FANDOM

PlayStation 2 (PS2) on Sonyn toinen pelikonsoli. Sen kehittäminen julkistettiin huhtikuussa 1999 ja se julkaistiin ensin Japanissa 4. maaliskuuta 2000. Laite julkaistiin Yhdysvalloissa 26. lokakuuta 2000.

Konsoli julkistettiin Suomessa 24. marraskuuta 2000. Suomessa konsolia on myyty kaikkiaan noin 400 000 kappaletta.

PlayStationin tuotemerkin vahvuus on johtanut vahvaan ulkopuolisten ohjelmistotalojen tukeen. Niin sanottujen tappajapelien joukossa ovat Grand Theft Auto -pelisarja ja kolme viimeisintä Metal Gear -peliä.

PS2:n ohjain on suurimmalta osin identtinen PlayStationin vastaavan kanssa, se jakaa saman perustoiminnallisuuden, mutta sisältää analogisen paineentunnistuksen näppäimissään. Ohjainta on kuitenkin kritisoitu kilpailijoihinsa verrattuna vähäisestä ohjainsuunnittelusta ja muotoiluratkaisuista.

Teknisiä yksityiskohtia Muokkaa

Laite pystyy toistamaan CD- ja DVD-levyjä, mikä tekee siitä taaksepäin yhteensopivan vanhemman konsolin (PlayStation) pelien kanssa, mahdollistaa DVD-Videon toiston ja teknisesti monimutkaisempien PS2-pelien joko CD-ROM-formaatissa tai kalliimmassa DVD-ROM-formaatissa. Mahdollisuus toistaa DVD-elokuvia helpotti kuluttajia hyväksymään PS2:n verrattain korkean hinnan (ilmestyessään laite maksoi noin 500 euroa), koska se poisti erillisen DVD-soittimen tarpeen. PS2 tukee myös PlayStationin muistikortteja (tosin vain PS1:n pelejä varten) ja ohjaimia.

Julkistushetkellään PS2 sisälsi monia edistyneitä ominaisuuksia, joita ei ollut muissa aikansa videopelikonsoleissa, kuten DVD-ominaisuudet, USB-portti ja IEEE 1394 -laajennusportti. Vasta vuoden 2001 loppupuolella Microsoft Xbox:sta tuli toinen konsoli (ei-standardi) USB- ja DVD-tuella varustettuna. Lisäksi laitteessa on takana "Expansion Bay", joka on tarkoitettu ulkoiselle kiintolevylle.

Kaikkien PlayStation-konsolien ohjelmisto sisältää yhden kolmesta aluekoodista: Japani, Pohjois- ja Etelä-Amerikka tai Eurooppa. Levyt poikkeavat myös hivenen CD-ROM- ja DVD-ROM-standardeista, jotta kuluttajien olisi vaikeampaa luoda kopioita levyistä tai omaa ohjelmistoa järjestelmälle.

PlayStation 2:sta ilmestyi uusi versio (mallinumeroa SCPH-70000) vuonna 2004, joka on 75 % alkuperäistä pienempi ja esittelee teknisesti suurimpana erona vanhempaan versioonsa verrattuna sisäänrakennetun verkkoadapterin ("PStwo"). Tämä laite on julkaistu myös pinkkinä ja hopeana.

PS2:een saa myös Linux-käyttöjärjestelmän. Verkkokortilla pääsee pelaamaan verkkopelejä ostamalla erikseen verkkoadapterin. (Slim-mallissa sisäänrakennettu verkkosovitin)

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki