FANDOM

Rahapeliautomaatit (käytetään myös nimitystä kolikkoautomaatit, joka voi tarkoittaa muitakin laitteita kuin peliautomaatteja) ovat pelilaitteita, joissa laitetaan panokseksi rahaa, ja niissä voi voittaa rahaa.

Vanhat rahapelit, kuten pajatso, olivat mekaanisia. Nykyisissä laitteissa on mukana näyttöruutu, ja ne ovat ikään kuin uhkapelejä simuloivia tietokonepelejä, joista voi voittaa rahaa. Myös mekaaniset yksikätiset rosvot on korvattu elektronisilla.

Ensimmäiset klassisen rahapeliautomaatin, ns. yksikätisen rosvon, mallit kehitettiin Kaliforniassa 1890-luvun lopulla. Varsinaisen yksikätisen keksijänä pidetään Charles Fey -nimistä keksijää, joka rakensi ensimmäisen modernin rahapeliautomaatin, jossa kolme rullaa lähtee pyörimään kahvasta vetämällä.

Rahapeliautomaatit Suomessa Muokkaa

Suomessa Raha-automaattiyhdistys omistaa monopolin rahapelitoimintaan. Suomessa tunnettuja RAY:n pelejä ovat esimerkiksi Pokeri ja Keno. Laitteet antavat rahaa siten, että ne palauttavat aina jonkun tietyn prosentin syötetystä rahasta takaisin pitkällä aikavälillä.

Suomessa tunnettuja rahapeliautomaatteja ovat esimerkiksi Pajatso, RAY Pokeri, Tuplapotti ja erilaiset hedelmäpelit. Rahapelien ikäraja on Suomen lain mukaan 15.

Rahapeleihin voi syntyä riippuvuus, joka voi koskea laajemmin uhkapelejä.

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki