP3 Player Muokkaa

Nintendo Eurooppa on ilmoittanut julkaisevansa MP3-soittimen Nintendo DS:lle. Soitin käyttää SD-muistikortteja ja se julkaistiin joulukuun 2006 aikana.

Vastaanotto Muokkaa

Nintendo DS on ensimmäinen Nintendon konsoli, jonka saatavuudessa on ollut katkoja liian suuren kysynnän seurauksena. 5. tammikuuta 2006 Nintendo esitti virallisen anteeksipyynnön Nintendo DS:n loppuunmyynnin takia. 15. helmikuuta 2006 Nintendo ilmoitti Japanin myynnin saavuttaneen 5 miljoonan myydyn laitteen rajan alle 13 kuukautta laitteen julkaisemisesta. 21. marraskuuta 2006 Nintendo ilmoitti Nintendo DS:n myyneen Euroopassa 7 miljoonaa kappaletta. 3. lokakuuta 2006 Nintendo julkaisi tiedon yhtiön tuloksen nousseen 20.5%, osaksi Nintendo DS:n hyvien myyntilukujen ansiosta.

Nintendo DS ja DS Lite -konsolien myynti 30. lokakuuta 2008 mennessä:

  • Maailmanlaajuisesti: 84,33 miljoonaa
    • Japani: 23,71 miljoonaa
    • Amerikka: 27,63 miljoonaa
    • Muut markkina-alueet: 32,99 miljoonaa

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki