FANDOM

Pajatso on perinteinen suomalainen rahapeliautomaatti, jossa yritetään saada kolikko kimpoamaan oikeaan porttiin. Suurimman voiton saa keskimmäisestä portista. Reunoissa on ns. ressuportit, joista saa voiton vain silloin, kun ne ovat täynnä.

Pajatsosta on tehty myös Komeettajasso-pajatso jossa on onnenpeli perinteisen pajatson lisäksi. Komeettajassossa porttien voittosummat vaihtelevat ja keskiportin voittosumma arvotaan.

Historia Muokkaa

Ensimmäiset pajatsotyyppiset automaatit valmistettiin Saksassa 1900-luvun alussa. Ensimmäiset "Taitavuuskoeautomaatti Bajazzo" –automaatit tuotiin Suomeen 1920-luvun puolivälissä. Sana "Bajazzo" tarkoittaa ilveilijää (italiaksi 'pagliaccio'), joka vääntyi suomalaisittain pajatsoksi.

Aluksi pajatsotoiminta Suomessa ei ollut monopolisoitua vaan kuka tahansa saattoi sijoittaa pelejä kansan pelattavaksi. Vuonna 1933 säädettiin asetus jossa pajatsojen pito sallittiin vain hyväntekeväisyysjärjestöille, tosin yksityiset henkilöt saattoivat toimia edelleen pelien valmistajina. Vuonna 1937 asetusta tiukennettiin ja pelien pitäminen sallittiin vain sitä varten varta vasten perustettavalle Raha-automaattiyhdistykselle (RAY).

RAY on valmistanut pajatsoja perustamisvuodestaan (1938) alkaen. Pajatson mekaaninen rakenne pysyi pääosin alkuperäisen kaltaisena vuoteen 1967 asti jolloin markkinoille tuli 50 pennin pajatso uusine teknisine ratkaisuineen. Tästä kehitys on kulkenut eteenpäin elektronisen pajatson (v. 1981) kautta nykyisiin pajatsomalleihin, Pajatsoon ja Komeettajassoon.

Pajatsot olivat Suomessa vielä 1970-luvulla ainoita rahapeliautomaatteja, mutta sen jälkeen niiden rinnalle tuli muitakin, esimerkiksi hedelmäpelit. Kun 1990-luvun alussa suomalaiset kolikot uudistettiin, pajatsot jäivät muutamaksi vuodeksi kokonaan pois käytöstä, mutta on myöhemmin palautettu.

Pajatso ulkomailla Muokkaa

Suomalaisia pajatsoja on viety myös ulkomaille. Vuoden 1995 jälkeen RAY:n pajatsoja ja muita automaatteja ei kuitenkaan ole viety ulkomaille johtuen EU:n kilpailusäädöksistä. Vienti käynnistyi vuonna 1972 kun Norjan Punaisen Ristin peliautomaattiyhtiön RKA:n silloinen omistajapariskunta Kjell ja Gerd Isakssen näkivät Lapin matkallaan RAY:n 50 pennin pajatson.

RAY:n valmistamia pajatsoja on vuosien varrella viety Norjan lisäksi ainakin Unkariin, silloiseen Neuvostoliittoon, Australiaan, Hollantiin, Las Vegasiin, Islantiin ja Ruotsiin. Norja kuitenkin säilytti asemansa pääasiallisena vientimaana.

Nykyään pajatsoja voi pelata Suomen lisäksi Chilessä jossa paikallinen pelioperaattori harjoittaa pajatsotoimintaa suomalaisvalmisteisilla elektronisilla pajatsoilla.

Aiheesta muuallaMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki