FANDOM

Paper Mario on Intelligent Systemsin kehittämä ja Nintendon vuonna 2000 Nintendo 64:lle julkaisema konsoliroolipeli. Paper Mario julkaistiin myös ladattavaksi Wiin Virtual Console-palveluun, Euroopassa 13. heinäkuuta 2007.

Peliä kehiteltiin alun perin Nintendo 64DD:lle, ja se on epäsuoraa jatkoa SNESin Super Mario RPG:lle. Kehitysvaiheessa siihen viitattiinkin paikoin Super Mario RPG 2:na. Paper Mariolle on julkaistu kaksi jatko-osaa, GameCuben Paper Mario: The Thousand-Year Door vuonna 2004 ja Wiin Super Paper Mario vuonna 2007. Ominaista sarjan peleille ovat paperinukkemaiset hahmot kolmiulotteisessa ympäristössä.

Paper Mario alkaa siitä kun kuningas Bowser ja hänen alamaisensa Kammy Koopa varastavat Star Rod -tähtisauvan Star Havenista ja vangitsevat sen avulla seitsemän Star Spirits -tähtihenkeä, jotka käyttivät sauvaa hyvien toiveiden täyttämiseen. Bowser valtaa prinsessa Peachin linnan käyttäen apunaan omaa lentävää linnaansa, kukistaa tähtisauvan avulla Marion ja kidnappaa Peachin. Niinpä Peachin linna leijuu Bowserin linnan päällä korkealla stratosfäärissä. Sienivaltakunta näyttää olevan tuomittu Bowserin alaisuuteen, joten Mario ja hänen uudet ystävänsä asettavat tavoitteekseen tähtihenkien vapauttamisen, kuningas Bowserin päihittämisen, prinsessa Peachin pelastamisen sekä tähtisauvan palauttamisen Star Haveniin.

TarinaMuokkaa

Avausjakso: Varastettu Star RodMuokkaa

Tarina alkaa Star Havenista (Tähtien turvapaikka), joka sijaitsee korkealla pilvien yläpuolella, taivaan tuolla puolen. Star Havenissa lepää tarunhohtoinen aarre, Star Rod (Tähtisauva), joka voi toteuttaa kaikki toiveet. Seitsemän tähtihenkeä käyttää tätä artifaktia suojellakseen maailmaa ja pitääkseen rauhaa yllä. Eräänä päivänä Kammy Koopa käyttää taikavoimiaan teleportatakseen itsensä ja kuningas Bowserin Star Haveniin. Tulta syöksemällä Bowser hajottaa Star Rodia suojelleen sinetin ja varastaa Star Rodin. Bowser uskoo voivansa voittaa Marion Star Rodin avulla ja testaa sen voimia vangitsemalla kaikki seitsemän tähtihenkeä pelikorttien sisään. Sen jälkeen hän lähtee Star Havenista.

Prologi: Pyyntö tähdiltäMuokkaa

Peli alkaa Marion talosta, jonne Paratroopa tuo kirjeen. Luigi lukee kirjeen ja käy ilmi, että se on Prinsessa Peachin lähettämä kutsu linnassa pidettäviin juhliin. Mario ja Luigi lähtevät juhliin, missä kaikki on aluksi kunnossa. Hetken kuluttua kuningas Bowser ja Kammy Koopa kuitenkin varastavat Peachin linnan käyttäen apunaan omaa lentävää linnaansa! Molemmat linnat nousevat korkealle taivaalle, minkä jälkeen Mario taistelee Bowseria vastaan. Bowser käyttää Star Havenista varastamaansa tähtisauvaa tehdäkseen itsensä voittamattomaksi, ja käyttää sauvan voimaa syöstäkseen Marion ulos linnan ikkunasta. Mario leijailee pilvien läpi ja tippuu metsäaukiolle Goomba Villageen (Goombien kylä).

Goomba Villagessa Goomba-perhe auttaa Mariota ja vie tämän toipumaan Toadin luo. Marion uneen ilmestyvä tähtihenki Eldstar käskee häntä menemään Shooting Star Summitille (Tähdenlentovuoren huippu). Kammy Koopa saa selville Marion olevan yhä hengissä ja tukkii tämän reitin suurella lohkareella. Mario lähtee hakemaan vasaraa rikkoakseen lohkareen, mutta tippuukin Goomba-perheen isoisän Goompan kanssa talon taakse parvekkeen rikkoutuessa. He löytävät vasaran ja palaavat kylään, jossa Goombario saa isoisältään Goompalta luvan lähteä Marion mukaan. Mario ja Goombario joutuvat taistelemaan ilkeää kuningas Goombaa vastaan, ja tämän voitettuaan he jatkavat matkaansa Shooting Star Summitille. Kun Mario pääsee perille, tähtihenget pyytävät telepatian avulla Marioa pelastamaan kaikki seitsemän tähtihenkeä, jotka on vangittu ympäri Sienivaltakuntaa.

Samaan aikaan Peach on vangittuna huoneeseensa eikä voi lähteä minnekään Koopatrolien vartioidessa huonetta. Peach toivoo jonkun auttavan häntä, ja hänen yllätyksekseen Star Kid (Tähtilapsi) ilmestyy ikkunalle. Hänen nimensä on Twink, ja hän tuli toteuttamaan Peachin toiveen. Twink ei kuitenkaan pysty nuoresta iästään johtuen toteuttamaan Peachin toivetta vapauttaa tätä ja palauttaa tähtisauvaa, joten Peach pyytää Twinkiä viemään Mariolle Lucky Starin (Onnentähti) ja kertomaan olevansa turvassa. Twink toteuttaa Peachin toiveen ja lähtee matkaan. Prinsessa kävelee huoneensa parvekkeelle jääden miettimään, missä hänen sankarinsa mahtaa olla...

Luku 1: Raivoava Koopa Bros. FortressMuokkaa

Ennen kuin Mario pääsee Koopa Villageen (Koopien kylä), hänen täytyy pyytää velho Merlonilta apua päästäkseen neljän salaperäisen Toadin ohi, jotka tukkivat reitin kylään. Merlon paljastaa Toadien olevan todellisuudessa Koopa Bros. (Koopa-veljekset) valepuvussa. Seuraavaksi Mario saapuu Koopa Villageen, jossa Fuzzyt aiheuttavat sekasortoa varastaen Koopa Troopien kilvet. Mario auttaa Koopa Troopia saamaan kilpensä takaisin ja tapaa Kooper-nimisen Koopa Troopan, joka liittyy heidän seuraansa. He suuntaavat matkansa kohti Koopa Bros. Fortressia (Koopa-veljesten linnoitus), jossa ensimmäinen tähtihenki on vangittuna.

Koopa Bros. Fortressissa Mario ja kumppanit joutuvat Koopa Brosin virittämään ansaan ja tippuvat suoraan vankiholviin. Siellä Mario tapaa Bombette-nimisen Bob-ombin, joka on myös vangittuna. Bombette liittyy Marion joukkoon ja räjäyttää vankiholvin seinän, ja he pääsevät ulos vankilasta. Saavuttuaan linnan huipulle he taistelevat Bill Blastereita, Bowseria ja Koopa Brosia vastaan, ja nämä voitettuaan vapauttavat ensimmäisen tähtihengen, Eldstarin.

Samaan aikaan Peach löytää huoneensa takassa olevan salaisen reitin, jota seuraamalla hän ja Twink selvittävät tiensä Bowserin huoneeseen. Sieltä he löytävät Bowserin salaisen päiväkirjan, josta selviää, että toinen tähtihenki on Dry Dry Ruinsissa. Peachin pako paljastuu Bowserille, joka on järkyttynyt siitä, että hänen salaista päiväkirjaansa on luettu. Twink lähtee viemään tietoa tähtihengen sijainnista Mariolle, ja Koopatrolit vievät Peachin takaisin huoneeseensa.

Luku 2: Dry Dry Ruinsin mysteeriMuokkaa

Luku alkaa siitä, kun Twink lentää Marion luo kertomaan toisen tähtihengen olevan Dry Dry Ruinsissa (Kuivat, kuivat rauniot). Matkallaan Dry Dry Desertiin (Kuiva, kuiva aavikko) Mario kumppaneineen tapaa Parakarry-nimisen Paratroopan, joka liittyy heidän seuraansa Marion autettua tätä löytämään kadotetut kirjeensä. He kohtaavat myös vähä-älyisen kondorikotka Buzzarin ja arkeologisti-koopa Koloradon. Mario kulkee Dry Dry Desertin läpi aavikon asutuskeskukseen Dry Dry Outpostiin (Kuiva, kuiva etuvartioasema), jossa he seuraavat Dry Dry Ruinsiin johtavia johtolankoja. Pian he tapaavat Moustafan, joka antaa heille Pulse Stonen (Pulssikivi). Se johdattaa heidät Dry Dry Ruinsiin. Löydettyään Dry Dry Ruinsin aavikon kätköistä, he paljastavat yhä laajempia alueita raunioista. Lopulta he kohtaavat Tutankoopan ja hänen Chain Chompinsa. Nämä voitettuaan he vapauttavat toisen tähtihengen, Mamarin.

Samaan aikaan Bowser tulee Peachin huoneeseen kerskaillakseen sillä, että on päättänyt käyttää ”Voittamatonta” Tubba Blubbaa päihittääkseen Marion. Kammy Koopa saapuu paikalle ja kertoo Tubba Blubban vangitseman tähtihengen onnistuneen karkaamaan. Peach ja Twink käyttävät salaista reittiä saadakseen lisätietoa ”Voittamattomasta” Tubba Blubbasta. He hiipivät linnan kirjastoon ja kuuntelevat salaa erään Koopatrolin ja Hammer Bron keskustelua. Nämä paljastavat Tubba Blubballa olevan jokin heikkous, ja Twink lähtee kertomaan viestiä Mariolle.

Luku 3: "Voittamaton" Tubba BlubbaMuokkaa

Mario luulee kolmannen tähtihengen olevan Tubba Blubban linnassa, mutta Tubba Blubba päästi sen vahingossa karkuun. Todellisuudessa sitä pidetään vangittuna Boo's Mansionissa (Boon kartano). Bootler-niminen Boo ilmestyy Forever Forestin (Ikuinen metsä) laitamille ja käskee Marion tulla Boo's Mansioniin. Outo olento Oakley kertoo Mariolle, miten metsän läpi tulee kulkea. Kun Mario saapuu Boo's Mansioniin, hän saa selville, että Boo-prinsessa Bow on vanginnut kolmannen tähtihengen, Skolarin. Bow ei päästää tätä vapaaksi, ennen kuin Mario auttaa häntä tuhoamaan Gusty Gulchin (Puuskainen rotko) Boo-asukkaita syövän Tubba Blubban. Mario ja kumppanit matkaavat Tubba Blubban linnaan ja pitkän etsinnän jälkeen löytävät Tubba Blubban heikkouden ja tuhoavat tämän. Bow vapauttaa tähtihengen ja päättää liittyä Marion seuraan pitemmäksikin aikaa.

Peachin linnassa Peach ja Twink käyttävät taas salaista reittiä kuullakseen lisää Marion seikkailuista. Kun he saapuvat Bowserin huoneeseen, he löytävät sieltä Bowserin ja Kammy Koopan keskustelemasta. Peach kuulee Marion voittaneen "Voittamattoman" Tubba Blubban, ja Bowser huomaa Peachin kuuntelevan heitä. Bowser päättää kysyä Peachilta, mitä Mario vihaa eniten. Peach voi kertoa totuuden tai valehdella, sillä Kammy lähtee viemään Peachin kertomia asioita ja esineitä Shy Guy's Toy Boxiin (Shy Guyden lelulaatikko), missä seuraava tähtihenki odottaa. Twink seuraa keskustelua ja lähtee etsimään Mariota.

Luku 4: Koettelemuksia Toy BoxissaMuokkaa

Neljäs tähtihenki on piilossa syvällä Shy Guy's Toy Boxissa. Joukko Shy Guyta on tunkeutunut Toad Towniin (Toadien kaupunki) ja häiritsee paikallisia asukkaita varastamalla näiden henkilökohtaisia esineitä. Mario jututtaa asukkaita ja saa selville näiden kuulleen outoja ääniä eräästä talosta. Kun Mario menee taloon, Bow ehdottaa, että he muuttuisivat näkymättömiksi. Kun he ovat näkymättömiä, eräs vaaleanpunainen Shy Guy hiipii taloon ja paljastaa sisäänkäynnin Shy Guy's Toy Boxiin. Samoihin aikoihin Kammy Koopa levittää Peachilta kuulemiaan Marion vihaamia esineitä ympäri lelulaatikkoa. Lelulaatikon eri pysäkeille ja alueille kuljetaan junalla, mutta juna on tipotiessään Marion saapuessa lelulaatikkoon. Mario palauttaa lelulaatikosta löytämänsä varaston avaimen kauppaa pitävälle Toadille, ja varastosta Mario löytää lelujunan. Heitettyään lelujunan lelulaatikkoon, Mario huomaa sen olevan paljon entistä suurempi. Voidakseen korjata rikkoutuneen junanraiteen Marion täytyy hankkia reitin tukkivalle Gourmet Guy -nimiselle Shy Guylle pala leipuri-Toad Tayce T.:n leipomaa kakkua. Viimeisellä pysäkillä Mario kumppaneineen tapaa Big Lantern Ghostin (Suuri lyhtyaave), ja tämän voitettuaan vapauttaa lyhdyn sisään ahdetun Watt-nimisen Lil’ Sparkyn. Kiitokseksi vapauttamisestaan Watt littyy Marion joukkoon. Watt pystyy tuottamaan valoa ja paljastamaan piilotettuja lohkareita, ja Wattin avulla Mario löytää tiensä läpi valaisemattoman huoneen Shy Guyden johtajan General Guyn luo. Hänet kukistettuaan he vapauttavat tähtihenki Muskularin.

Peachin linnassa Peach ja Twink käyttävät taas salaista reittiä ja kohtaavat Gourmet Guyn ruokasalissa. Hän lupaa olla ilmoittamatta Peachin paosta, jos Peach ja Twink tuovat tälle jotain herkullista syötävää. Peach ja Twink menevät linnan ensimmäisessä kerroksessa sijaitsevaan keittiöön valmistaakseen mansikkakakun. Peach esittelee leipomistaitonsa valmistamalla täydellisen herkkupalan, joka saa Gourmet Guyn onnesta sekaisin. Kiitokseksi hän kertoo, että viides tähtihenki on Lavalava Islandilla (Lavalava-saari) sijaitsevalla Mt. Lavalavalla (Lavalava-vuori). Twink lähtee ikkunasta ja Kammy Koopa saapuu huoneeseen, jonka seurauksena Peach viedään jälleen huoneeseensa.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki