FANDOM

Pokemon Yellow on neljäs Japanissa julkaistu Pokémon-peli. Yhdysvalloissa ja Euroopassa se oli vasta kolmanneksi julkaistu Pokémon-peli, sillä näillä alueilla ei julkaistu ollenkaan Pokémon Greeniä. Peli julkaistiin Game Boy -käsikonsolille.

Peli julkaistiin Japanissa syyskuun 12. päivänä 1998, ja sen nimi oli Pocket Monsters Pikachu. Pelin nimi oli Yhdysvalloissa Pokémon: Special Edition Pikachu. Yleensä pelistä käytetään kuitenkin vain sen nykyistä nimeä Pokémon Yellow.

Pelin nimi johtui siitä, ettei pelin alussa päässyt valitsemaan kolmesta eri Pokémonista, Squirtlestä, Charmanderista ja Bulbasaurista. Pelaaja sai aloituspokémonikseen vain Pikachun, mikä ei kuitenkaan ollut mahdollista aikaisemmissa versioissa.

Pelitietoa, sekä yhteydet animesarjaan Muokkaa

Peli on kokenut pari suurta muutosta sitten edellisten pelien. Graafinen ilme on parantunut, paria luolastoa on muutettu ja peli on tehty muistuttamaan paljolti suosittua Pokémon-animesarjaa. Siksi pelaaja voi valita aloituspokémonikseen vain Pikachun.

Tämä tosin teki pelistä huomattavasti muita versioita haastavamman, sillä ensimmäinen salipäällikkö Brock käyttää kivipokémoneja, joten ne ovat immuuneja Pikachun sähköhyökkäyksille. Peli on kokenut myös useita liikemuutoksia. Kun Pikachu oppi aikaisemmissa versioissa Swift-liikkeen, on se korvattu animesarjasta tutulla Thunderboltilla.

Kuten animessakin, Rakettiryhmän jäsenet, Jessie ja James esiintyvät pelissä useita kertoja, tosin heidän nimiään ei mainita itse pelissä, mutta hahmojen yhdennäköisyys on selvä. He hyökkäävät aina samoilla Pokémoneilla, Ekansilla, Koffingilla ja Meowthilla. Kaksi ensin mainittua tosin kehittävät muotoaan pelin loppupäässä. Toisin kuin animessa, Brock ja Misty eivät liiku päähahmon seurassa.

Salipäälliköt ovat myös kuin animessa, ja he käyttävät samoja Pokémoneja. Luutnantti Surge käyttää ainoastaan Raichua, Koga käyttää kolmea Venonatia, sekä yhtä Venomothia, Sabrina käyttää Abraa, Kadabraa ja Alakazamia. Giovanni käyttää Persiania Rhyhornin sijaan.

Vastaanotto Muokkaa

Peli sai hyvän vastaanoton, kuten aikaisemmatkin versiot. Sitä myytiin 600 000 kappaletta viikossa, mikä teki siitä kaikkien aikojen menestyneimmän Nintendo-pelin, ohittaen jopa The Legend of Zelda: Ocarina of Timen. Peli sai myös hyviä arvosteluja. IGN-sivusto antoi sille täydet pisteet. Pelin suosion salaisuutena voidaan pitää suuresti sen yhteyksiä animesarjaan.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki