FANDOM

Operation Flashpoint (OFP) on realismia tavoitteleva sotapeli, joka sijoittuu kylmään sotaan. Osapuolina ovat Yhdysvallat, Neuvostoliitto ja paikalliset joukot (vastarinta). Operation Flashpointille on myös kaksi lisälevyä nimiltään Red Hammer (neuvostoliittolaisten kampanja) ja Resistance (vastarinnan kampanja). Peli on saanut suurta suosiota realismia tavoittelevien joukossa. Pelin on kehittäjä tšekkiläinen Bohemia Interactive Studio ja julkaisija Codemasters.

Pelistä on julkaistu kaksi pakettipainosta. Gold Edition, joka sisältää OFP:n ja Red Hammer -lisäosan. Game of the Year Edition, joka sisältää OFP:n ja molemmat lisäosat.

Bohemia Interactive Studio on tehnyt seuraavan version nimeltä Armed Assault. Operation Flashpointin kakkososaksi sitä ei ole nimetty, koska OFP nimen omistaa Codemasters.

Pelistä on myös kehitetty sotilaskoulutusversio nimeltä VBS1 (Virtual Battlespace Systems 1), jonka tarkoituksena on auttaa taistelutilanteiden ryhmätaktiikan opettamisessa. Tätä versiota käyttää mm. Yhdysvaltojen armeija. (Yhdysvaltain armeijaa varten on huollettu pelimoottoria ja lisätty heidän omia aseitaan ja kulkuvälineitään) Tuleva parannettu versio VBS2 pohjautuu Armed Assaultiin.

Modit Muokkaa

Pelin julkaisusta asti Bohemia tuki avoimesti modaajia, ja muokkausta varten saatavilla on tehtäväeditori, työkalut lisäosien pakkaukseen pelin ymmärtämään muotoon sekä ohjeet pelin käyttämästä skriptikielestä. Modeja ja lisäosia on julkaistu ahkerasti ja ne ovat pitäneet pelin kehittäjäyhteisön aktiivisena. Tunnetuin modaus Suomessa lienee suomalaisin voimin tehty Finnish Defence Forces Mod.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki