FANDOM

Ristinolla ("jätkänshakki") on kahden pelaajan peli, josta on kaksi päävariaatiota.

Alkeellisimmassa versiossa on 3 x 3 ruudun pelilauta, johon kumpikin pelaajan vuoron perään piirtää oman merkkinsä, joko ristin tai ympyrän. Tavoitteena on saada kolme omaa merkkiä samalle pysty-, vaaka- tai vinoriville. Peli päättyy aina tasapeliin ellei toinen tee virhettä.

Laajemmassa versiossa käytössä on periaatteessa ääretön ruudukko, ja tavoitteena on saada viisi omaa merkkiä peräkkäin pystyyn, vaakaan tai vinoon. Eräänlaisissa variaatioissa peliä voidaan pelata myös useammilla pelaajilla, sekä siten, että tavoitteena on saada esimerkiksi seitsemän tai pelin alussa sovittu määrä merkkejä peräkkäin.

Tietokonesovellukset Muokkaa

Perusristinollan (engl. tic-tac-toe) yksinkertaisuus on tehnyt siitä suositun välineen kombinatoristen pelien ja tekoälyn pelipuita etsivän osa-alueen opetuksessa. Ristinollassa on pelimahdollisuuksia yhteensä 255 168, symmetria huomioiden 31 896, ja erilaisia pelipuita 26 830. Näin siitä on helppo tehdä täydellinen, aina parhaan mahdollisen siirron valitseva tietokonesovellus. Mahdollisesti kaikkien aikojen ensimmäinen tietokonepeli, EDSAC-tietokoneelle 1952 kehitetty OXO, oli 3 x 3-ruudukon ristinollaa täydellisesti pelaava sovellus.

Kolmiulotteiset versiot Muokkaa

Ristinollasta on myös kolmiulotteisia versioita. 3 x 3 x 3-laatikossa pelattavassa pelissä pelin aloittaja pystyy voittamaan pelin helposti aina sijoittamalla avausmerkkinsä keskelle. Sen sijaan jo 4 x 4 x 4, jossa tavoitteena on saada neljän rivi, on monimutkaisempi ratkoa. Siinäkin aloittajalla on mahdollisuus voittaa peli aina, mutta tämä osoitettiin vasta 1994.

Katso myös Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki