FANDOM

PlayStation 3 on kolmas Sony Computer Entertainmentin valmistama pelikonsoli, joka julkaistiin Itä-Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa marraskuussa 2006, ja Euroopassa 23. maaliskuuta 2007. PS3 kilpailee Xbox 360- ja Wii-pelikonsolien kanssa seitsemännen sukupolven pelikonsoleissa.

PlayStation 3:n suurimmat erot sen edeltäjään, PlayStation 2:een, ovat nettiominaisuuksissa ja konsolin teknologiassa. Konsolin verkkopalvelun nimi on PlayStation Network ja jokaisella kehittäjällä on mahdollisuudet käyttää sitä hyväkseen peleissään. Muita PlayStation 3:n merkittäviä ominaisuuksia ovat konsolin monipuoliset multimedia-ominaisuudet, Cell-suoritin ja Full HD -teräväpiirtotuki. PlayStation 3 -pelit käyttävät tallennusmedianaan uusia teräväpiirtoisia ja aluekoodittomia Blu-ray-levyjä.

Historia Muokkaa

Sony Computer Entertainment paljasti PlayStation 3:n virallisesti suurelle yleisölle vuoden 2005 E3-messuilla 16. toukokuuta 2005. Konsoli ei ollut esillä kuitenkaan vielä toiminnallisessa muodossa eikä myöskään vuoden 2005 Tokyo Game Showssa syyskuussa. Messuilla demonstroitiin kuitenkin joitakin tulevia pelejä (kuten Metal Gear Solid 4) kehitystyökalujen ja PC:n avulla. Videomateriaalia näytettiin myös perustuen arvioituun PS3:n teknologiaan (tärkeimpänä Final Fantasy VII:n teknologiademo).

Konsolin ensimmäinen prototyyppi oli näytillä toukokuussa 2005 ja se sisälsi kaksi HDMI porttia, kolme Ethernet porttia ja kuusi USB porttia. Nämä määrät olivat kuitenkin muuttuneet yhteen HDMI porttiin, yhteen Ethernet porttiin ja neljään USB porttiin kun konsolia esiteltiin uudelleen E3 2006-messuilla. Syy porttien vähentämiseen oli luultavasti kustannusten alentaminen. Samalla konsolille paljastettiin kaksi eri mallia: 20 gigan ja 60 gigan mallit, jotka maksoivat $499 (499€) ja $599 (599€). Ainoastaan 60 gigan mallissa oli HDMI-portti, Wi-Fi internet, Flash-kortinlukijat sekä kromi-koristelu hopealla logolla. Kummatkin mallit ilmoitettiin julkaistavaksi samaan aikaan maailmanlaajuisesti: 11. marraskuuta 2007 Japanissa, ja 17. marraskuuta Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa.

PS3 -konsolia on myyty maailmalla yhteensä n. 20,62 miljoonaa kappaletta (27. helmikuuta 2009), mikä tekee PS3:sta seitsemännen sukupolven konsoleista kolmanneksi myydyimmän. Suomessa PS3 -konsoleita on myyty yli 80 000 kappaletta

Mallit ja ominaisuudet Muokkaa

Playstation 3:sta on julkaistu monia malleja, jotka on ryhmitelty kovalevytilan mukaan. Konsolin julkaisussa tarjolla olivat 20 gigan sekä 60 gigan kovalevyllä varustetut mallit. Euroopan julkaisussa tarjottiin vain 60 gigan malleja. Suomessa myydään tällä hetkellä 40, 80 ja 160 gigatavun malleja.

80 gigatavun malli Muokkaa

80 gigatavun malli julkaistiin Euroopassa ja Amerikassa elokuussa 2008. Se korvasi pienemmän 40 gigatavun kovalevymallin. Kovalevytilan suurenemisen lisäksi ohjain vaihdettiin DualShock|DualShock 3-ohjaimeen. Mallissa ei ole PS2-pelien yhteensopivuutta eikä Flash-kortinlukijoita ja siinä on vain 2 USB-paikkaa.

160 gigatavun malli Muokkaa

160 gt:n malli julkaistiin Euroopassa vuoden 2008 lokakuussa ja Amerikassa saman vuoden marraskuussa. Se vastaa 80 gigatavun mallia, vain kiintolevy on suurempi.

Tuotannosta poistuneet Muokkaa

20 ja 60 gigatavun mallit Muokkaa

Pelikonsolista julkaistiin Euroopassa aluksi vain kalliimpi, 700 euron hintainen, 60 gigatavun kiintolevyllä varustettu malli. 60 Gt-mallin erot 20 Gt-malliin ovat 60-gigatavuisessa oleva WLAN sekä Secure Digital-, MultiMediaCard-, MemoryStick- ja Compact Flash -muistikorttipaikat etupaneelissa. 20 ja 60 gigatavun mallit olivat lisäksi myös yhteensopivia PS1 ja PS2 pelien kanssa. 20 gigatavun mallin myynti lopetettiin 11. huhtikuuta 2007, eikä sitä julkaistu ollenkaan Euroopassa.

40 gigatavun malli Muokkaa

40 gigatavun malli julkaistiin Euroopassa lokakuussa 2007 ja Amerikassa sekä Japanissa marraskuussa 2007. Mallissa oli kaksi USB-porttia muiden mallien neljän sijasta. Laitteesta puuttuvat lisäksi muistikortinlukijat sekä tuki PlayStation 2 -peleille.PS3 40Gt:ssä on paranneltu Blu-ray soitin. Sony Computer Entertainment Europen johtaja David Reeves ilmoitti heinäkuussa 2008, että 40 gigan malli korvataan 80 gigan mallilla.

Käyttöliittymä Muokkaa

PlayStation 3:n versio XrossMediaBarista (lyhennettynä XMB, joskus Cross Media Bar) sisältää yhdeksän vaakatasoista saraketta, joista löytyy konsolin kaikki toiminnot. Nämä ovat käyttäjät (users), asetukset (settings), kuvat (photo), musiikki (music), videot (video), pelit (game), verkko (network), PlayStation Network, sekä ystävät (friends). Käyttöliittymä on samankaltainen kuin PlayStation Portablessa. PS3:een voi tehdä hallitsija eli master-käyttäjätunnuksia sekä toissijaisia sub-tunnuksia. Laitteella voi katsoa teräväpiirtokuvia diaesityksenä musiikin kanssa tai ilman, soittaa omia musiikkikappaleita ja kopioida musiikkia kovalevylle sekä katsoa teräväpiirtovideoita ja -elokuvia. Konsoliin voi myös liittää USB tai Bluetooth hiiren sekä näppäimistön ja konsolista löytyy nettiselain, jonka avulla voi ladata joitakin tiedostoja netistä. Ystävät-valikko antaa mahdollisuuden lisätä ja estää toisia käyttäjätunnuksia kaverilistalle, viestien lähettämisen sekä chatin kuulokemikrofonin ja PlayStation Eye tai EyeToy web-kameran kautta. PlayStation Network-valikosta löytyy PlayStation Store-nettikauppa sekä PlayStation Home-verkkopalvelu.

PlayStation Network Platform Muokkaa

Konsolin voi yhdistää PlayStation Network Platform verkkopalveluun. Sony Computer Entertainment julkisti palvelun vuoden 2006 PlayStation Business tapahtumassa Tokiossa. Sony Computer Entertainment myös vahvisti että palvelu tulee aina olemaan yhteydessä, se on ilmainen ja se sisältää verkkopelimahdollisuuden. Kun palvelu käynnistettiin, rekisteröityminen oli mahdollista vain PS3:n ja PSP:n kautta. Tämä on sittemmin muutettu ja kirjautuminen on mahdollista myös tietokoneen kautta PlayStation Networkin sivuilla.

Tokyo Game Showssa 21. syyskuuta 2006 paljastettiin, että käyttäjillä tulee olemaan mahdollisuus ladata joitakin PlayStation ja PlayStation 2-pelejä PlayStation Networkista noin 5$-15$ (3€-10€) hinnalla. Ensiksi ladattavaksi tulivat pienimmänkokoiset pelitiedostot.

8. toukokuuta 2007 Sony Computer Entertainment julkisti PlayStation Network Card-kortit, jotka olivat ikään kuin sähköistä rahaa jota voitiin käyttää ostoksiin. PlayStation Network lipukkeet, joiden arvot ovat 1000, 3000, 5000 ja 10 000 jeniä, voi ostaa Japanista joistakin kaupoista. Jokainen lipuke sisältää 12-kirjain-numeroisen koodin jonka voi syöttää PlayStation Networkiin ja näin laittaa rahaa virtuaalilompakkoon.

PlayStation Network Cardsit saapuivat kesällä 2007 myös Etelä-Koreaan, Hong Kongiin ja Taiwaniin ja ne tulivat myös Pohjois-Amerikkaan keväällä 2008. Japanin lipukkeiden sijaan PlayStation Network Cardsit olivat näissä maissa kortteja, mutta muuten olivat samanlaisia kuin Japanissakin. Eurooppaan näitä kortteja ei olla vielä saatu.

Pelijulkaisijat voivat periä omia maksuja MMORPG-peleistä. Lisäksi PlayStation Networkiin kuuluvasta PlayStation Store -verkkokaupasta voi ostaa maksullista sisältöä, kuten lisäpaketteja peleihin, elokuvia ja musiikkia sekä aiempien PlayStationeiden pelejä. Maksullisen sisällön ohella tarjolla on myös ilmaista sisältöä.

Myynnit ja tuotantokustannukset Muokkaa

PlayStation 3:n alkuvaiheen tuotantokustannusten arvioitiin olevan noin 805.85 dollaria 20 gigan mallille ja 840.35 dollaria 60 gigan mallille. Malleja myytiin kuitenkin $499 ja $599 hinnoilla, joka tarkoitti sitä että jokainen konsoli myytiin arviolta $250 tappiolla. Tämän seurauksena Sony Computer Entertainmentin peliosasto ilmoittikin että heidän maaliskuussa 2007 päättyneen tilivuotensa tulos oli ¥232.3 miljardia ($1.97 miljardia) tappiolla. Huhtikuussa 2007, pian sen jälkeen kun nämä tulokset olivat julkistettu, Sony Computer Entertainmentin johtaja Ken Kutaragi ilmoitti jäävänsä eläkkeelle ja poistuvansa tehtävistään. Jotkin uutislähteet, kuten The Times ja The Wall Street Journal, raportoivat että tämä johtui PS3:n huonoista myynneistä. SCEI kertoi kuitenkin, että Kutaragi oli suunnitellut vetäytymistään jo 6 kuukautta ennen poistumistaan.

Tammikuussa 2008 Sony Computer Entertainmentin CEO, Kaz Hirai, ilmoitti että konsoli saattaa alkaa tekemään voittoa vuoden 2009 alkuun mennessä. Hän sanoi, että "seuraava tilivuosi alkaa huhtikuussa (2008) ja jos voimme yrittää saavuttaa voittotavoitteemme niin se olisi hieno asia" ja että "voiton tuottaminen ei ole ensisijainen saavutus mutta siihen pyrimme". Analyytikkoryhmä Nikko Citigroup ennusti kuitenkin, että laite saattaa tuottaa voittoa jo elokuuhun 2008 mennessä. Tammikuussa 2009 Sony Computer Entertainment ilmoitti, että heidän peliosastonsa oli voitolla siitäkin huolimatta että konsolia myydään vielä tappiolla. Heinäkuussa 2008 Kaz Hirai kertoi haastattelussa, että hänen tavoitteensa on myydä 150 miljoonaa PS3-konsolia 9 vuoden aikana. Tämä ylittää PlayStation 2:n yhdeksän vuoden myynnit, jotka olivat 140 miljoonaa.

Tuotantokustannukset ovat laskeneet merkittävästi siitä, mitä ne olivat konsolin julkaisussa. PlayStation 2-emulaattorin eli Emotion Enginen poistaminen PlayStation 3:sta ja muiden osien halpeneminen ovat osana konsolin halpenemiseen. Cell-prosessorin tuottaminen on halventunut merkittävästi 65 nanometrin kehittämistekniikkaan siirtymisen vuoksi ja Blu-Ray diodien valmistus on tullut myös halvemmaksi. Yhden konsolin tekeminen maksoi tammikuussa 2008 noin 400 dollaria.

Linuxin käyttö Muokkaa

Terra Soft Solutions julkaisi marraskuussa 2006 PS3:n käyttämälle Cell-prosessorille nimenomaisesti suunnitellun Fedora Core 5 -pohjaisen Linux-käyttöjärjestelmän Yellow Dog Linuxin, jonka voi asentaa PS3:n kiintolevylle. Käyttöjärjestelmän voi ladata ilmaiseksi internetistä tai ostaa DVD:llä. Toimitettava kerneliversio on 2.6.16, lisäksi mukaan tulee muita ohjelmia, sisältäen Mozilla Firefox, Mozilla Thunderbird ja OpenOffice.org, Cell SDK, GCC 3.4.4 sekä muita tarkemmin määrittelemättömiä ohjelmointityökaluja sekä video- ja internetohjelmia. Ikkunamanagerina YDL käyttää E17:aa, joka valittiin muun muassa sen pienten resurssivaatimusten takia. Linuxin avulla voi asentaa Xp- tai Vista-käyttöjärjestelmän, mutta Windows-pohjaiset käyttöjärjestelmät ovat kuitenkin käytännössä käyttökelvottomia. Windows ei tue Cell-suorittimen arkkitehtuuria ja näin ollen täytyy Linuxin alaisuudessa emuloida kokonaista x86 suoritinta, mikä taas johtaa todella kehnoon suorituskykyyn.

Tekniikka Muokkaa

Cell Broadband Engine -suoritin Muokkaa

Sony Computer Entertainmentin, Toshiban ja IBM:n kehittämässä Cell-suorittimessa on yhdeksän 3,2 gigahertsin taajuudella toimivaa RISC-pohjaista ydintä. Ytimistä kahdeksan kappaletta on yksinkertaisempia signaalinkäsittelysuorittimia (SPE, Synergistic Processing Element), jotka hoitavat suuren osan laskennasta. Niitä ohjaa yksi yleiskäyttöinen pääprosessori, kaksisäikeinen POWER Processing Element (PPE).

Näytönohjain Muokkaa

Konsolin näytönohjaimena toimii NVIDIAn valmistama, Sony Computer Entertainmentin ja NVIDIAn yhdessä suunnittelema ja NVIDIAn G70-arkkitehtuuriin (myös: NV47) perustuva PS3-käyttöön räätälöity piiri nimeltään "Reality Synthesizer", eli lyhyemmin RSX. RSX:n kellotaajuus on 550 megahertsiä ja sillä on 256 megatavua omaa GDDR3-muistia, joka toimii 700 megahertsin kellotaajuudella. Transistoreja piirissä on 300 miljoonaa ja se kykenee High Dynamic Range (HDR) -laskentaan sekä suurimpaan HDTV-tarkkuuteen. Näytönohjain yhdessä suorittimen kanssa kykenee teoriassa jopa 2,18 teraan liukulukuoperaatioon sekunnissa.lähde?

Keskusmuisti Muokkaa

Konsolissa on yhteenä 512 megatavua muistia. Puolet keskusmuistista, 256 megatavua, on 3,2 GHz:n nopeudella toimivaa XDR DRAM:ia, joka on Cell-prosessorin käytössä. Toiset 256 megatavua koostuu 700 megahertsin nopeudella toimivasta GDDR3 VRAM:sta, joka on varattu RSX-grafiikkaprosessorille, jolla on pääsy myös nopeampaan XDR DRAM:iin.

Liitännät Muokkaa

Konsolissa on digitaalinen HDMI 1.3 -liitäntä sekä lisäksi analogiset S-Video, komponenttivideo ja komposiittivideo Multi-AV-liittimen kautta. Äänen voi kuljettaa HDMI:n yli 2-, 5.1- tai 7.1-kanavaisena PCM:nä, 5.1-kanavaisena Dolby Digitalina tai DTS:nä ja AAC:nä. Laitteen takapaneelissa on vielä S/PDIF-liitin.

Verkkoon pääsee langallisesti Ethernet-portin ja osassa malleja langattomasti WLAN:in kautta. Konsolissa on myös Bluetooth 2.0, sekä USB 2.0 -liitännät oheislaitteille. Bluetooth-liitäntään voi liittää seitsemän laitetta kerrallaan.

Ohjaimet Muokkaa

Playstation 3 -konsoliin voi kytkeä enintetään seitsemän ohjainta. LED-merkkivalo ilmaisee ohjainpaikat 5-7 kahdella valolla, koska valoja on vain neljä. Jos esimerkiksi ohjain on paikassa 6, niin valot 4 ja 2 palavat yhtä aikaa. Ohjaimessa on myös USB mini-B -liitin, jota pitkin ohjaimen akut ladataan. Ohjaimen akku kestää täydellä latauksella reilusti yli 10 tuntia.

SIXAXIS Muokkaa

PlayStation 3:n uusi ohjain, Sixaxis, on samantyyppinen kuin PlayStation 2:ssa käytössä ollut DualShock 2, mutta siitä on tehty kevyempi sekä langaton. Uusina piirteinä ohjaimessa ovat kiihtyvyyttä ja kallistusta mittaavat anturit. Analoginapit ovat saaneet lisää tarkkuutta entisestä kahdeksasta bitistä – joka mahdollisti 256 eri asentoa – 10 bittiin. Sixaxis-ohjaimesta on kuitenkin jätetty värinä-toiminto pois, patenttiongelmien takia. Patenttikiistan ratkettua, Sony Computer Entertainment toi markkinoille uuden DualShock 3 -tärinäohjaimen.

Ulkoisesti Sixasis poikkeaa monella tavalla edeltäjästään. Kaksi alinta päätynappia (R2 ja L2) ovat muuttuneet pitempiliikerataisiksi liipaisimiksi. Edessä on lisäksi neljä LED-merkkivaloa, joita käytetään ilmaisemaan, mitkä ohjaimet ovat langattomassa yhteydessä keskusyksikköön ja tunnistamaan ohjaimet keskenään. Ohjaimen keskellä on pyöreä "PS"-nappi, joka muistuttaa suuresti Xbox 360:n Guide-nappia; napilla voi langattomasti kytkeä konsolista virrat pois ja päälle, sekä tarkistaa ohjaimen akun tilan.

Tekniset ongelmat Muokkaa

Playstation 3:ssa on havaittu ongelma, jota kutsutaan nimellä "Yellow Light of Death"(lyh."YLOD"). Kyseinen ongelma näyttäytyy siten, että konsolia käynnistettäessä edessä oleva valo vilkahtaa kerran keltaisena ja sen jälkeen alkaa vilkkumaan punaisena. Ongelma on aivan samanlainen kuin Xbox 360:lla oleva "Red Ring of Death".

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki