FANDOM

Paskahousu on tunnettu suomalainen korttipeli, jossa tavoitteena on päästä ensimmäisenä eroon kädessä olevista korteista.

Säännöt lyhyesti Muokkaa

Paskahousussa jaetaan sääntömuodosta riippuen joko viisi tai kuusi korttia. Pelaaja, jolla on kädessään pienin kortti, aloittaa pelin, ja seuraavan pelaajan on aina laitettava vähintään yhtä suuri kortti pinoon. Kortteja on oltava kädessä aina pakan loppumiseen saakka kuusi (tai viisi). Mikäli pelaajalla ei ole kädessään käypäistä korttia, hän voi yrittää lyödä pinoon pakan päällimmäisen kortin. Mikäli sekään ei käy, on pelajaan nostettava kortit itselleen.

Korttien arvo nousee pienimmästä suurimpaan lukuunottamatta tiettyjä poikkeuksia. Suurin kortti on kakkonen, jota ei voi kaataa, ja jonka päälle voi lyödä vain toisen kakkosen. 10 ja ässä ovat kaatokortteja, jotka lyömällä on mahdollista tyhjentää pöytä korteista. Kympillä pino kaatuu mikäli päällimmäinen kortti on 3-9, ja ässällä kuvakortit.

Samannumeroisia kortteja on mahdollista lyödä useita kerralla, kuitenkaan useimmissa varianteissa kahdeksaa ja suurempia vain yhden kerrallaan. Joissakin variaatioissa on sääntöjä, minkä arvoisen kortin päälle kuvakortin saa pienimmillään laittaa. Joissakin varianteissa myös neljä samaa korttia päällekkäin kaataa pinon.

Pakan loputtua pelaajat pyrkivät pääsemään kädessään olevista korteista eroon. Pelaaja, jolle jää viimeisenä kortit käteen, häviää pelin ja jää paskahousuksi.

Paskahousun muunnelmia Muokkaa

Valepaska Muokkaa

Valepaska(housu)ssa säännöt noudattelevat tavallisen paskahousun sääntöjä, mutta kortit lyödään pöytään selkäpuoli ylöspäin. Pelissä lisäelementtinä onkin epätietoisuus kanssapelaajien rehellisyydestä. Lyödesssään kortin pöytään pelaaja kertoo muille mikä kortti on kyseessä, ja muut pelaajat voivat hyväksyä tämän, tai epäillessään katsoa kortin. Mikäli kortti katsotaan, ja se on lyöjän mainitsema, joutuu katsoja nostamaan pinon. Mikäli taas lyöjä jää kiinni valheesta, joutuu hän itse nostamaan kortit.

Säppä Muokkaa

Säppä-peli on erittäin toimiva mukaelma paskahoususta.

Muita muunnelmia Muokkaa

Muita paskahousun muunnelmia ovat muodot, joissa osa korteista jaetaan pelaajalle pöytään, osa selkäpuoli ylöspäin, jotka hän voi käyttää vasta viimeisenä. Jossakin variaatiossa kaikki kortit jaetaan pelaajille. Tällaisia muunnelmia kutsutaan mm. nimillä espanjalainen ja ruotsalainen paskahousu.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki